PÅ SKINNER I EUROPA

12 togturer som tar pusten fra deg

Høye fjell, spektakulære brokonstruksjoner, bratte serpentinersvinger og ekstreme tunneler. Her er 12 togturer som klatrer i fjellene i Europa.

EUROPAS HØYESTE: Jungfraubahn tar deg til Europas høyest beliggende togstasjon.
EUROPAS HØYESTE: Jungfraubahn tar deg til Europas høyest beliggende togstasjon.
Først publisert Sist oppdatert

Rough Guides har plukket ut de 10 mest pittoreske togturene i Europa, og Lonely Planet har laget listen over de 10 mest naturskjønne togturene i Europa. Ved hjelp av disse listene har vi satt sammen en liste som inneholder jernbanestrekninger som "klatrer" opp i fjellene - gjennom fjellpass - og gir passasjerene spektakulære opplevelser.

LES OGSÅ: (+) Mirakelstoff fjerner angst og depresejon

Semmeringbahn

Semmeringbahn går i rute mellom Gloggnitz og Mürzzuschlag i Østerrike, en strekning på rundt 41 kilometer. Høyeste punkt er Semmering på 896 moh. Semmeringbanen har UNESCO-status og regnes som den første fjelltogbanen som krysset et høyfjellsområde.

LES OGSÅ: Dildo, kondom og glidemiddel: Flaue ting kjøper vi på nett

Banen ble anlagt mellom 1848 og 1854 av rundt 20 000 arbeidere under prosjektleder Carl Ritter von Ghega, som regnes som en pioner på området.

Han utviklet nye kartleggingsmetoder og instrumenter som gjorde det gjennomførbart å bygge jernbane i så krevende terreng.

Banen består av 14 tunneler som til sammen utgjør 1477 meter. I tillegg består anlegget av seksten viadukter, 118 mindre brokonstruksjoner og 11 jernbroer.

<b>SEMMERINGBAHN:</b> Over 20 000 arbeidere måtte til for å bygge Semmeringban for over 150 år siden.
SEMMERINGBAHN: Over 20 000 arbeidere måtte til for å bygge Semmeringban for over 150 år siden. Foto: Diejun

Jungfrauban

Jungfraubanen har vært i virksomhet i over 100 år. Hele strekningen er i dag på to timer og ti minutter, men det er særlig det siste ni kilometer lange strekket fra Kleine Scheidegg på 1400 moh. og opp til Jungfraujoch og Europas høyestliggende stasjon på 3454 meter over havet, som er berømt.

LES OGSÅ: Fire drinker du kan bestille i steden for gin & tonic

Rundt syv kilometer av strekningen er i tunnelen som ble gravd ut mellom 1896 og 1912. Inne i tunnelen stopper toget på Eismeer-stasjonen på 3160 moh. Gjennom vinduer i beryktede Eigers nordside kan du se ut over Ischmeer-breen.

<b>JUNGFRAUBAHN:</b> Denne toglinjen tar deg til Europas høyestliggende togstasjon.
JUNGFRAUBAHN: Denne toglinjen tar deg til Europas høyestliggende togstasjon. Foto: swiss-image.ch/Jungfraubahnen

Bernina Express

Denne togbanen går i rute mellom Chur og Lugano. Turen omfatter 55 tunneler og 196 broer. Toget klatrer opp til Bernina Hospiz på 2253 moh. (bildet), og derfra går det ned til Poschiavo med helninger på opptil syv prosent.

LES OGSÅ: Nordmenn elsker luksusbobiler

Mellom Alp Grüm og Poschiavo gjør toget unna en høydeforskjell på 1000 meter i løpet av fem kilometer med skinner.

<b>BERNINA EXPRESS:</b> Med 55 tunneler og 196 broer byr Bernina Express på mange store opplevelser.
BERNINA EXPRESS: Med 55 tunneler og 196 broer byr Bernina Express på mange store opplevelser. Foto: swiss-image.ch/Marcus Gyger

Stoosbahn

Kanskje like mye en kabelbane (standseilbahn) som togbane, men la gå. Stoosbahn åpnet rett før jul 2017, og har en stiningsgrad på over 45 prosent på det bratteste.

