Noe var annerledes med Elia, men foreldrene spøkte vekk tegnene. Så ringte telefonen

Mam­ma­ Cathrine måtte fel­le noen tå­rer i ren gle­de over en­de­lig å vite da han omsider fikk en diagnose.

EN SJARMØR: Da Elia ikke fulgte normal utvikling, var foreldrene i starten sikre på at det ville gå seg til. Her er han fem måneder gammel.
Publisert

– Elia er en nys­gjer­rig gutt som ofte ut­tryk­ker ge­nu­in gle­de og takk­nem­lig­het, men som sam­ti­dig kan være van­ske­lig å snu men­talt om han har låst seg på noe. Han har nok fle­re top­per og bun­ner i lø­pet av en dag enn de fles­te, og han er uten filter på godt og vondt, for­tel­ler Cath­rine Solheim Amar­loui (44).

Sam­men med ek­te­man­nen Martin (48) og de tre bar­na de­res Elia (10), Sol­veig (8) og Jenny (5) bor hun i Fred­rik­stad.

Som førs­te­gangs­fore­l­dre svev­de de på en rosa sky og var be­kym­rings­lø­se den før­s­te ti­den.

Så kom tremånederskontrollen hvor mam­ma­en luf­tet at hun stus­set litt over mang­len­de øye­kon­takt ved am­ming.

Var­sel­bjel­le­ne gikk raskt hos hel­se­sy­ke­plei­er. Fa­mi­li­en fikk kom­me til en lege som ma­nu­elt fore­tok både hør­sel- og syns­test uten å få noe re­spons.

Mens de ven­tet på vi­de­re un­der­sø­kel­ser ved sy­ke­hu­set, fikk mam­ma­en be­skjed om å ha så mye fy­sisk nær­kon­takt med søn­nen som mu­lig.

Til for­e­ldr­enes sto­re let­tel­se vis­te det seg at Elia kun had­de ned­satt syn. Bare seks må­ne­der gam­mel fikk den lil­le gut­ten bril­ler. Se­ne­re ble også hør­se­len bedre etter at det ble operert inn et dren.

– Res­ten av hans før­s­te le­ve­år var pre­get av let­tel­se, selv om han ikke fulg­te nor­mal ut­vik­ling som å kun­ne lig­ge på ma­gen og løf­te ho­det el­ler lage baby­ly­der.

Vi for­klar­te alt det­te med at han had­de hatt så dår­lig syn i star­ten av li­vet sitt og slo oss til ro med at alle ba­by­er ikke kan være tid­lig ute, og at det­te vil­le gå seg til et­ter hvert, sier Cath­rine.

KJÆRLIGHET: For Cathrine og Martin er det viktig å legge til rette for at Elia skal få kjenne på selvstendighet og mestringsfølelse.

Jak­ten på svar

Da Elia ett år gam­mel og star­tet i bar­ne­ha­gen, klar­te han frem­de­les ikke å sit­te selv el­ler krab­be.

For­e­ldr­ene spøk­te det vekk. De tok på seg mye av skyl­den og tenk­te at de rett og slett had­de vært alt­for lite flin­ke til å tre­ne på det.

– Martin tok på seg ut­ford­rin­gen og tren­te og lek­te mye med Elia i mage­leie. Li­ke­vel ble det lik­som ald­ri noe bed­re. I til­legg satte han mye mat fast i hal­sen, og i en lang pe­ri­ode slet han med re­fluks og opp­kast, forteller Cath­rine.

Nå sa ma­ge­fø­lel­sen hen­nes at det­te ikke var noe som vil­le gå seg til. Goog­le fikk kjørt seg i jak­ten på en for­kla­ring.

Pap­pa­en men­te på sin side at de kun­ne se det litt an. Le­ge­ne klød­de seg også i ho­de­t, men ga ikke for­e­ldr­ene noen ty­de­lig in­di­ka­sjon på at det nød­ven­dig­vis lå en dia­gno­se til grunn.

– Et­ter et halvt år i bar­ne­ha­gen fore­slo de å kob­le inn PPT, og det sat­te vi stor pris på. Da han var rundt to år, fikk Elia en as­si­stent og spe­si­al­pe­da­gog. I pa­pi­re­ne hans sto be­teg­nel­sen «uspe­si­fi­sert for­sin­ket psy­ko­mo­to­risk ut­vik­ling».

– Nå øns­ket vi så in­der­lig å fin­ne ut mer om år­sa­ken, el­ler om det fan­tes et navn på det han had­de. Jeg kjen­te på en slags mis­un­nel­se over­for fore­l­dre til barn hvis annerledeshet had­de et navn. De viss­te så mye mer. Ikke mi­nst had­de de et sterkt fellesskap der de kun­ne dele og lære av hver­and­re, sier mam­ma­en åpen­hjer­tig.

NEDSATT SYN: Elia fikk briller bare seks måneder gammel.

