Dødsbrannen på «Norman Atlantic»

«Mannskapet fra helvete» bidro til den ufattelige katastrofen

Da det brøt ut brann om bord i ro-ro-skipet MS «Norman Atlantic», ble slappe rutiner, mangelfulle sikkerhetsprosedyrer og et mannskap ute av stand til å håndtere situasjonen avslørt på sitt mest brutale.

<b>INFERNO:</b> Natt til 28. desember 2014 befant «Norman Atlantic» seg 12 nautiske mil utenfor kysten av Albania. Klokken 04.18 begynte en røykvarsler å ule på dekk fire. Like etter gikk brannalarmen. 
INFERNO: Natt til 28. desember 2014 befant «Norman Atlantic» seg 12 nautiske mil utenfor kysten av Albania. Klokken 04.18 begynte en røykvarsler å ule på dekk fire. Like etter gikk brannalarmen.  Foto: NTB
Publisert

Flammene slo opp langs dekksidene. Varmen gjennomsyret båtens stålinfrastruktur. Skosåler smeltet. Overlevende fortalte om kaotiske scener der folk skubbet andre til side for selv å få plass i redningshelikoptrene.

De fortalte også om en hjelpeløs besetning som ikke syntes drillet i nødprosedyre og som ikke ante hva de skulle foreta seg da alarmen gikk.

Resultatet ble katastrofalt.

Forvarselet

Klokken 17.50 27. desember 2014 forlot MS «Norman Atlantic» havnen i Patras, 21 mil vest for Athen. Kursen var satt for Ancona i Italia, der skipet skulle ankomme neste kveld. På veien stoppet hun i Igoumenitsa. Flere passasjerer og kjøretøyer kom om bord, inkludert flere lastebiler. I overkant mange lastebiler, fremkom det senere.

«Norman Atlantic» forlot havnen i Igoumenitsa like etter midnatt, natt til 28. desember. Om bord var 222 kjøretøy, noe over 400 passasjerer og 55 besetningsmedlemmer. I tillegg til et ukjent antall blindpassasjerer. Kontrollen rederiet ANEK Lines førte over hvem som tok seg om bord, var ikke vanntett. I tillegg viste passasjerlistene seg å være lite oppdaterte.

Etter Igoumenitsa fortsatte turen gjennom Otrantostredet nordvest for Korfu. Sjøen var røff, med en sterk vind med opptil 55 knop eller 28 sekundmeter i kastene. Turen forløp allikevel etter planen.

En stund.

Om bord på dekk fire sto flere lastebiler – 43 i tallet. Tre flere enn tillatt. Strømtilkobling fantes kun til 40, så tre av lastebilene sto med motoren på tomgang for å holde kjøleanlegget i gang, ifølge etterforskningen av den katastrofale hendelsen.

<b>DØDSFELLE:</b> Brannen forvandlet «Norman Atlantic» til en dødsfelle. Eneste trygge sted for passasjerer og mannskap var fremre del av dekk åtte. 
DØDSFELLE: Brannen forvandlet «Norman Atlantic» til en dødsfelle. Eneste trygge sted for passasjerer og mannskap var fremre del av dekk åtte.  Foto: NTB

Brannalarm

Passasjerferge bygget i Italia. Hadde sin jomfrutur i 2009. Eid av Visemar di Navigazione S.r.l. Chartret av greske ANEK Lines på tidspunktet for katastrofen.

  • Tonnasje: 26 904 bruttotonn
  • Lengde: 186 meter
  • Bredde: 25,6 meter
  • Toppfart: 24,5 knop
  • Kapasitet: 850 passasjerer og 200 kjøretøy
  • Besetning: 185
  • Siste dag i drift: 28. desember 2014 (brann om bord som kostet mer enn 30 menneskeliv)

Flere helikoptre samt C-130 Hercules transportfly deltok i redningsaksjonen, i tillegg til båter som var i området.

