«Djevelens romskip»

Sjokkbildene etter romferden rystet verden: – Det fikk opp øynene på folk

Levningene av kos­mo­nau­ten Vla­di­mir Komarov ble vist frem til skrekk og advarsel et­ter en rom­ferd som iføl­ge my­te­ne var dømt til å ende med for­fer­del­se. Obs: Sterke inntrykk.

<b>VÅGEMOT:</b> Vladimir Komarov under trening før ferden med Sojus 1. Han hadde bange anelser etter at testene av fartøyet avslørte en rekke problemer.
VÅGEMOT: Vladimir Komarov under trening før ferden med Sojus 1. Han hadde bange anelser etter at testene av fartøyet avslørte en rekke problemer. Foto: Getty Images
Publisert

Rom­skip el­ler skrang­le­kas­se? Den er­far­ne kos­mo­nau­ten Vla­di­mir Komarov (40) stil­te seg kan­skje spørs­må­let der han be­fant seg i bane rundt jorda i et rom­far­tøy hvor langt fra alt fun­ger­te som det bur­de. Sol­pa­ne­ler åp­net seg ikke. Sen­so­rer virket ikke.

Komarov måt­te im­pro­vi­se­re na­vi­ge­rin­gen i ti­me­vis. Han fyr­te av brem­se­mo­to­re­ne ma­nu­elt for å få Sojus 1 ut av om­løps­ba­nen og til­ba­ke mot Jor­den. Det lyk­tes på den 18.-runden.

Da så det noen mi­nut­ter ut til at det tross alt kun­ne gå bra.

Hvis bare brem­se­skjer­me­ne vir­ket som de skul­le.

<b>LEVNINGER:</b> Vladimir Komarov var sjanseløs da Sojus 1 gikk i bakken og tok fyr. Det som var igjen av ham ble vist frem med kosmonautenes velsignelse. – Det fikk opp øynene på folk. Hvor mye vi risikerte, sa Komarovs kollega Aleksej Leonov.
LEVNINGER: Vladimir Komarov var sjanseløs da Sojus 1 gikk i bakken og tok fyr. Det som var igjen av ham ble vist frem med kosmonautenes velsignelse. – Det fikk opp øynene på folk. Hvor mye vi risikerte, sa Komarovs kollega Aleksej Leonov. Foto: SPUTNIK / Alamy Stock Photo

I all hast

I et­ter­ti­d har det kom­met frem at man­ge av de in­vol­ver­te i pro­sjek­tet var skep­tis­ke til fer­den med Sojus 1.

Men Sov­jet­unio­nen had­de hast­verk.

USA had­de med sine Ge­mi­ni og Apol­lo-pro­gram­mer over­tatt ini­tia­ti­vet i rom­kapp­lø­pet. Men den tra­gis­ke bran­nen som kos­tet tre Apol­lo-as­tro­nau­ter li­vet un­der tes­ting i ja­nu­ar 1967, sat­te ame­ri­ka­ner­ne til­ba­ke, og det ble enda vik­ti­ge­re for rus­ser­ne å skyn­de seg med sine pla­ner.

1967 var dess­uten et stort ju­bi­le­ums­år for kom­mu­nis­te­ne; det var 50 år si­den den rus­sis­ke re­vo­lu­sjo­nen. Ikke noe dår­lig år for å vise styr­ke i ver­dens­rom­met, tenk­te par­ti­le­der­ne, med Leo­nid Bresj­nev i spis­sen.

Opp­sikts­vek­ken­de avsløringer duk­ket opp i vest­lig pres­se: Rus­ser­ne plan­la ikke bare én opp­sky­ting, men to, på på­føl­gen­de da­ger. De to Sojus-far­tøy­ene skul­le mø­tes i ver­dens­rom­met og fore­ta en dokking, slik amerikanerne hadde fått til med Gemini 8.

Men russerne ville ta det ett skritt videre. To kos­mo­nau­ter fra Sojus 2 skul­le vand­re over til det and­re ski­pet, og returnere til Jorden sammen med Komarov i Sojus 1. Dét hadde ikke amerikanerne fått til ennå – og kom­mu­nist­le­der­ne pres­set på for å hol­de ti­me­pla­nen, til tross for ad­vars­ler og åpen­ba­re pro­ble­mer med kon­struk­sjo­nen.

I lø­pet av test­pe­ri­oden had­de man fun­net rundt 200 feil med rom­far­tøy­et. Kos­mo­nau­ten selv, Vla­di­mir Komarov, var også skep­tisk. Men å si nei var uan­sett ikke ak­tu­elt.

– Da sen­der de bare re­ser­ven, sa Komarov.

Og re­ser­ven var en av hans nær­mes­te ven­ner, Ju­rij Ga­ga­rin.