I en pe­ri­ode be­søk­te de jevn­lig sy­ke­hu­set for sjek­k og opp­føl­ging og fikk et godt for­hold til nev­ro­lo­gen som fulg­te dem opp.

Un­der et av dis­se be­søke­ne sa han ær­lig til for­e­ldr­ene at be­gre­pet for­sin­ket psy­ko­mo­to­risk ut­vik­ling er svært mis­vi­sen­de. Han kun­ne ikke len­ger si at Elia kan­skje vil­le «vok­se det av seg».

– Han for­klar­te oss at Elias ut­ford­rin­ger mest sann­syn­lig skyld­tes en sjel­den gen­feil. Det var ikke sik­kert at vi noen gang vil­le fin­ne ut mer om det. Han ros­te oss for å ta be­skje­den med fat­ning og op­ti­mis­me.

– For oss var fak­tisk det ver­ste å skul­le for­tel­le det til res­ten av fa­mi­li­en og sam­ti­dig knu­se det gjen­væ­ren­de hå­pet, sær­lig hos bes­te­for­el­drene, be­skri­ver Cath­rine.

Les også (+): Mine svigerforeldre gjør forskjell på barnebarna

STERKT BÅND: Aller best trives Elia når han får tilbringe tiden utendørs. Her med pappa Martin.

Helt unik

I jak­ten på en dia­gno­se var det vik­tig for Cath­rine og Martin å for­sø­ke å fin­ne ut av hva som vil­le være best for Elia i ti­den som kom: Hva vil­le han være i stand til? Hva kun­ne han lære, og hvor­dan skul­le de til­ret­te­leg­ge for å få det best mu­lig til? Samtidig had­de de et sterkt øns­ke om fle­re barn.

– Vi fikk inn­vil­get en grun­dig un­der­sø­kel­se som for­hå­pent­lig­vis vil­le set­te et navn på Elias gen­feil. Et­ter noen må­ne­der i uviss­het kom en­de­lig en te­le­fon der­fra. De had­de et svar til oss: Syn­dro­met he­ter FoxP1. Elia er det før­s­te kjen­te til­fel­let i Norge.

FoxP1

FOXP1 syndrom er karakterisert ved forsinkelser i tidlige motoriske og språklige milepæler, mild til alvorlig intellektuell underskudd, tale- og språkforstyrrelser hos alle individer uansett nivå av kognitive evner, og atferdsavvik (inkludert autismespektrumforstyrrelse eller autistiske trekk, oppmerksomhetsunderskudd/hyperaktivitetslidelse, angst, repetitive atferder, søvnforstyrrelser og sensoriske symptomer).

Andre vanlige funn er oromotorisk dysfunksjon (som bidrar til tale- og fôringsvansker), refraktive feil, strabismus, hjerteavvik, nyreavvik, kryptorkisme, hypertoni, hørselstap og epilepsi. Til dags dato er mer enn 200 individer identifisert med FOXP1 syndrom.

Kilde: Nathional library of medicine

Et­ter å ha av­slut­tet sam­ta­len, knakk hun sam­men og hul­ket – av gle­de over å få svar og en enorm let­tel­se.

En let­tel­se over at søn­nens an­ner­le­des­het ikke skyld­tes noe hun had­de gjort galt un­der svan­ger­ska­pet: Som å dra på fe­rie og få mat­for­gift­ning, blå­mugg­os­ten hun spis­te, el­ler rød­vi­nen hun drakk før hun viss­te om gra­vi­di­te­ten.

– Uviss­he­ten had­de gna­gd meg mer enn jeg vil­le innrømme. Det er visst in­gen uvan­lig fø­lel­se å kjen­ne på for mød­re, sier Cath­rine.

For ti-år­in­gen in­ne­bæ­rer syn­dro­met blant an­net au­tis­me, ut­vik­lings­hem­ming, hypotoni, hy­per­ak­ti­vi­tet og språk­van­sker.

Et­ter å ha kom­met litt skjevt ut av startblokken, ny­ter for­e­ldr­ene å se at hans evne til å lære og ta sto­re skritt på in­gen måte har stop­pet.

Sta­dig fort­set­ter han å over­ras­ke. Elia har for lengst lært seg å syk­le på to­hjuls­syk­kel, stå på sla­låm og lang­renn.

– På sko­len er han på 1. el­ler 2. klas­se-nivå og fun­ge­rer ikke i van­lig klas­se­rom. Elia både le­ser og skri­ver – om enn med ut­ford­rin­ger.

– Au­tis­men vi­ser seg blant an­net i at han har en evne til å hus­ke ting som vi and­re ikke kla­rer. Han kan for ek­sem­pel navn­gi alle de ame­ri­kans­ke sta­te­ne bare ved å se om­ris­set av dem. Sam­ti­dig som han ikke klarer å regne ut hva 17 mi­nus fem er, for­kla­rer mam­ma­en.

Fra tid­lig al­der kun­ne han også be­nev­ne de fles­te bil­mer­ker. Og ikke bare pla­ne­ter, men også dverg­pla­ne­ter og and­re sol­sy­ste­mer.