Det eksakte antallet døde og overlevende har aldri blitt fastslått. Dette grunnet det store antallet blindpassasjerer samt de mangelfulle passasjerlistene. Senere anslag oppga at 499 mennesker, hvorav 179 uregistrerte passasjerer, hadde befunnet seg om bord og at 452 personer ble reddet. Tall fra greske myndigheter viste imidlertid til at 478 personer hadde blitt reddet.

Se mer

Like etter klokken 04 signaliserte en røykvarsler fare på ferde på dekk fire der lastebilene sto. Et besetningsmedlem undersøkte, og rapporterte om røykutvikling fra en lastebil. Minutter senere gikk brannalarmen. Kapteinen kunne senere fortelle at han så flammer slikke opp langs vinduene fra dekket.

Det ble straks klart at overrislingsanlegget ikke fungerte slik det skulle. Groer skal ha tettet innsuget for sjøvann til sprinkleranlegget. I tillegg avdekket senere etterforskning at mannskapet manuelt aktiviserte sprinkleranlegget, men på feil dekk, ifølge nettstedet The Maritime Executive.

Like før klokken 06 sendte kapteinen ut nødanrop. Brannen hadde utviklet seg kraftig og spredte seg raskt.

– Vi lå og sov da brannen brøt ut. Ingen i besetningen kom og vekket oss. Flammer og røyk traff fra alle kanter, sa passasjer Robert Mane til BBC.

«Norman Atlantic» drev etter hvert mot italiensk farvann, utenfor kysten av Albania. Flere skip som var i området, kom til. Klokken 8.20 ankom den første redningsbåten fra den italienske kystvakten. Snart også redningshelikoptre. Panikken hadde tiltatt for fullt om bord. Ikke alle greide vente på sin tur.

– Folk tråkket og brøytet seg frem for å få plass i helikoptrene, fortalte den greske trailersjåføren Christos Perlis til Associated Press.

– Jungelens lov rådet, istemte medpassasjer Irene Varsioti.

– Det var ingen orden, intet køsystem. Ingen tok hensyn til barna.

En annen gresk passasjer uttalte at «dekket smeltet» under ham.

– Vi var omsluttet av flammene. Jeg var i helvete, slik det er beskrevet i «Dantes Inferno».

En mann hoppet over bord for å unnslippe den nådeløse varmen, men omkom i den kraftige sjøen.

Redningsarbeidet var ekstra utfordrende på grunn av de røffe værforholdene med piskende vind og høye bølger. Skipene som kom til unnsetning la seg så nært inntil de kunne og sprøytet vann mot «Norman Atlantic» i et forsøk på å slukke brannen.

<b>EKSTREM VARME:</b> Kraftig vind i kulings styrke ga brannen næring og gjorde slukningsarbeidet svært vanskelig. Temperaturen på dekk fire skal ha kommet opp i over 1000 grader. 
EKSTREM VARME: Kraftig vind i kulings styrke ga brannen næring og gjorde slukningsarbeidet svært vanskelig. Temperaturen på dekk fire skal ha kommet opp i over 1000 grader.  Foto: NTB

Redning for noen

Brannen ødela en redningsflåte og livbåtene på skipets styrbord side. Passasjerene begynte å samle seg på babord side, der de to resterende livbåtene befant seg.

– Det var ingen hjelp å få fra mannskapet, forklarte en passasjer.

– Noen trailersjåfører fikk frigjort livbåtene ved hjelp av en øks.

Passasjerene skal selv ha fått livbåter og redningsflåter på vannet. Bulkskipet «Aby Jeannette» reddet 39 personer opp fra livbåtene. En italiensk ferge tok med seg 69 passasjerer og fikk fraktet dem tilbake til Igoumenitsa. Ikke alle kom seg om bord livbåtene. Enkelte havnet i sjøen, der de måtte gi tapt for naturkreftene.

Redningsaksjonen ble styrt av italienske myndigheter og pågikk i 36 timer. Kaptein Argilio Giacomazzi var den siste som forlot skuta.

