Ekofisk 50 år

Uvær og store bølger skapte trøbbel for Ekofiskfeltet. Så kom noen på Tanken

Ekofisk har produsert olje for 2600 milliarder kroner gjennom 50 års drift, godt hjulpet av utrolig ingeniørkunst.

<b>MYE VÆR:</b> Det er værhardt på Ekofisk. Det verste været opplevde anlegget i desember 1990. To dager med orkan og opp til 26 meter høye bølger rystet anlegget. De største bølgene slo over beskyttelsesveggen, og fra kontrolltårnet opplevde man at Tanken i noen øyeblikk var helt borte i sjø og skum.
MYE VÆR: Det er værhardt på Ekofisk. Det verste været opplevde anlegget i desember 1990. To dager med orkan og opp til 26 meter høye bølger rystet anlegget. De største bølgene slo over beskyttelsesveggen, og fra kontrolltårnet opplevde man at Tanken i noen øyeblikk var helt borte i sjø og skum. Foto: ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum
Først publisert Sist oppdatert

«Vi håper at resultatene av prøveproduksjonen vil bli positive, og at dette vil innlemme Norge i rekken av oljeproduserende land. Derfor er åpningen av oljeproduksjonen noe som kan bli en merkedag i vår økonomiske historie.»

Med disse ordene åpnet statsminister Trygve Bratteli den norske oljeproduksjonen på Ekofiskfeltet. Datoen var 9. juni 1971.

Siden den gang har Ekofisk produsert 4,2 milliarder fat olje til en anslått verdi på rundt 2600 milliarder kroner.

<b>FJERNET:</b> Installasjonene fra Ekofisk 1 og overbygningen på Tanken er for lengst fjernet, men understellet til den ikoniske Ekofisktanken finnes fortsatt på feltet.
FJERNET: Installasjonene fra Ekofisk 1 og overbygningen på Tanken er for lengst fjernet, men understellet til den ikoniske Ekofisktanken finnes fortsatt på feltet. Foto: Husmo Foto/ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum

Etter flere tørre borehull høsten 1969, fant Phillipsgruppen Ekofisk. Feltet ble påvist desember 1969, og 18 måneder senere startet produksjonen med den oppjekkbare og midlertidige plattformen Gulftide, som var ledig på markedet. Fra plattformen gikk oljen i rør til lastebøyene hvor tankskipene var fortøyd.

Men værforholdene gjorde det krevende å produsere på Ekofisk de første årene. Straks været ble for dårlig, noe det ofte var, måtte tankbåtene forlate bøyene på grunn av for sterk vind eller for høye bølger. Da måtte produksjonen stanses, noe som skjedde 20 prosent av tiden det første året.

<b>BEGIVENHET:</b> Statsminister Trygve Bratteli åpnet den norske oljeproduksjonen på Ekofiskfeltet 9. juni 1971.
BEGIVENHET: Statsminister Trygve Bratteli åpnet den norske oljeproduksjonen på Ekofiskfeltet 9. juni 1971. Foto: Norsk Oljemuseum

Ekofisk-tanken

Det ble besluttet å bygge en diger oljelagertank i betong, med kapasitet til å ta imot 350 000 fat råolje i døgnet.

Slik kunne råolje lagres på feltet i påvente av bedre vær.

Ekofisktanken ble verdens første betongplattform, bygget i Jåttåvågen, slept ut Gandsfjorden og satt på plass 1. juli 1973, elleve måneder forsinket blant annet fordi Det Norske Veritas var usikre på om konstruksjonen var sterk nok. Tanken veide 215 000 tonn og stakk 66 meter dypt.

Les også: (+) Den en gang norske giganten seilte videre - mot alle odds

Men allerede i 1975 kom oljerørledningen fra Ekofisk til Teesside i England og gjorde Tanken overflødig som lagerplass. Siden fungerte den som prosesseringsanlegg og renseanlegg for produsert vann.

I 1984 oppdaget man at Tanken hadde sunket noen hakk som følge av trykkfall i reservoaret og synkende havbunn. Plattformene ble jekket opp og fikk seks meter lange forlengelsestykker. Tanken kunne imidlertid ikke jekkes opp, og utgjorde en sikkerhetsrisiko.

Superflyet ble en fatal fiasko
Pluss ikon
Superflyet ble en fatal fiasko

I stedet ble det bygget en gigantisk, sirkulær beskyttelsesvegg i betong som ble slept ut i to halvdeler i 1989. Hver vegg veide 150 000 tonn.

<b>IKON:</b> Ekofisktanken ble slept fra Gands­fjord og ut til feltet sommeren 1973.
IKON: Ekofisktanken ble slept fra Gands­fjord og ut til feltet sommeren 1973. Foto: Ukjent/Norsk Oljemuseum
<b>BESKYTTELSE:</b> I 1989 ble beskyttelsesveggene til Ekofisktanken slept ut til feltet.
BESKYTTELSE: I 1989 ble beskyttelsesveggene til Ekofisktanken slept ut til feltet. Foto: Husmo Foto/ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum

Fatale ulykker

Tross Ekofisktanken og beskyttelsesveggenes kompliserte art, gikk konstruksjon, slep og plassering uten store komplikasjoner eller ulykker. Ekofisk har imidlertid ikke vært forskånet for alvorlige hendelser og tragedier.

