Terrorist ville ta med 80 i døden
– Jeg har aldri vært i et fly med hull i
Terroristen (55) på seterad 15 trykket på en tast på laptopen, utløste bomben og sprengte et hull i passasjerflyet i 4000 meters høyde. Men den eneste som forsvant mot bakken, var han selv.
Hvis han ikke døde momentant i eksplosjonen, hadde Abdullahi Abdisalam Borleh 28 sekunder igjen av livet sitt da han utløste bomben på Daallo Airlines rute 159 fra Mogadishu i Somalia.
Det er tiden det tar før du treffer bakken hvis du faller fra 4000 meters høyde uten brems. God tid til å gjøre seg noen refleksjoner.
Forbrent, eldre mann
Noen av de 28 sekundene brukte han kanskje til å irritere seg over at terrorangrepet hans hadde slått feil på et vesentlig punkt: Flyet var ikke sprengt i filler. Og det så ut til at bare han, og ingen andre, kom til dø. For mens bombemannen falt mot bakken, fortsatte flyet sin ferd. Det hadde riktignok et stort hull i siden der Borleh nettopp hadde sittet, men Airbus-flyet var ellers helt, og fortsatt medgjørlig og håndterlig for pilotene.
– Vi har et trykkproblem og ber om å vende tilbake for landing, meldte pilot Vlatko Vodopivec (64) til tårnet i Mogadishu.
Omtrent samtidig denne februardagen i 2016 kunne folk i en liten landsby utenfor Balad i Somalia se en person falle ned fra himmelen og treffe bakken i rundt 280 km/t. De som stimlet sammen rundt nedslagsstedet og våget å se, kunne slå fast at den uheldige var en stygt forbrent, eldre mann. De kikket nok opp på himmelen, speidet og undret seg:
– Hva i all verden er det som skjer der oppe?
Terror i luften
Det samme spørsmålet hadde Awale Kullane stilt seg da det smalt et sted foran ham og flyet ble fylt av røyk. Den FN-ansatte somalieren hadde ikke lagt merke til så mange av de andre passasjerene. Han gledet seg mest til et lite måltid. Serveringsvognene var rullet ut. Over høyttalerne hadde kapteinen nettopp annonsert at flyet lå på 4000 meters høyde, på vei til Djibouti.
Det var god plass i flyet. Alle hadde satt seg der de ville. En eldre mann i rullestol stavret seg helt bak til rad 15, uten at Kullane reflekterte stort over det. Han kunne ikke vite at det i terroristenes abc, i nedtegnelser og instruksjoner fra al-Qaida, klart og tydelig kommer frem at setene rett over vingene er å foretrekke for å gjøre mest skade. I flytypen Airbus A-321 rad 15 eller 16.
Der, noen rader foran Kullane, hadde Abdullahi Abdisalam Borleh satt seg til rette ved vinduet. I fanget hadde han en laptop fylt med TNT.
Serveringsvognene nærmet seg, men Borleh hadde ingen planer om et siste flymåltid. Han trykket på en tast i stedet.
– Jeg hørte et høyt smell og så var det røyk overalt. Det var umulig å se noe som helst i noen sekunder. Så oppdaget jeg at det manglet en god del av flyet, sa FN-tjenestemannen Awale Kullane i et TV-intervju med Associated Press.
– Ikke det du helst vil oppleve når du befinner deg på 11 000 fot. Det var skremmende. Folk var livredde og i sjokk. Men det var nok ingen av oss som skjønte hva som hadde skjedd. Det eneste vi tenkte på var: Kan flyet komme seg ned med et stort hull i siden?
Mislykket oppdrag
Kullane forteller om en uvirkelig situasjon. Den gjennomtrengende lyden av vinden som ulte og dinglende oksygenmasker.
– Men etter de første minuttene roet det seg ned. Passasjerene ble bedt om å trekke bakerst i flyet. Det var ingen panikk.
Det bekreftes av filmen som Kullane selv tok med mobiltelefonen da røyken hadde forsvunnet.