Tolv mennesker omkom som en direkte følge av brannen. To personer om bord i en albansk slepebåt mistet også livet i forbindelse med redningsarbeidet da en kabel røk. Likene av ni ofre, deriblant tre grekere, to italienere og to tyskere, ble senere plukket opp fra sjøen. Blant de døde var den georgiske ortodokse presten Ilia Kartozia, som ifølge øyenvitner hjalp flere andre i sikkerhet. Liket hans ble funnet utenfor kysten av Lecce to dager senere.

<b>KAOS:</b> Vitnebeskrivelser rapporterte om kaos og fullstendig kollaps i nødprosedyrene om bord. Mannskapet greide ikke å håndtere panikken blant skrekkslagne passasjerer. Språkproblemer med mannskap fra forskjellige nasjoner som ikke kunne engelsk, skal ha forverret situasjonen. Kun 88 passasjerer og mannskap av estimert 474 om bord forlot skipet i henhold til korrekt prosedyre.
KAOS: Vitnebeskrivelser rapporterte om kaos og fullstendig kollaps i nødprosedyrene om bord. Mannskapet greide ikke å håndtere panikken blant skrekkslagne passasjerer. Språkproblemer med mannskap fra forskjellige nasjoner som ikke kunne engelsk, skal ha forverret situasjonen. Kun 88 passasjerer og mannskap av estimert 474 om bord forlot skipet i henhold til korrekt prosedyre. Foto: NTB

Ukjent antall savnede

På grunn av de mangelfulle passasjerlistene, hadde myndighetene problemer med å fastslå antallet savnede.

– Mange av dem som ble reddet, sto ikke engang på listene. Vi vil fortsette å lete, uttalte Italias transportminister Maurizio Lupi på en pressekonferanse.

Hellas' sjøfartsminister Miltiadis Varvitsiotis virket heller ikke imponert over transportøren ANEK Lines' tilsynelatende lemfeldige omgang med passasjerregistrene.

– Jeg tviler sterkt på at alle navnene på listen er ekte, sa han til Mega TV. – Vi lette etter to personer med samme navn. Dette viste seg å være samme person.

«Norman Atlantic» ble tauet til havnen i Brindisi i Italia, dit den ankom 2. januar 2015. Det gikk ytterligere 14 dager før man lyktes med å slukke brannen helt. Da brannmannskapene omsider kunne ta seg om bord, fant de ett lik i skipets lasteområde. Samme dag ble ytterligere tre lik funnet i sjøen.

<b>MENNESKELIG SVIKT:</b> En serie brudd på sikkerhetsprosedyrene og ureglementerte handlinger bidro til at 31 mennesker mistet livet. 
MENNESKELIG SVIKT: En serie brudd på sikkerhetsprosedyrene og ureglementerte handlinger bidro til at 31 mennesker mistet livet.  Foto: Antonio Calanni/AP

Brannårsaken

Italienske myndigheters etterforskning avdekket at «Norman Atlantic» hadde blitt inspisert i Patras i Hellas 19. desember, ni dager før brannen. Seks feil hadde blitt oppdaget, blant annet relatert til belysning av nødutganger, vedlikehold av branndører samt riktig nødhjelpsutstyr om bord.

I slutten av oktober 2015 konkluderte myndighetene i en 650-siders rapport med at brannen skyldtes menneskelig svikt i flere ledd.

«Feilene begynte med skjødesløs lasting av lastebiler på bildekket, både i Patras og i Igoumenitsa», het det i rapporten. Den konkluderte videre med at lastebilenes kjøleaggregat ikke hadde blitt koblet til strømanlegget på forskriftsmessig vis.

<b>TOTALSKADET:</b> Da brannen omsider ble slukket på «Norman Atlantic», var det bare en ruin igjen av ro-ro-skipet. 
TOTALSKADET: Da brannen omsider ble slukket på «Norman Atlantic», var det bare en ruin igjen av ro-ro-skipet.  Foto: Wikimedia Commons

Åpenbare feil

Minst to besetningsmedlemmer mislyktes i å ta de første tegnene på røykutvikling på alvor, mente italienske myndigheter og viste videre til at maskinisten «burde ha gitt broen beskjed om røykutvikling etter at røyk kom inn i maskinrommet».