Les også: (+) Betongkolossen forsvant til bunns så Stavanger dirret

1. november 1975 brøt det ut en kraftig brann på Ekofisk 2/4 Alfa-plattformen. Et stigerør fra oljebrønnen hadde rustet og brast rett over havoverflaten. Olje og gass med et trykk tilsvarende 700 meters havdyp ble presset ut oppunder plattformen, som ble innhyllet i brann og røyk.

Allikevel var det kun selve evakueringen som tok liv. Fem mann fikk sannsynligvis panikk da de hev seg inn i redningskapselen.

<b>LUGAR:</b> Dobbeltlugar på plattformen Albuskjell 2/4 F som ble fjernet fra feltet i 1983.
LUGAR: Dobbeltlugar på plattformen Albuskjell 2/4 F som ble fjernet fra feltet i 1983. Foto: Husmo Foto/ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum
<b>RIKHOLDIG:</b> Koldtbord på Ekofisk 2/4-hotellet. 
RIKHOLDIG: Koldtbord på Ekofisk 2/4-hotellet.  Foto: Kjetil Alsvik/ConocoPhillips

To år senere opplevde Ekofisk Bravo-utblåsningen. Klokken ti om kvelden den 22. april 1977 gikk «Forlat plattformen»-alarmen på Ekofisk 2/4 Bravo.

En ukontrollert utblåsning av olje og gass fra brønn B-14 sendte store mengder olje og gass fem-seks meter til værs før det havnet i sjøen som en miljøkatastrofe.

<b>1975:</b> Bravo-utblåsningen. 
1975: Bravo-utblåsningen.  Foto: ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum
BØLGER: Installasjonene må tåle enorme krefter.
BØLGER: Installasjonene må tåle enorme krefter. Foto: ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum

Årsaken var en sikkerhetsventil som ikke var festet skikkelig til produksjonsrøret, men bakteppet var mangelfulle rutiner og faresignaler som ble ignorert.

Ekofisk har også vært gjennom langt mer tragiske hendelser, med Alexander L. Kielland-ulykken i mars 1980 som den verste. Tretthetsbrudd i ett av stagene førte til at ett av beina brakk slik at plattformen kantret. 123 personer mistet livet.

10. august 1991 skulle et Bell 212-helikopter feste en 12 meter lang aluminiumstang til flammetårnet på 2/4 S-plattformen da rotoren slo borti tårnet. De tre om bord ble drept momentant.

<b>I DAG:</b> Ekofisk omtrent slik det ser ut i dag. Til venstre i bildet ses restene av Ekofisktanken.
I DAG: Ekofisk omtrent slik det ser ut i dag. Til venstre i bildet ses restene av Ekofisktanken. Foto: ConocoPhillips
Foto: Husmo Foto/ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum

Fjernet

Mange av de opprinnelige installasjonene på Ekofisk er for lengst fjernet. I 2005 startet AF Decom arbeidet med å fjerne den 24 000 tonn tunge overbygningen på Ekofisktanken. Delene ble fraktet til sorterings- og gjenvinningsanlegget i Vats som åpnet samme år.

Les også: (+) Gigantskipet med 13 nordmenn om bord forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

Ifølge AF Decom ble 98 prosent av stålet på Ekofisktanken gjenvunnet og brukt blant annet til armeringsjern i bygg. Understellet til Tanken blir stående på Ekofiskfeltet, rengjort og uten funksjon.

Etter arbeidet med Tanken startet arbeidet med å demontere, sortere og gjenvinne ytter­ligere 13 installasjoner, mange av dem fra Ekofisk 1.

Kilder: Norsk Oljemuseum og ConocoPhillips

Om feltet

<b>FØRSTE PLATTFORM:</b> Gulftide. 

* Ekofisk-området ligger i den sørlige delen av norsk sektor i Nordsjøen, 300 kilometer fra Stavanger. Står på cirka 70 meters havdybde. Reservoaret er på 3000 meters dyp.

* Tre produserende felt i området, Ekofisk, Eldfisk og Embla med 17 installasjoner i drift, herav tre sjøbunnsinstallasjoner for vanninnsprøyting. 

* 1223 km brønnbaner fordelt på 1056 brønner siden 1969. 206 brønner er fortsatt aktive. 

* 477 km med rørledninger, 121 km i Ekofisk-området og 356 km til Teesside-­terminalen som mottar 250 000 fat olje per dag (januar 2019)

* Arbeidsplass: Mellom 800 og 1000 på jobb i Ekofisk-området hver dag.

* Årlig CO₂-utslipp i 2018: 900 000 tonn