Hodeplagg til bunad: Opprinnelig avslørte de noe om kvinnene som bar dem
Til mange bunader fins det flotte hodeplagg. Opprinnelig avslørte de viktig informasjon om kvinnene som bar dem.
Tekst: Kjersti Moen
Først publisert
Luer, skaut, bånd, vipper og boler har lange tradisjoner på norske hoder. Årsakene er mange, forteller Helga Reidun Bergebakken Nesset, nestleder i Norsk folkedraktforum (Nff): For det første handlet det om religiøs tradisjon, slik som at kvinner ikke skulle vise håret.
Dessuten hadde hodeplaggene en praktisk funksjon, de holdt håret på plass. I tillegg kunne hodeplagget avsløre en kvinnes sivilstatus, sier hun.
– Det fantes flere metoder for å skille gifte koner fra ugifte ved hjelp av hodeplagget. De kunne ha forskjellig form, farge, knyteteknikk eller pynt, sier Bergebakken Nesset.
Et typisk eksempel er de store, stivede konetørklærne som hører til mange bunader. De var forbeholdt gifte kvinner.
Brudekronen
Men det mest storslagne hodeplagget man kan ha til en bunad, er brudekronen. Som navnet tilsier, bæres den av bruden på bryllupsdagen.
Skikken var opprinnelig katolsk, ifølge antikvitetsekspert Arne Moe Vindedal. Bruden ble pyntet etter kirkens bilder av jomfru Maria, som ofte hadde krone, et symbol på renhet og jomfruelighet. Etter reformasjonen ble kronen en ren bryllupsskikk, først blant overklassen og senere også på landsbygda, der storbøndene gjerne investerte i en brudekrone og annet sølv for å vise sin rikdom og selvstendighet.
Det var strenge regler for bruk av brudekronen, opplyser Vindedal. Kronen skulle settes på brudens utslåtte hår som et tegn på jomfruelighet. Gjorde man det uten å være helt jomfruelig, vanket det strenge bøter. Regelen kunne man omgå ved å legge et tynt sjal mellom kronen og håret.
Vil slippe
Selv om hodeplaggene har dype røtter, lar mange være å bruke dem i dag. Norsk folkedraktforum har hørt mange argumenter for å slippe:
– De kler ikke hodeplagget, det er ubehagelig, de syns det ser rart ut … Noen sier til og med at luen dekker ørene, slik at de ikke hører noe. Men skal du gå riktig kledd i en bunad eller rekonstruert folkedrakt, så må du bruke hodeplagget, sier Helga Reidun Bergebakken Nesset.
Med pengestøtte fra Kulturrådet har Norsk folkedraktforum satt i gang et prosjekt for å kaste lys over denne delen av bunadkulturen. 20 arbeidsgrupper henter nå inn kunnskap fra sine distrikter, og planen er at det hele skal ende i en utstilling som kan vandre Norge rundt.