43 styrtet i døden på motorvei:

Da den ene motoren streiket, gjorde piloten det ufattelige

Kapteinens siste ord kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på alle og enhver.

<b>SKREKKSCENE:</b> De siste sekundene av flyets ville ferd der vingen traff en drosje ble fanget av dashbordkameraet til bilen bak. Føreren av den gule drosjen ble alvorlig skadet, men overlevde da vingetippen skar seg gjennom fronten av bilen. Passasjerene i baksetet slapp uskadet fra hendelsen som kostet 43 menneskeliv.
SKREKKSCENE: De siste sekundene av flyets ville ferd der vingen traff en drosje ble fanget av dashbordkameraet til bilen bak. Føreren av den gule drosjen ble alvorlig skadet, men overlevde da vingetippen skar seg gjennom fronten av bilen. Passasjerene i baksetet slapp uskadet fra hendelsen som kostet 43 menneskeliv. Foto: YouTube
Først publisert Sist oppdatert

For bilistene på motorveibroen i Taiwan var synet helt uvirkelig − nærmest som en manipulert scene fra en katastrofefilm: Uten forvarsel datt et passasjerfly ned fra himmelen før den ene vingetippen skar seg gjennom en drosje.

Deretter rev flyet med seg en lyktestolpe og brorekkverket før maskinen vred seg over på rygg og krasjlandet i elven ved siden av.

Før de lamslåtte bilistene rakk å ta inn over seg hva som hadde skjedd, var 43 passasjerer og besetningsmedlemmer i flyet omkommet.

Varsel om problem

Bare tre og et halvt minutt tidligere hadde TransAsia flight 235 tatt av fra flyplassen i Taipei for å fly ruten over til øya Kinmen like ved det kinesiske fastlandet. Klokken var 10.45 på formiddagen 4. februar 2015 da flyet startet opp for dagens andre rundtur. Om bord var det 53 passasjerer, fire av dem barn, foruten fem besetningsmedlemmer.

Den ferske kapteinen i venstresetet, Liao Chien-tsung (42), førte flyet. Piloten i det høyre også hadde kapteins rang, noe som ikke var helt uvanlig. Med seg i cockpit hadde de også en styrmann som skulle konvertere til denne aller nyeste ATR 72–600 versjonen, et tomotors regionalt turbopropfly.

Les også: Frode André (56) er Norges egen Maverick

Bare 40 sekunder etter avgang fikk pilotene beskjed om et alvorlig problem med den høyre motoren som fikk det automatiske systemet til å stanse propellen. Få sekunder senere nådde flyet sin største høyde på 500 meter over bakken før det raskt mistet fart og høyde.

Flyet passerte i lav høyde over de siste skyskraperne i utkanten av Taipei sentrum før det steilet og falt ukontrollert. Med venstrevingen pekende 90 grader nedover var det umulig å komme ut av stupet i den lave høyden.

Les også: (+) Misforståelsen som førte til Tenerife-katastrofen

<b>RASK REDNINGSAKSJON:</b> Flyvraket ble liggende delvis under vann i Keelungelven. Ikke minst takket være rask unn­setning fra rednings­mannskaper unnslapp passasjerene som overlevde selve flystyrten også drukningsdøden.
RASK REDNINGSAKSJON: Flyvraket ble liggende delvis under vann i Keelungelven. Ikke minst takket være rask unn­setning fra rednings­mannskaper unnslapp passasjerene som overlevde selve flystyrten også drukningsdøden. Foto: NTB Scanpix

Filmet fra biler

Mirakuløst nok klarte redningsmannskapene som ankom etter få minutter å redde 14 passasjerer og en flyvertinne i live ut fra vraket i elven.

Ettersom de siste sekundene av flyets ville ferd var fanget opp av flere biler med dashbordkameraer som hadde kjørt bak drosjen, fikk den spektakulære havari­videoen bred nyhetsdekning verden over.

I mange aviser ble flygerne hyllet som helter som tappert hadde kjempet til siste slutt for å unngå å kollidere med skyskraperne da flyet styrtet.

Men ett faktum som aldri ble nevnt, var at ATR 72-flytypen var konstruert for å kunne fly utmerket med bare en motor. Da flyhavarikommisjonen fikk fisket opp ferdsskriveren og taleregistratoren fra elven, viste den påfølgende etterforskningen at ulykkesårsaken var nærmest utrolig.