Men han sli­ter med å gjen­for­tel­le noe om hvor­dan da­gen hans har vært.

– Vi har vært hel­di­ge med en sko­le som strek­ker seg langt for å in­klu­de­re Elia med de øv­ri­ge ele­ve­ne, en as­si­stent som har fulgt ham helt fra bar­ne­ha­gen og et na­bo­lag som bi­drar til å pas­se på ham og gir ham den eks­tra opp­merk­som­he­ten og forståelsen han tren­ger, sier Cath­rine takk­nem­lig.

Les også: Angelika: – Det er ikke noe hyggelig å bli stirret på

HERLIG TREKLØVER: Elia storkoser seg sammen med søstrene Solveig og Jenny.

Nys­gjer­rig og glad

Al­le­re­de tid­lig kom fa­mi­li­en i gang med tegn-til-tale. Mam­ma­en be­skri­ver hvor stort det føl­tes den da­gen Elia som to-år­ing vis­te sitt før­s­te ord i form av hånd­teg­net for «kjeks».

Det var så ty­de­lig at søn­nen kjen­te på en stor mest­rings­fø­lel­se over å gjø­re seg for­stått. I perioden som fulgte ble det servert mange kjeks. Snart had­de han også lært seg and­re «es­sen­si­el­le» tegn som «mer», «saft» og «is».

– Språk er nøk­ke­len til så utro­lig mye. Hjem­me har vi dre­vet ak­tivt med språktrening. Det har vært vik­tig å gjø­re det lyst­be­tont gjen­nom lek og moro. Som 4-år­ing had­de Elia bare noen få ver­ba­le ord. I dag tril­ler det ful­le set­nin­ger ut av ham, sier Cath­rine stolt og leg­ger til:

– Jeg kan for øv­rig tak­ke Elia sin dia­gno­se for at jeg hop­pet ut i grün­der­li­vet. Nå lager jeg barne-TV, bø­ker, sang­kort og and­re res­sur­ser med hånd­tegn og sym­bo­ler. Her har jeg bygd et uni­vers rundt fug­len Ebbe Nebb som «snak­ker med hen­de­ne» og kjem­per mot eks­klu­de­ring av barn med språk­van­sker.

Det er så man­ge gle­der i hver­da­gen, men mammaen leg­ger ikke skjul på at de til tider kan bli litt små­ga­le av søn­nens «opp­heng» og man­ge gjen­ta­gel­ser.

EN GLAD GUTT: Elia gjør stadig fremgang og elsker å lære nye ting.

Det kre­ver litt å hol­de seg ro­lig når Elia gang nummer 40 stil­ler det sam­me spørs­må­let, el­ler når for­e­ldr­ene har blitt bedt om å ­spil­le rollen «sint katt som fre­ser» nes­ten like man­ge gan­ger, hver enes­te dag gjen­nom fle­re uker.

– El­ler når Elia har kraf­ti­ge ut­age­rin­ger med skri­king, spar­king og bi­ting i bu­tik­ken for­di han ikke får kjø­pe ny le­ke­bil. Men vi er vel­dig takk­nem­li­ge for at det går lengre tid mel­lom hver gang han stik­ker av – og vi lø­per pa­nis­k i na­bo­laget og langs vannet for å fin­ne ham, for­tel­ler Cath­rine.

Ener­gi­ni­vå­et er høyt, og Elia els­ker å være på tur – en­ten det er i sko­gen, i lang­renns­løy­pen el­ler er på oppdagelsesferd på kjø­pe­sen­teret.

– Vi tør på­stå at han har det ka­non­bra – der han sta­dig kjen­ner på mer mest­ring og selv­sten­dig­het. Nå går han til sko­len selv, mens vi ser den bil­frie sko­le­vei­en fra stuevinduet vår.

– I vin­ter nær­mest døde vi av stolt­het da han sto på sla­låm i Hem­se­dal – ned sto­re bak­ker uten støt­te. Det had­de vi ikke reg­net med, men vi er så gla­de for at vi våget!

Elia vil all­tid ha be­hov for noen ved sin side. For­e­ldr­ene har in­gen urea­lis­tis­ke forventninger til at han skal evne å leve selv­sten­dig.

Men noe er de helt tryg­ge på: Søn­nen kom­mer til å ha et rikt liv, ikke mi­nst et liv uten de stør­ste be­kym­rin­ge­ne.

– Vi hå­per han kom­mer dit at han får en hver­dag som fyl­les med noe han sy­nes er me­nings­fullt, for­hå­pent­lig­vis i form av en til­ret­te­lagt ar­beids­plass. Det er sårt å ten­ke at han på et tids­punkt må kla­re seg uten oss. Det er ikke urea­lis­tisk at vi ha­ler ut ti­den ved å flyt­te til et hus med an­neks el­ler hy­bel som han kan bo i, sier Cath­rine.