Mobbing i barnehagen
Slår alarm om økt mobbing i barnehagene
Det har vært en tydelig økning av saker som handler om barn som ikke føler seg trygge i barnehagen.
Foreldreutvalget for barnehager (FUB) opplevde en klar vekst i henvendelser om utestenging, vold og trakassering i 2022.
– Det kan virke som at flere opplever utfordringer i barnehagen, men samtidig må man tenke på at det er flere som kjenner til at det finnes et lovverk, og at man ikke skal godta det hvis noe er galt, sier Einar Olav Larsen, utvalgsleder i FUB.
Mobbing mellom barn
– Mobbingen som skjer rundt i ulike barnehager er både fysisk og psykisk, det er alt fra kloring og biting til utestenging og trusler, forteller Larsen.
Barn kan oppleve at de blir ledd av eller kalt sårende ting, eller at eiendelene deres blir ødelagt eller gjemt bort.
Noen opplever mer fysisk mobbing som det å bli dyttet, lugget eller slått.
Ansatte krenker barn
En tredjedel av alle henvendelsene FUB fikk i 2022, involverer ansatte som krenker barn.
I barnehageloven brukes utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering som eksempler på krenkelser. Vi kan derfor si at krenkelse handler om brudd på barns behov for å høre til, barns likeverd og personlige integritet.
Kilde: Foreldreutvalget.no
– Det er enkelthendelser som kan være krenkende. Men det er også uegna oppførsel fra ansatte over tid som kan kategoriseres som mobbing, forklarer Larsen.
Ifølge utvalgslederen handler det om ulike kulturer og ulike former for grensesetting.
– Henvendelsene inkluderer ansatte som snakker nedsettende, klyper, holder fast eller fysisk sperrer barn fra lek, forklarer han.
Les også (+): Sønnen vår sier han blir mobbet av læreren. Hva skal vi gjøre?
Bekymrede foreldre
Det er i størst grad foreldre som melder ifra til FUB.
– Foreldre merker når det er noe galt med barnet sitt, så når barnet av en eller annen grunn ikke føler seg trygg i barnehagen, handler det om å sjekke situasjonen og søke forklaring, sier Larsen.
I noen tilfeller er det ansatte som melder ifra.
Andre ganger er det styrere som trenger råd til hvordan de skal arbeide i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalget skal bidra til god kommunikasjon og samarbeid mellom foresatte og ansatte i barnehagen.
– FUB har et rådgivningskontor som kan rådgi der samarbeid er krevende, ved å oppfordre til dialog, forklare hvilke rettigheter man har og hva man burde gjøre som forelder i de ulike situasjonene som oppstår. Men vi kan ikke vurdere saken, eller det som har skjedd, forklarer Larsen.
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske.
Kilde: lovdata.no
Les også: Slik forbereder du barnet til barnehagen
Barnehageloven ikke fullført
I januar 2021 kom det endringer i barnehageloven som krever at barnehagene jobber systematisk for å forebygge utestenging og mobbing, og at de skaper et godt miljø der barna trives og er sosialt inkludert.
Lovverket skal sikre at alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de går i, får hjelp av voksne til å ta godt vare på hverandre.
– Det er et bra lovverk, men du har ingen individuell rettighet som forelder til å klage eller ta opp din egen sak når ungen din opplever mobbing i barnehagen. Vi i FUB mener derfor at lovverket ikke er fullført, forteller Larsen.
Burde være som i skolen
– Det burde være en håndhevingordning for barnehagen også, mener han.
Opplæringsloven for grunnskolen inkluderer at en elev som ikke har et trygt og godt skolemiljø, kan melde saken til statsforvalteren etter at saken er tatt opp med rektor.
Statsforvalteren vurderer hvorvidt skolen har gjort det de skal, og sørger for at involverte elever blir hørt.
Statsforvalteren kan også vedta hva skolen kan gjøre for å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø.
Ansvaret ligger hos barnehagene
– Vi vet at det er mange som ikke kjenner til barnehageloven, da det ikke er normalt for en forelder å kunne lovverket bestandig. Derfor har barnehagen et spesielt ansvar, sier Larsen.
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestengning, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer.
Styreren skal melde fra til barnehageeieren. Hvis styreren krenker? Skal eier varsles. Undersøkelser og tiltak skal settes i verk straks.