«Der er hun. Jeg kan ikke tro det»
Pluss ikon
«Der er hun. Jeg kan ikke tro det»

Passasjervognene består av runde enheter som roterer og som alltid holder gulvet i vater. Toget går fra Schwyz-Schlattli til Stoos. Strekning er på 1740 meter, høydeforskjellen på 744 meter og hele turen er over på tre-fem minutter.

<b>STOOSBAHN:</b> Denne toglinjen går nesten rett opp, men togkupeen holdes vannrett ved hjelp av et roterende system.
STOOSBAHN: Denne toglinjen går nesten rett opp, men togkupeen holdes vannrett ved hjelp av et roterende system. Foto: Ernst Immoos

Glacier Express

"Isbre-ekspressen"går mellom St. Moritz og Zermatt, og ifølge operatøren Rhaetische Bahn var den en gang verdens tregeste ekspresstog. Det hele startet i 1930.

Turen tar i dag rundt syv og en halv time, og toget kjører da over 291 broer og gjennom 91 tunneler.

LES OGSÅ: Fem supre familiebåter du har råd til

<b>GLACIER EXPRESS:</b> 
Ved Oberalp-passet er banen på sitt høyeste. På bildet er toget på den 61 meter høye og 130 meter lange Landwasserviadukten fra 1902.
GLACIER EXPRESS: Ved Oberalp-passet er banen på sitt høyeste. På bildet er toget på den 61 meter høye og 130 meter lange Landwasserviadukten fra 1902. Foto: Stefan Schlumpf

Albulabahn

ALBULABAHN.
ALBULABAHN. Foto: swiss-image.ch/Tibert Keller

Rhaetische Bahn eier og driver Bernina Express og Glacier Express, men har også andre baner på menyen. I sommermåneden kan man også ta nostalgiske turer, som den mellom Davos og Filisur i Sveits.

Da er det mulig å sitte i åpne vogner. Togene dras gjerne av de legendariske "krokodille"-lokomotivene som har vært i tjeneste siden 1929.

<b>KROKODILLE_LOKOMOTIV:</b> De legendariske lokomotivene har vært i tjeneste siden 1929.
KROKODILLE_LOKOMOTIV: De legendariske lokomotivene har vært i tjeneste siden 1929. Foto: swiss-image.ch/Tibert Keller

Gornergratbahn

Denne togstrekningen har vært i drift siden 1898 og er Sveits' første elektriske togbane. Går i rute mellom Zermatt på 1605 moh. og opp til Gornergrat på 3089 moh.

LES OGSÅ: Slik bygge en Tesla. Bli med inn på fabrikken

Bare Jungfraubahn går høyere i Europa. Gornergratbanen har en høydeforskjell på 1484 meter, og kan skryte av fantastisk utsyn mot Matterhorn (4478 moh.). Hele strekningen er på 9339 meter, den lengste tunnelen er 175 meter og toget bruker en drøy halvtime på strekningen.

<b>GORNERGRATBAHN</b>: Byr på fantastisk utsikt mot Matterhorn.
GORNERGRATBAHN: Byr på fantastisk utsikt mot Matterhorn. Foto: swiss-image.ch/ Toni Mohr

Brienzer Rothorn

Brienzer Rothorn Dampfzahnradbahn har vært i drift siden 1892, og klatrer 1680 høydemeter fra Brienz og opp til Brienzer Rothorn på 2350 moh. Banen er åpen fra juni til oktober og et 125 år gammel damplokomotiv frakter de delvis åpne vognene til topps, noe det bruker cirka en time på.

Vil du ha litt ekstra kan du booke deg inn på restaurantvognen Salon Rouge som gjerne servere deg pølse og brød fra dampkjelen.

<b>BRIENZER ROTHORN:</b> Her kan du spise pølse og brød fra dampkjelen.
BRIENZER ROTHORN: Her kan du spise pølse og brød fra dampkjelen. Foto: : swiss-image.ch/Christof Sonderegger

Centovalli Express

En nesten 60 kilometer lang rute som tar deg over broer, forbi fossefall, gjennom tunneler og dype kløfter. Toget går gjennom Centovalli (de hundre dales region) fra Locarno i Sveits til Domodossola i Italia.

