De verste flyshow-ulykkene

Gikk fryktelig galt

For 22 år siden skjedde historiens verste flyoppvisningsulykke da en ukrainsk Flanker-pilot mistet kontrollen og styrtet blant publikum. 77 omkom og 545 ble skadet.

<b>SJANSELØSE:</b> De som sto i veien for Su-27 Flanker jagerflyet var sjanseløse. 
SJANSELØSE: De som sto i veien for Su-27 Flanker jagerflyet var sjanseløse.  Foto: Getty Images
Først publisert

Blant de mer enn 10 000 tilskuerne var mange travelt opptatt med å filme Sukhoi Su-27 Flanker- maskinen drive luft­akrobatikk over Sknyliv-­flyplassen ved Lviv i den vestlige delen av Ukraina. Publikum lot seg imponere av hva 25 tonns skyvkraft fra de to motorene kan gjøre med manøvreringsegenskapene til et 20 tonns jagerfly.

Men i ettertid er det ikke jagerflyets krappe manøvre i lav høyde som blir husket fra feiringen av Ukrainas flyvåpens 60-års jubileum, 27. juli 2002.

På de mange videoopptakene ser man flyet etter hvert gjør en «Split S», en kombinasjon av roll og loop, med nesen pekende mot bakken.

Idet han avslutter manøveren, innser piloten Volodimir Toponar at han har feilberegnet høyden og begynner å dra desperat i stikka for å trekke opp idet bakken nærmer seg.

Men det er for sent.

Vill flukt

Nesen på jagerflyet rettet seg opp, men flyet hadde fortsatt stor fart nedover og fremover idet den venstre vingen traff en tretopp før flyet fortsatte ute av kontroll. Øyeblikket etter traff flyet asfalten og dro med seg et piggtrådgjerde. Gjerdet meide ned tilskuere mens det skled langs bakken.

Samtidig hadde Volodimir Toponar og co-pilot Juri Jegorov rukket å dra i utløserhåndtakene og skjøt seg ut før flyet fortsatte den ville ferden mot tilskuerområdet på egen hånd.

Først rev det tomme jagerflyet nesen av et parkert transportfly før det begynte å slå kollbøtter og til slutt eksploderte i et flammehav.

<b>FLAMMEHAV:</b> Jagerflyet slår kollbøtter i et flammehav rett foran de lamslåtte tilskuerne. Katapultsetet til den ene piloten er synlig rett over flyet.
FLAMMEHAV: Jagerflyet slår kollbøtter i et flammehav rett foran de lamslåtte tilskuerne. Katapultsetet til den ene piloten er synlig rett over flyet. Foto: NTB

Sjanseløse

Folk som sto i flyets vei var sjanseløse. Sporet det etterlot langs bakken inneholdt en blanding av metalldeler og maltrakterte lik. Litt lenger unna lå de som hadde sluppet unna med brann- og sårskader, mens de som var i stand til det, løp unna i panikk.

Et av øyenvitnene til katastrofen var fjernsynsreporteren Marta Brutkovska.

– Det skjedde så fort, det hele var over på noen sekunder. Heldigvis traff ikke flyet den tetteste delen av folkemengden. Da ville utfallet vært enda verre, fortalte hun etter ulykken.

Til nyhetsbyrået AFP beskrev hun hvordan sekundene etter ulykken var preget av en blanding av lammende sjokk og panikk.

En mann kom bærende med datteren sin. Begge hadde avrevne klær og blødende sår over hele kroppen.

– Han fortalte meg hvordan han så vidt fikk tid til å ta tak i datteren før flammeksplosjonen kastet dem i bakken.

En stor del av publikum hadde dratt på flyshowet som en familieutflukt. Å ikke vite hvordan det var gått med barna i kaoset, var kanskje det verste. I den neste timen samlet fortvilte foreldre rundt den eneste høyttaleren på flyplassen for å rope til seg barna.

<b>RAMMET UKONTROLLERT:</b> Også andre fly ble truffet og bidro til å styre det tomme flyet inn mot publikum som var sluppet alt for tett på rullebanen.
RAMMET UKONTROLLERT: Også andre fly ble truffet og bidro til å styre det tomme flyet inn mot publikum som var sluppet alt for tett på rullebanen. Foto: NTB

Idømt fengsel

Begge pilotene landet trygt i fallskjerm etter utskytingen da flyet skrapte langs bakken.

