startet i oppvasken
Fikk drømmejobben på
SS «Norway»
Som tenåring var Jan-Olav Storli (47) som besatt av SS «Norway». Han drømte dag og natt om det store skipet. En telefonsamtale våren 1987 ble svært utslagsgivende.
Tidlig i tenårene innledet trønderen Jan-Olav Storli en lidenskapelig interesse for skipsfart, særlig cruiseskip. De fleste ledige øyeblikk ble benyttet til å skrive brev til cruiseselskapene der Storli ba pent om brosjyrer og all mulig tilgjengelig informasjon.
– Jeg fikk svar i de fleste tilfellene i form av store konvolutter. Det var som julekvelden hver gang, forteller Storli.
Drømte om SS «Norway
Men det var særlig ett skip som fanget Storlis oppmerksomhet: SS «Norway.
– Fra øyeblikket konvolutten fra Norwegian Caribbean Lines ble åpnet, var «Norway « min favoritt, sier Storli.
Han har ikke tall på hvor mange ganger han lånte boken «SS Norway langs Norskekysten» på det lokale biblioteket. Han tegnet detaljerte tegninger av skipet og drømte om det dag og natt. Målet var klart: Han skulle om bord.
En tidlig ettermiddag våren 1987 møte moren ham med et lurt smil da han kom hjem fra skolen. Hun ba sønnen ringe et nummer og spørre etter Åge. «Norwegian Caribbean Cruise Line, vær så god», sa damestemmen i den andre enden. Deretter ble Storli satt over til Åge Hoddevik – selveste kapteinen på SS «Norway», og det nærmeste man kom gud i Storlis øyne.
– Vil du være med på cruise, spurte Hoddevik. Storli var så oppglødd at han knapt husker særlig mer fra samtalen, men for å gjøre en lang historie kort, så gikk Storli om bord SS «Norway» i Miami 11. juli 1987 med ukebladet Allers på slep.
– Denne turen vil forandre livet ditt, Jan-Olav, hadde Hoddevik sagt til Storli. Og etter en uke om bord «Norway», der Storli knapt gikk i land på de eksotiske stoppene, var han fast bestemt: Han skulle tilbake på «Norway».
Les også: "Det var en tabbe. Synet av henne var forferdelig. Jeg angrer den dag i dag på at jeg tok turen"
Eneste norske
Og slik ble det. To år etter at han forlot «Norway» var Storli tilbake på sin store kjærlighet til sjøs. Denne gangen som byssegutt.
– Jobben som byssegutt var å grovspyle bestikk og asjetter som kom fra spisesalen, sette i store vaskemaskiner og deretter stable i hyller, forteller Storli.
Det var flere norske offiserer om bord, men Storli var eneste norske iblant de underordnede i dekksdepartementet om bord.
– Den første tiden bodde jeg på seksmannslugar sammen fem filippinere. Dette var jo bare noen år etter den massive utflaggingen av norske skip hvor veldig mange norske sjøfolk ble arbeidsledige nesten over natten, sier Storli.
Da «Norway» ble bygget om i 1990, tilbrakte Storli noen år på «Royal Viking Sun» hvor han avanserte raskt gjennom gradene fra dekksgutt, via matros og kvartermester, til styrmann. Deretter vendte han tilbake til «Norway» som styrmann, og seilte både som sikkerhetsoffiser og overstyrmann.
– Min karriere var det vi sjøfolk kalte «å gå gradene om bord», sier Storli.
Ifølge 47-åringen nøt han hvert øyeblikk om bord i skipet han hadde vært besatt av som ungdom.
Les også: Den en gang norske giganten seiler fortsatt - mot alle odds
MS «Kong Olav»
SS «Norway» var egentlig ikke norsk etter utflaggingen den 1. mars 1987, men et Bahamas-registrert cruiseskip med et norsk navn. Men selv med Nassau som hjemhavn i hekken, fortsatte hun likevel å være en betydelig ambassadør for Norge.
– Alle som var om bord, og spesielt de norske offiserene, var ikke bare stolte av skipet, de var svært stolte, sier Storli.
Etter at han mønstret av «Norway» i 1998 jobbet Storli på «Seaward» og flere andre NCL-skip. En kort periode før han mønstret på «Norway», jobbet Storli som dekksgutt på det legendariske Hurtigruteskipet MS «Kong Olav» som fikk et trist endelikt i en thailandsk sump. Storli startet en aksjon for å prøve å redde det tidligere Hurtigruteskipet, men skipet ble til manges beklagelse hugget opp i 2018.
Storli jobber nå som kaptein på plug in-hybrid fergen «Lagatun» hos Fosen Namsos Sjø. Han har også jobbet som kaptein på verdens eldste seil-dampskip, «Hansteen». Trønderen har dermed jobbet på skip drevet frem ved dampturbiner, dieselmotorer, LNG-gass, hybrid drivlinje og kullfyring.
Men «Norway» glemmer han aldri.
Les også: (+) Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse