Havets giganter
Verdens største skip
Ett av dem ble hugget opp etter bare seks år i tjeneste, mens et annet ennå ikke er helt klargjort. Her er fem giganter på havet.
Med sin lengde på 458, 45 var «Jahre Viking» verdens største skip. Men den er ikke den eneste giganten har seilet på verdenshavene.
Her er fem andre gedigne skip.
Pierre Guillaumat - 414 meter
«Pierre Guillautmat» var en supertanker som ble bygget i 1976, oppkalt etter grunnleggeren av oljeselskapet ELF Aquitaine. «Pierre Guillautmat» var det største skipet som ble bygget i Batillus-klassen. De andre, «Batillus», «Bellamya» og «Prairial» var alle litt mindre.
«Pierre Guillautmat» var 414 meter lang, 63 meter bred og hadde en dypgang på 28 meter. Dødvekttonnasjen var 555 051, og de 40 tankene om bord hadde et samlet volum på 677 300 kubikk. Fremdriften ble besørget av to propeller som fikk krefter fra to Stal-Laval dampturbiner som utviklet 65 000 hestekrefter.
Les også: "Prelude" FLNG er riktignok enda større, men seiler ikke for egen maskin
Størrelsen gjorde at skipet hverken kunne seile Panama- eller Suezkanalen og få havner var dimensjonert for å ta skipet imot. Det viste seg lite lønnsomt og «Pierre Guillautmat» ble hugget opp allerede 1983.
MOL Triumph – 400 meter
I lengde var «MOL Triumph» verdens største containerskip da hun var ferdig bygget. Skipet er 400 meter langt og 58,8 meter bredt. Setter man alle de 20 170 containerne det har plass til etter hverandre, blir rekken 122 kilometer lang. Det tilsvarer strekningen fra Oslo til Svinesund.
«MOL Triumph» var det første skipet som passerte kapasiteten på 20 000 standard containerenheter (TEU) da det ble levert fra Samsung Heavy Industries i Korea i mars 2015.
Men det skulle bare gå en måned før rekorden i antall containere ble slått, denne gang av «Madrid Mærsk» med sine 20 568 TEU, fra konkurrentverftet Daewoo. Og 12. mai ble det enda større «OOCL Hongkong» (21 413 TEU) døpt, også det ved Samsung-verftet.
Alle de nevnte skipene er rundt 400 meter lange. Det finnes flere containerskip som alle er rundt 400 meter lange.
«Pioneering Spirit» – 382 meter
Dette er spesialskipet som spiser oljeplattformer til frokost. Denne maritime versjonen av en gaffeltruck er 382 meter lang og 124 meter bred. Ingen andre kan gjøre samme jobben: Å løfte og frakte hele oljeplattformer. Kjempen ble bestilt av sveitsiske Allseas Group i 2011 til en pris av 25,7 milliarder kroner.
Opprinnelig het skipet «Pieter Schelte», oppkalt etter Pieter Schelte Heerema, far til eieren av Allseas, Edward Heerema. Da det ble kjent at Pieter Schelte hadde vært medlem av Waffen-SS frem til 1943 og hadde vært direktør i et firma som brukte slavearbeidere i produksjonen, skapte det en kontrovers som var negativ for skipet. Det hjalp ikke at Pieter Schelte gikk under jorden i 1943 og sluttet seg til den nederlandske motstandsbevegelsen.
I 2015, ett år før det første kommersielle oppdraget, ble det døpt om til dagens «Pioneering Spirit».
Det første oppdraget ble utført i august 2016. Da gled katamaranskroget på plass innunder den 13 000 tonn tunge «Yme»-plattformen.
Tidligere i år ble den 26 000 tonn tunge prosessplattformen til «Johan Sverdrup» løftet på plass. Det skal være tidenes tyngste løft offshore.
Les også: (+) Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude. Nå er eventyret over
«Symphony of the Seas» – 362 meter
Verdens største cruiseskip ble sjøsatt i 2017. Med sine 362 meter er det nesten 50 meter lengre enn 315 meter lange SS «Norway». Det er imidlertid nesten 100 meter kortere enn «Jahre Viking», men kan varte opp med litt andre ting enn havets tidligere megafrakter.
Om bord finnes syv ulike «bydeler», 22 restauranter og en «Central Park» med mer enn 20 700 planter. Vannsklien «The Ultimate Abyss» er høyere enn Det hvite hus og starter 45 meter over havoverflaten. Med sine 22 restauranter, tilbyr «Sympony of the Seas» over 300 forskjellige menyer. Skipet har flere kunstgjenstander enn det er malerier i Louvremuseet.
Det enorme cruiseskipet har 188 dekk, et mannskap på 2200 og plass til 6680 gjester. Det er 47 meter bredt og har en marsjfart på 22 knop.
USS Gerald R. Ford – 337 meter
USAs nyeste hangarskip i Ford-klassen blir fire meter lengre enn Nimitz-klassen, og i 2022 skal det første skipet i klassen være klar for tjeneste, «USS Gerald R. Ford». Den 337 meter lange krigsmaskinen som nå testes før aktiv tjeneste, blir verdens største krigsskip med en voldsom slagkraft.
Flydekket er 333 meter langt og skroget er 41 meter bredt. Regner vi med selve flyplassen på dekk er bredden 78 meter. Toppfart: 30 knop, i underkant av 60 km/t.