Banen ligger over 800 meter over havet på det høyeste. Toget krysser 83 broer, slynger seg gjennom 348 kurver og passerer gjennom 31 tunneler, og bruker cirka 90 minutter på turen.

<b>CENTOVALLI EXPRESS:</b> Byr på en spektakulær togreise mellom Sveits og Italia.
CENTOVALLI EXPRESS: Byr på en spektakulær togreise mellom Sveits og Italia. Foto: ST/swiss-image.ch

West Highland Line

I Skottland tar West Highland Line deg fra Glasgow og ut til vestkysten, helt til Mallaig dersom du tar den lengste turen på fem og halv time (drøye tre timer til Oban).

Til Mallaig får du oppleve Glenfinnan Viaduct brukt i Harry Potter-filmene for å filme Hogwarts Express. Toget er antagelig også en av de beste måtene å oppleve nasjonalparken Loch Lomond & The Trossachs.

LES OGSÅ: Skattepenger rett i dass - dette er Norges dyreste utedo

Toglinjen splittes i Crianlarich og går enten forbi Loch Awe til Oban eller opp gjennom ødemarka Rannoch Moor og til Fort William og Mallaig. Bildet viser Scotrail 156 super sprinter krysse Loch Awe nær Dalmally.

<b>WEST HIGHLAND LINE:</b> På denne jernbanestrekningen kan du gjenoppleve noen øyeblikk fra Harry Potter-filmene.
WEST HIGHLAND LINE: På denne jernbanestrekningen kan du gjenoppleve noen øyeblikk fra Harry Potter-filmene. Foto: Dennis Hardley Photography.

Det lille gule toget

Det lille gule toget - eller "Le Petit Train Jaune" går fra Villefranche-de-Conflent til Latour de Carol. En strekning på cirka 63 kilometer, men siden toget holder en snittfart på 30 km/t og stopper på 22 stasjoner, så tar hele turen nesten tre timer.

Toget er elektrisk og får strøm fra en tredje skinne som går langs sporet. Elektrisiteten kommer fra vannkraft som følge av oppdemming av Lac des Bouillouses.

Syv av de originale gule togene er fortsatt i drift. I 2004 ble det også kjøpt inn to moderne togsett med panoramavinduer, klimaanlegg og toaletter.

Stigning: 1165 meter Bratteste helling: 6 % Det er ikke matservering på toget, så dersom du skal ta hele strekning er det lurt å kjøpe med mat og drikke.

Du kan lese om denne idylliske togreisen i en egen reportasje her.

<b>VIADUKT:</b> Séjourné-viadukten er blant de flotteste konstruksjonene på Train Jaune-banen.
VIADUKT: Séjourné-viadukten er blant de flotteste konstruksjonene på Train Jaune-banen. Foto: Wikimedia

Flåmsbana

Vår egen Flåmsbane er blant Europas flotteste togturer. I løpet av en liten time tar toget deg fra Sognefjorden i Flåm til Myrdal på Hardangervidda, 867 meter over havet.

Flåmsbanen er en av de bratteste toglinjene i verden på vanlige togskinner, der nesten 80 % av lengden har en stigning på 5,5 %. Togturen går gjennom fantastisk natur, gjennom 20 tunneler, forbi stupbratte fjellvegger og fossefall som den fantastiske Kjosfossen. (bildet).

LES OGSÅ: Ted Bundy: Han drepte og voldtok minst 30 unge jenter

Prisen på Mercedes' elektriske SUV er klar

<b>FLÅMSBANEN:</b> Hvert år kommer tusenvis av turister til Norge for å kjøre Norges mest spektakulære togtur, Flåmsbanen.
FLÅMSBANEN: Hvert år kommer tusenvis av turister til Norge for å kjøre Norges mest spektakulære togtur, Flåmsbanen. Foto: Martin Jansen