<b>KAMERATER:</b> Vladimir Komarov (t.h.) var nær venn med første­mann i verdensrommet, Jurij Gagarin (bak). Gagarin omkom selv i en flyulykke i 1968.
KAMERATER: Vladimir Komarov (t.h.) var nær venn med første­mann i verdensrommet, Jurij Gagarin (bak). Gagarin omkom selv i en flyulykke i 1968. Foto: Getty Images

Så da Sojus 1 ble skutt opp fra ram­pen på de ka­sakh­stans­ke step­pe­ne like et­ter mid­natt 23. ap­ril 1967, var det med 40-åri­ge Komarov strop­pet fast i se­tet.

Djevelens skip

Turen var hans and­re i ver­dens­rom­met. Komarov var sjef på eks­pe­di­sjo­nen med Voskhod 1 tre år tid­li­ge­re, his­to­ri­ens før­s­te rom­ferd med mer enn én per­son om bord. De var tre – og det had­de vært trangt, men vellykket.

<b>FLAT:</b> Sojus 1 krasjlandet like ved grensen til dagens Kasakhstan 24. april 1967.
FLAT: Sojus 1 krasjlandet like ved grensen til dagens Kasakhstan 24. april 1967. Foto: Ukjent

Oppskytingen av Sojus 1 gikk også bra. Romskipet ble sendt i bane i 220 kilometers høyde. Men de første illevarslende tegnene viste seg snart. Bare den ene rekken med solpaneler åpnet seg, noe som medførte halvering av den elektriske kapasiteten. Feil på antenner og sensorer dukket opp. Komarov slet med både kommunikasjonen og, mest alvorlig, orienteringen. Oppskytingen av Sojus 2 ble stanset og dockingplaner lagt til side. Det var så altfor tydelig at det ville være utfordrende nok å få Komarov ned igjen.

40-åringen var kjent som en sindig kar, laget av det samme «right stuff» som alle pionerene som ble sendt ut i rommet. Han var jagerflyver og en av de utvalgte til den første gruppen kosmonauter Sovjetunionen plukket ut i 1960, selv om noen påpekte at han var i eldste laget for de fysiske utfordringene. De andre kosmonautene kalte ham «Professoren», en de tydde til for kloke råd.

Men ifølge den uoffisielle delen av historien, mistet Komarov sin sedvanlige ro ettersom timene gikk i Sojus 1.

En amerikansk lyttepost i Tyrkia skal ifølge en omstridt bok fra 2011, «Starman», ha plukket opp samtalene mellom Komarov og bakkekontrollen. De utvekslet ikke høflighetsfraser. Komarov forbannet dem som hadde sendt ham opp i «dette djevelskipet», og ga klart uttrykk for at han ikke kom til å komme seg ned i live.

Den siste feilen

Han fikk rett – men kjempet til det siste.

Etter noe over ett døgn i rommet klarte Komarov manuelt å avfyre bremsemotorene slik at fartøyet vendte hjemover, ned i atmosfæren igjen. Banen var noe brattere enn ønskelig, men ikke verre enn at fartøyet kunne tåle det. Først da ferden gikk mot slutten, fikk Komarov dødsdommen.

<b>ROMSKIP:</b> En tidlig modell av rom­fartøyet Sojus. Under Komarovs ferd åpnet bare den ene rekken med solpaneler seg. Den asymmetriske formen gjorde navigeringen enda mer utfordrende.
ROMSKIP: En tidlig modell av rom­fartøyet Sojus. Under Komarovs ferd åpnet bare den ene rekken med solpaneler seg. Den asymmetriske formen gjorde navigeringen enda mer utfordrende. Foto: ukjent

Kapselen hadde fire bremseskjermer: En hovedskjerm, en reserveskjerm og to mindre. Hovedskjermen løste seg aldri ut. Reserveskjermen viklet seg bare inn i de andre. Vitner på bakken fortalte at skjermene bare seilte rundt og rundt uten å fange vind i det hele tatt.

Sojus 1 falt fra verdensrommet uten å bremse, og ble knust i det voldsomme sammenstøtet med bakken. Vraket tok umiddelbart fyr, og en svart røyksky steg mot himmelen. Av Komarov ble det nesten ingenting igjen. Bare et lite hælben var intakt.

– Det er alltid vanskeligst for den som går foran og rydder vei, skrev de andre kosmonautene i minneordet.

Sojus 1-tragedien satte det sovjetiske romprogrammet tilbake. Fortsatt har bare amerikanere gått på Månen. Men Komarov har fått sin plass der. Hans navn står på det lille monumentet som Apollo 15-mannskapet satte igjen i 1971, til minne om de som ofret alt på menneskets vei dit.


Denne saken ble første gang publisert 13/10 2024.

Les også