Andre var ikke like heldige.

Av de 77 drepte tilskuerne var 28 barn.

100 mennesker måtte på sykehus med alvorlige skader.

I alt ble 543 mennesker mer eller mindre skadet.

Aldri før hadde noen flyoppvisning blitt rammet av en verre flyulykke.

Det ukrainske luftforsvaret fikk hard kritikk etter ulykken, noe som medførte at luftforsvars­sjefen måtte gå av. To år senere ble Volodomyr Toponar dømt til 14 års fengsel for grov uaktsomhet, mens Juri Jegorov fikk åtte år.

I tiltalen het det at pilotene hadde utført krevende manøvre som de ikke hadde øvd på tidligere. I tillegg fikk arrangørene kritikk for manglende sikkerhet ved at tilskuerne hadde blitt sluppet for tett inntil rullebanen.

Pilotene fikk hovedansvaret for tragedien, selv om Toponar hadde fått avslag på en søknad om en treningstur dagen før ulykken. Han hevdet også at kartet over flyplassen viste en annen oversikt enn det som var tilfellet ulykkesdagen.

I 2008 ble han benådet og sluppet fri.

<b>DØMT:</b> De to pilotene Volodimir Toponar og Juri Jegorov overlevde uskadet men ble dømt til lange fengselsstraffer etter ulykken. 
DØMT: De to pilotene Volodimir Toponar og Juri Jegorov overlevde uskadet men ble dømt til lange fengselsstraffer etter ulykken.  Foto: Getty Images

De verste flyshow-ulykkene

RAMSTEIN, TYSKLAND 1988: Tre Aermacchi MB-339 fra det italienske oppvisningsteamet «Frecce Tricolori» kolliderte i lav høyde. To av dem traff bakken i publikumsområdet. Alle tre pilotene omkom, foruten 67 på bakken.

FARNBOROUGH, ENGLAND 1952: Testpiloten til et DH. 110 prototyp jagerfly stupte i overlydsfart ned mot publikum for å imponere. Da han trakk opp, ble belastningen for stor og vingene brakk av. Øyenvitner fortalte at flykroppen kom ned i smådeler som konfetti, mens de to jetmotorene fortsatte som missiler inn blant publikum. 31 omkom.

SACRAMENTO, USA 1972: Et Sabre jagerfly fikk problemer i avgangen under et flyshow, fortsatte gjennom flyplassgjerdet og traff en iskrembod i 240 km/t. 22 omkom, mens piloten slapp unna med mindre skader.

<b>HISTORIENS NEST VERSTE:</b> Ramstein-ulykken var den nest verste i flyoppvisningenes historie. 70 mennesker omkom da tre jagerfly kolliderte og falt ned samtidig. 
HISTORIENS NEST VERSTE: Ramstein-ulykken var den nest verste i flyoppvisningenes historie. 70 mennesker omkom da tre jagerfly kolliderte og falt ned samtidig.  Foto: NTB

COLORADO, USA 1951: Piloten av et enmotors akrobatikkfly kom for sent til sikkerhetsbrifingen før start og fikk ikke med seg at flyging i lav høyde over publikum var forbudt. Vingen hans skar gjennom folkemengden som en ljå, fortalte øyenvitner da han feilberegnet en loop nær bakken. 20 omkom, av dem var 13 barn.

PARIS, FRANKRIKE 1973: 14 mennesker ble drept da det russiske overlydspassasjerflyet Tupolev TU-144 gikk i oppløsning i luften under Paris Air Show.

RENO, USA 2011: Det berømte flyracet der pilotene flyr om kapp i lav høyde rundt stolper, har hatt mange dødsulykker opp gjennom årene. Denne gangen fikk et Mustang veteranjagerfly tekniske problemer og styrtet blant publikum. 11 ble drept, inkludert den 74 år gamle piloten.

SHOREHAM, ENGLAND 2015: Piloten til et Hawker Hunter jagerfly klarte ikke å trekke opp fra en loop og traff motorveien ved siden av flyplassen. 11 intetanende bilister omkom da de fikk flyet i hodet. Piloten overlevde mirakuløst selv om han ikke fikk skutt seg ut.