Besetningens respons etter at brannen spredte seg, ble beskrevet som «kaotisk». Besetningen «mislyktes i å dirigere panikkslagne passasjerer». De greide heller ikke følge standard sikkerhetsprosedyrer, som å sette ut livbåtene og de oppblåsbare redningsflåtene.

«Hele skipets nødprosedyre avslører åpenbare og permanente feil og mangler, som også medførte høy sannsynlighet for menneskelig svikt», konkluderte rapporten.

«Norman Atlantic» ble tauet videre til Bari i februar 2015. Der ble hun stående frem til 2019. Da ble hun igjen tauet – denne gang til Tyrkia for opphugging.

<b>RYSTENDE SCENER:</b> Den greske lastebilsjåføren Christos Perlis fortalte om rystende scener om bord der menn brøytet seg vei for å komme først til helikopteret. 
RYSTENDE SCENER: Den greske lastebilsjåføren Christos Perlis fortalte om rystende scener om bord der menn brøytet seg vei for å komme først til helikopteret.  Foto: ALEXANDROS AVRAMIDIS/Reuters

Kapteinen dømt

Flere ble dømt til fengselsstraffer etter «Norman Atlantic»-katastrofen.

I 2021 ble to representanter for ANEK Lines, selskapet som hadde chartret «Norman Atlantic», dømt til fengselsstraffer av domstolen i Pireus, Hellas. Også tre ansatte i selskapet ble dømt for tjeneste­forsømmelse.

I oktober 2023, ni år etter tragedien, ble tre besetningsmedlemmer dømt til fengselsstraffer av domstolen i Bari, Italia. Kapteinen på «Norman Atlantic» ble dømt til seks års fengsel for uaktsomhet.

Skipsmaskinisten ble dømt til fem års fengsel, mens et besetningsmedlem fikk tre år. 29 andre ble frifunnet.

<b>ETTERFORSKET:</b> Ifølge etterforskningen av dødsbrannen på «Norman Atlantic», startet brannen på dekk fire der blant annet tre lastebiler sto parkert med motoren på tomgang for å holde kjøleanlegget i gang. Etterforskningen jobbet med flere ulike teorier om brannårsaken, blant annet blindpassasjerer og bruk av propandrevet varmeapparat eller åpen ild på dekk fire, men ifølge den 650-siders etterforskningsrapporten så var trolig feilkobling av strømtilførsel til en lastebil den mest sannsynlige brannårsaken. 
ETTERFORSKET: Ifølge etterforskningen av dødsbrannen på «Norman Atlantic», startet brannen på dekk fire der blant annet tre lastebiler sto parkert med motoren på tomgang for å holde kjøleanlegget i gang. Etterforskningen jobbet med flere ulike teorier om brannårsaken, blant annet blindpassasjerer og bruk av propandrevet varmeapparat eller åpen ild på dekk fire, men ifølge den 650-siders etterforskningsrapporten så var trolig feilkobling av strømtilførsel til en lastebil den mest sannsynlige brannårsaken.  Foto: NTB

Rederen Carlo Visentini, juridisk representant for Visemar di Navigazione som hadde leid ut fergen til ANEK Lines, ble frifunnet. Også representanter for ANEK Lines sto på tiltalebenken i Italia, men slapp unna straff.

I forbindelse med rettssaken i Bari uttalte aktor i saken, Federico Capano, at det meste gikk galt under evakueringen.

– Korrekt prosedyre kunne ha reddet alle om bord, uttalte Capano.

Kilder: maritime-executive.com, wikipedia.org, ekathimerini.com, «Disasters At Sea», greekreporter.com, bbc.com, Gazetta del Sud.


Denne saken ble første gang publisert 28/08 2024.

Les også