I et halvt år drev Einar på havet. Sjokket kom først da han kom hjem
Pluss ikon
I et halvt år drev Einar på havet. Sjokket kom først da han kom hjem

Les også: (+) Heltene i det lille samfunnet berget 11 liv den dagen, men i etterkant kom kritikken

<b>MIRAKEL:</b> Lin Mingwei og klarte å få dratt konen og sønnen ut av vraket. En innskytelse hadde fått familien til å bytte side i flyet, og derfor ble de sittende ved et hull i flykroppen og kunne ta seg ut.
MIRAKEL: Lin Mingwei og klarte å få dratt konen og sønnen ut av vraket. En innskytelse hadde fått familien til å bytte side i flyet, og derfor ble de sittende ved et hull i flykroppen og kunne ta seg ut. Foto: NTB scanpix

Strøk til eksamen

Opptakten til katastrofen inntraff allerede mange år tidligere. I 2009 var Liao Chien-Tsung ferdig med tjenesten som pilot i det taiwanske luftforsvaret. I en alder av 36 år så han for seg en videre karriere som trafikkflyger, og søkte jobb som styrmann på Airbus A300 i et lokalt flyselskap. Men allerede under treningskurset oppdaget instruktørene at Liao hadde problemer.

I rapportene fremkom det at han stadig vekk kom på etterskudd i håndteringen av flyet, og han slet med å lære seg de korrekte nødprosedyrene. I tillegg manglet han overblikket som krevdes for å tolke uventede situasjoner. I begynnelsen ga flyselskapet ham ekstra trening, men innså snart at han ikke var moden for jobben.

Men det stoppet ikke karriereplanene.

Les også: (+) Torgeir (27) havnet i et forferdelig dilemma. Noen dager senere var han og 16 andre døde

<b>UTEN MOTORKRAFT:</b> Illustrasjonen fra Taiwans flyhavari­kommisjon viser flyets bane de siste sekundene etter at kapteinen feilaktig slo av feil motor.
UTEN MOTORKRAFT: Illustrasjonen fra Taiwans flyhavari­kommisjon viser flyets bane de siste sekundene etter at kapteinen feilaktig slo av feil motor. Foto: Aviation Safety Council Taiwan

Sluppet løs som kaptein

Etter å ha strøket eksamen i det første selskapet, søkte Liao jobb i TransAsia som fløy mindre regionale turbopropfly. Her jobbet han i fire år som styrmann på flytypen ATR 72. I april 2014 ble han plukket ut til kapteinskurs.

Denne gangen gjentok problemene seg når han skulle eksamineres i nødprosedyrer i simulatoren. Listen var lang, og inneholdt blant annet manglende kjennskap til sjekklister og hvordan man skulle håndtere brann i motoren.

For andre gang strøk Liao.

TransAsia fulgte ikke vanlige prosedyrer, men ga den tvilsomme kapteinskandidaten ytterligere trening med instruktører i cockpit mens han fløy passasjerer. De påpekte flere flygerfeil, men til slutt ble han sluppet løs som kaptein på egen hånd.

Som et uhyggelig frempek noterte den siste instruktøren at Liao burde trenes mer i å håndtere motorproblemer under avgang.

Les også: Ralph (19) ville hjem til sin døende far: Kapret fly og ble folkehelt

<b>ULYKKESFLYET:</b> Flyet, en ATR 72–600 fotografert en måned før den fatale ulykken. Etter ulykken gikk flyselskapet konkurs.
ULYKKESFLYET: Flyet, en ATR 72–600 fotografert en måned før den fatale ulykken. Etter ulykken gikk flyselskapet konkurs. Foto: Wikimedia Commons

Rust i kontakt

På ulykkesflighten fikk besetningen en advarsel om feil i det automatiske propellstyringssystemet som slo seg av og på, allerede mens flyet takset ut til rullebanen. I den foregående versjonen av flyet som pilotene var vant med, var det tillatt å fortsette avgangen så lenge motorene gikk som de skulle, men på den nye -600 versjonen var det ikke tillatt.

Likevel valgte Liao å fortsette avgangen, og den andre kapteinen protesterte ikke.

Wow, jeg skrudde av feil motor!

Det skulle senere vise seg at rust i en elektrisk kontakt sendte feilmeldinger fra motoren til systemet som dermed kantstilte propellen på den høyre motoren. Dersom en motor stopper i fart, vil propellen skape enorm luftmotstand.