– To av passasjerene hadde skader, men ikke altfor alvorlige. De hadde sittet i nærheten av eksplosjonen, fortalte Kullane da alle var nede på bakken igjen.
Turen tilbake til Aden Adde-flyplassen i Mogadishu gikk udramatisk for seg, skal vi tro rapportene.
– Ingenting var ødelagt, så det var bare å snu og lande, sa Vlatko Vodopivec.
Bokstavelig talt
Han hadde neppe hvilepuls, men den serbiske piloten tok flyet pent ned, og passasjerene ruslet av. Alle kikket nysgjerrig på skadene da de passerte rad 15.
– Jeg tenkte at «hvis det har sittet noen der, ligger han nok tynt an», sier Awale Kullane, som i dag er Somalias ambassadør til Kina etter å ha hatt samme jobb i Sverige etter terrorangrepet.
Han skjønner at han var heldig.
Selvmordsbomberen ble bare det; bokstavelig talt en selvmordsbomber, selv om planen var å ta med alle 80 andre om bord i døden.
– Bomben skulle drepe alle, sa Somalias transportminister, Ali Ahmed Jama, i en uttalelse i forbindelse med etterforskningen.
Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen
Innsidejobb
Kanskje var han nervøs, kanskje våget han ikke å vente, kanskje hadde han ikke hørt eller lest alle instruksjoner like nøye. Faktum er at den 55 år gamle terroristen utløste bomben i tidligste laget.
Dersom flyet hadde rukket å stige høyere, kunne trykkfallet etter eksplosjonen fått fatale konsekvenser. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på hvor ille det kunne gått. I 2015 eksploderte et russisk charterfly på vei fra Sharm el-Sheikh på 9400 meters høyde. Flyet krasjet i Sinaiørkenen og alle 226 om bord mistet livet. ISIL tok på seg ansvaret for angrepet.
Les også (+) Ingen visste at én av pilotene på bildet var falsk
Det var den militante islamistiske gruppen al-Shabaab som tok på seg ansvaret for angrepet over Somalia i februar 2016, enda så mislykket det ble. Al-Shabaab drømmer om en islamsk stat i det borgerkrigsherjede landet. Daallo Airlines rute 159 ble valgt som terrormål fordi det hadde destinasjon Tyrkia, med mange tyrkiske passasjerer. Tyrkia er som medlem i NATO alliert med Vesten.
De fleste passasjerene var booket med Turkish Airlines direkte til Tyrkia, men avgangen ble kansellert. Passasjerene ble derfor plassert på Daallos rute til Somalias naboland Djibouti. Derfra skulle de fly videre med Turkish Airlines.
Første gang
Terroristen Borleh viste også frem boardingpass fra det tyrkiske selskapet da han trillet inn på flyet i rullestol og siktet seg inn på setet på rad 15. Under etterforskningen kom det frem at han var lærer ved en muslimsk skole, at han ble holdt under oppsikt av somalisk etterretning og at han ikke var ansett som farlig.
Overvåkningsbilder fra den sterkt bevoktede flyplassen viste at Borleh mottok den eksplosive laptopen av to menn kledd som flyplassarbeidere, før han gikk om bord.
– En innsidejobb, konkluderer den militære domstolen.
I mai 2016 ble to menn dømt, den ene in absentia, til fengsel på livstid for medvirkning og planlegging av attentatet. Åtte andre flyplassarbeidere ble dømt for medvirkning, og fikk straffer på mellom seks måneder og fire år. Awale Kullane tenker fortsatt på dramaet i luften som noe uvirkelig.
– Det er det verste jeg har vært med på, ja. Jeg har vært i nærheten av eksplosjoner før, det er dessverre ikke helt uvanlig i Somalia. Men jeg har aldri vært i et fly med hull i.
Kilder: Reuters, Associated Press, BBC
Les også: 141 døde på ett sekund
Denne saken ble første gang publisert 25/01 2023, og sist oppdatert 27/01 2023.