Kropp
Uvanene som ødelegger arbeidsdagen
I en travel hverdag er det fort gjort å skippe frokosten og vannglasset, men gjør det oss mer produktive? Nei, forteller eksperten. Her år du tips til hvordan du kan skape små vaner som gjør stor forskjell i det lange løp.
I en undersøkelse fra 2018 laget av Epinion for Skandia fremgår det at hver tredje av 1200 deltagere mener arbeidsplassen bør hjelpe overvektige med å slanke seg ved hjelp av kostholdsveiledning og fysisk aktivitet. Et ønske som flere firmaer har begynt å støtte opp om.
– De usunne vanene starter allerede om morgenen, hvor det på noen arbeidsplasser serveres brødmat. Deretter venter en stor buffet til lunsj, og senere spises det kake. Legger du til at mange sitter stille det meste av dagen, har du et problem, sier personlig trener Henrik Duer.
Han er i tillegg cand.scient. i idrett og kjemi og foredragsholder. Her får du Henriks beste tips til å styre utenom seks typiske feller på jobben.
1. Du spiser ikke frokost
Ønsker du å gjøre frokost til en fast vane, må du erkjenne at det tar minst ti minutter å spise frokost. Stå opp ti minutter tidligere så du ikke trenger å spise frokosten på vei ut døra, eller ender opp med å droppe den helt.
Kroppen din kan fungere uten frokost, så forsøk å kjenne etter om du har behov for det eller ikke. Spiste du sein kveldsmat, trenger ikke kroppen din like mye frokost. Er du ikke sulten kan du hoppe over, men sett av de ti minuttene hvis du kjenner at det rumler, uansett hvor stressa du er. Reiser du sulten på jobb bruker du fort de ti minuttene på å jakte ned en croissant, eller så kan sulten påvirke effektiviteten din negativt.
Dette spiser du: Sats på en frokost du klarer å lage hver morgen. Det kan være skyr med bær, omelett på grovt brød, eller havregryn med melk og frisk frukt. Sørg for at måltidet inneholder proteiner, metter godt og holder blodsukkeret ditt noenlunde stabilt.
Les også: Fem oppskrifter på sunn, grønn mat
2. Du spiser ikke (sunne) mellommåltider
Mellommåltider krever planlegging. Sørg for at du alltid har favorittene dine klare i skuffen eller veska.
Mange arbeidsplasser tilbyr frukt, men stiller ikke det sulten din, må du huske å handle inn det du trenger selv. Mellommåltider kan gjøre sånn at du ikke overspiser til lunsj, noe som kan ta knekken på produktiviteten din, og de kan gjøre så du blir mindre sugen på noe søtt. Det viser seg nemlig at Ben & Jerry’s ikke er de beste folka å samarbeide med alltid. Tro oss, vi har prøvd.
Dette spiser du: Det kan være kjekt å ha knekkebrød i skuffen, bare husk å velge en variant med høyt fiberinnhold. Del opp agurker og gulrøtter i staver, eller spis en frukt og en håndfull med nøtter.
3. Du skipper lunsjen
Uansett hvor travel du er, må du huske å alltid spise lunsj. Føler du at du virkelig ikke har tid til det, kan du sette av et kvarter kvelden før, til å smøre deg ei skikkelig matpakke.
Dette spiser du: Prøv å variere lunsjen din, så du får i deg viktige næringsstoffer som fett, karbohydrater og proteiner. Har du en kantine på jobben som serverer litt av hvert, kan du forsøke å fylle halvparten av tallerkenen med grønnsaker, og den andre halvdelen med kjøtt og fullkornsprodukter.
Forsøk å holde deg til én porsjon, og unngå å skylle den ned med brus eller juice. Smører du matpakke kan du bygge den opp etter det samme prinsippet: halvparten grønnsaker, en fjerdedel kjøtt og en fjerdedel fullkornsprodukter.
Les også: Slik ser den perfekte lunsjen ut
4. Du tar ikke pauser
Det er viktig at du organiserer arbeidsoppgavene dine, men det er viktig at du organiserer pausene dine også. Har du lett for å glemme tid og sted, kan du legge inn et varsel på telefonen din, som minner deg på at det er på tide å ta en pause.
Derfor skal du ta pause: Hjernen din klarer ikke å konsentrere seg åtte timer i strekk. Forskning viser at konsentrasjonen faller etter cirka 40 minutter, så forsøk å ta deg en pause da for å få ny energi.
Pausene sikrer at du får i deg mellommåltider, og at du får rørt deg i løpet av dagen. Når du har pause får du også skiftet arbeidsstilling, noe som kan forebygge eventuelle spenningshodepiner, som igjen kan gjøre at du kan miste overskudd.
5. Du drikker ikke nok vann
Ha alltid en flaske eller karaffel på pulten din, som minner deg på at du skal drikke vann. Når du henter kaffe skal du kjenne etter om du er kaffesugen, eller om du egentlig er tørst. Er du tørst? Drikk vann.
Så mye skal du drikke: Forsøk å drikke mellom én og halvannen liter væske i døgnet. Om du trener, svetter eller er syk har kroppen behov for enda mer. Kroppen består av cirka 60 prosent vann, men i løpet av en dag avgir den vann fra huden, lungene og blæra, så derfor trenger den påfyll for å kunne fungere optimalt. Vann inneholder i tillegg viktige mineraler som jod, kalsium og magnesium, og tilfører kroppen væske uten kalorier. Du kan sjekke om du drikker nok vann ved å se på urinen din. Er den mørk drikker du for lite, og er den blank drikker du for mye.
Les også: Hvor mye vann trenger man?
6. Du rører ikke på deg
Innlem kondisjonstrening i hverdagen din ved å gå, løpe eller sykle til og fra jobb. På jobben kan du forsøke å ta trappa, gå til kollegaen din i stedet for å sende e-post, og faktisk bruke hev og senk-skrivebordet ditt. Vi sitter i gjennomsnitt mer enn åtte timer om dagen.
Derfor skal du røre på deg: Beveger du deg i løpet av arbeidsdagen får du energi, samtidig som du øket forbrenningen noe. De små tingene kan ha stor betydning for helsa di – ved å stå forbrenner du eksempelvis 20 prosent flere kalorier enn når du sitter. Forskere ved Cleveland Clinic i Ohio har konkludert med at inaktivitet er farligere for helsa di enn diabetes og hjerteproblemer. Forsøk å få mosjon inn i arbeidsdagen din ved å ha gående møter, eller ved å gå en rask tur etter lunsj. Mange bekker små ...
Denne saken ble første gang publisert 17/02 2020, og sist oppdatert 19/02 2020.