Kilde: lovdata.no
Barnehagen har et profesjonelt ansvar om å si ifra dersom et barn ikke har det trygt og godt, eller dersom de mistenker noe.
Dette ansvaret er ekstra alvorlig og skjerpet i lovverket hvis det er ansatte i barnehagen som har krenket et barn.
– Ingen er perfekte, og som forelder kan man kjenne seg igjen i at det kan oppstå krevende situasjoner, sier Larsen og fortsetter:
– Det er ikke alltid det settes inn vikarer i barnehagen, så med strekt bemanning er det enda mer forståelig at ansatte i noen tilfeller kan trå over streken.
FUB mener at bemanningen på barnehagefeltet er for svak, og ønsker sterkere bemanning samt et krav til politiattest i barnehagen.
Per dags dato er det ikke et overordnet krav om politiattest, men flere barnehager setter egne krav til dette i ansettelsesprosessen.
Les også: Slik er den gode barnehagelæreren
Ønsker god kvalitet i barnehagene
– Vi er opptatt av at det skal være god kvalitet i barnehagene, slik at unger og foreldre kan føle seg trygge. Og vi er opptatt av å sikre dette på en god måte.
Dette forklarer yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal.
Fagforbundet er Norges største arbeidstakerorganisasjon. De var i likhet med FUB, en pådriver for å få på plass det nye kapittelet i barnehageloven som omhandler et trygt og godt barnehagemiljø.
– Vi ønsker ikke at mobbing eller krenkelser skal finne sted i barnehagen, og har hele tiden fokus på å bli bedre, sier Sundal og fortsetter:
– Vi opptatt av at alle ansatte blir inkludert i det forebyggende arbeidet, hele laget må ha nok kompetanse og bemanning til å kunne gjøre det beste for ungene. Vi har et felles ansvar for å nå målene!
De jobber sammen med Partnerskap mot mobbing, et samarbeid bestående av 15 organisasjoner, som sammen jobber for å gi barn et godt oppvekst- og læringsmiljø.
Nok kunnskap og kompetanse
Sundal mener at det er viktig at ledelsen legger til rette for at barnehageansatte får nok kunnskap om både det nye kapittelet i lovverket og aktivitetsplikten.
– Å kjenne godt nok til lovverket vil hjelpe de ansatte å sette fokus på, men også gripe inn hvis de ser krenkelser i barnehagen. Sånn jeg kjenner barnehagefolket så ønsker de det beste for hvert enkelt barn, de må bare ha tid og rom til å få gjort det, påpeker hun.
Fagforbundet jobber for kompetansen og kunnskapen, så blir det opp til lokale barnehager å sette igang tiltak.
Les også: – Foreldre synes det er for tidlig å sende ettåringen i barnehagen. Med god grunn
Fagforeningene samarbeider med arbeidsgiver for å utvikle kompetansestrategier og planer.
Lokalt jobber de også for at flere ansatte i barnehagene kan ta barnehagelærerutdanning, samtidig som de er i jobb, via ordninger som arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Fagforbundet i fylkeskretsene deltar i statsforvalternes samarbeidsforum for fordeling av de statlige kompetansemidlene for barnehagesektoren.
Deres tillitsvalgte i fylkeskretsen jobber også for å få flere læreplasser for lærlinger som ønsker å bli barne- og ungdomsarbeidere.
Nasjonalt har de via Faglig råd påvirket og fornyet innholdet i læreplanene for barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Kilde: Fagforbundet.no
Flere ansatte
I samarbeid med FUB og Utdanningsforbundet arrangerer Fagforbundet barnehagedagen 14.mars. I år setter dagen søkelys på betydningen av flere ansatte i barnehagen.
– I likhet med nok og riktig kompetanse, er det viktig med nok ansatte gjennom hele arbeidsdagen. På denne måten har vi muligheten til å se det enkelte barn hele tiden, sier Sundal.
– Ved nok bemanning vil også barnehageansatte ha muligheten til egenrefleksjon og refleksjon sammen i forhold til egen praksis. Rett og slett refleksjon rundt hvordan det jobbes i barnehagen, legger hun til.
Ved å oppfylle ønsket om flere ansatte i barnehagen, vil det være lettere å oppfylle intensjonen i barnehageloven, om at alle barn skal være sikret et godt psykososialt miljø, som Berit Bae, professor i barnehagepedagogikk, skriver i sin fagartikkel til Barnehagedagen 2023.