For å motvirke dette, må propellbladene kantstilles, det vil si; vris 90 grader slik at de står parallelt med luftstrømmen for å minimere luftmotstanden.

I havarirapporten beskrives det nøkternt hvordan vurderingsevnen til kaptein Liao forsvant like raskt som motorkraften på den høyre motoren da den streiket.

Les også: (+) En defekt lyspære skapte forvirring i cockpiten – ingen fulgte med på høydemåleren

<b>FALT I ELVEN:</b> Flygerne ble først hyllet for heltemodig innsats. Senere viste det seg at de selv var årsak til ulykken.
FALT I ELVEN: Flygerne ble først hyllet for heltemodig innsats. Senere viste det seg at de selv var årsak til ulykken. Foto: Wikimedia Commons

Stresset

Da varsellampen om motorfeil lyste opp, reagerte kaptein med å si «jeg har kontroll» før han koblet ut autopiloten. Ironisk nok ville alt gått bra så lenge autopiloten var tilkoblet, for den var avansert nok til å håndtere flyet på en trygg måte med kun én motor.

Istedenfor havnet nå kaptein Liao i en stressende situasjon hvor han både skulle styre flyet og løse problemene. Helt uforklarlig var hans første reaksjon å dra tilbake gassen på den venstre motoren som fortsatt fungerte som den skulle, selv om alle motorinstrumentene indikerte at den høyre hadde streiket.

Piloten i høyresetet var opptatt med å gå gjennom sjekklisten for å ta seg av den streikende motoren, og la ikke merke til tabben til kapteinen. Da han kikket opp så han at hastigheten hadde krøpet ned til bare noen få knop over steilehastigheten.

«Sjekk hastigheten», ropte han, men kapteinens reaksjon var besynderlig.

– Dra tilbake nummer en, svarte han før han dro tilbake gassen på den fungerende motoren ytterligere. Styrmannen som fortsatt gikk gjennom sjekklisten for den høyre motoren, la ikke merke til tabben.

Les også: (+) Luksus-flyet som ble en livsfarlig fiasko

Foto: YouTube

Kapteinens siste ord

Nå hadde ikke flyet lenger nok motorkraft til å holde høyden. Få sekunder senere hørtes den første av flere cockpitalarmer om at flyet var i ferd med å steile. Responsen til kaptein gjorde bare vondt verre da ha ga gass på høyremotoren som ikke fungerte, og dro tilbake den venstre.

Flyet hadde nå lagt seg i venstresving mens det mistet høyde da kapteinen gjorde sin aller største tabbe under hele den korte turen ved å skru av den venstre motoren fullstendig.

– Hvorfor oppfører flyet seg så merkelig? kommenterte styrmannen på setet bak dem mens alarmene gikk og høyden minsket.

– Vi har mistet begge sidene, svarte kapteinen i høyresetet som nå forsto alvoret i situasjonen.

– Start motoren! ropte kaptein Liao, og gjentok setningen syv ganger i løpet av de få sekundene som var igjen av flyturen.

Kapteinen i høyresetet prøvde desperat å få start på den venstre motoren i 150 meters høyde, men det var for sent.

– Wow, jeg skrudde av feil motor!, var kaptein Liaos siste ord da han innså tabben idet flyet steilet og la seg over med venstrevingen pekende rett ned mot bakken, traff motorveibroen og styrtet i elven.

Les også: (+) Knepet som kunne berget 346

Foto: YouTube

Konkurs

Passasjerene som overlevde sammenstøtet og unngikk drukningsdøden hadde klart å komme seg ut gjennom et hull i skroget. Blant dem et ungt par med sin to år gamle sønn.

– En innskytelse fikk meg til å bytte plass fra venstre til høyre side av midtgangen før avgang, det reddet livene våre, sa Lin Mingwei. Han satt rett ved hullet i skroget og klarte å få dratt konen og sønnen ut av vraket.

Bare et halvt år tidligere hadde TransAsia mistet en annen ATR 72 der 48 personer omkom, også det havariet på grunn av pilotfeil. Luftfartsverket bestemte i kjølvannet av den siste ulykken at alle selskapets piloter måtte gjennom en ny godkjenningstest. 10 av pilotene strøk, og 19 møtte ikke opp til eksamen.

I november 2016 gikk TransAsia konkurs etter å ha betalt fire millioner kroner i erstatning til hver av de omkomnes familier.

Luftfart: Les flere saker om fly og luftfart her