Babyshower TIPS
Slik arrangerer du babyshower
En babyshower er å feire et nytt liv.
– Babyshower er en amerikansk tradisjon der den kommende mammaen, foreldrene og babyen feires. Denne tradisjonen har blitt mer og mer populært i Norge de siste ti årene. Det er vanlig at det holdes en fest for familiens første barn, hvor kvinnen kan dele sin erfaring rundt det å bli mor.
Dette informerer Liv Oppegård om, som er daglig leder hos Festutstyr AS.
Ordet shower står for et regn av gaver, og tanken er at gjestene skal gi de vordende foreldrene mye av det de trenger til den kommende babyen.
– Festen arrangeres ofte når mor er cirka 30 uker på vei. Alt mellom uke 26 og 36 er vanlig. Da er det ofte en stund til termin, alt er ikke handlet ferdig, og mor har som oftest en del energi, sier hun.
Babyshower er ikke for alle
Det å planlegge og forberede en babyshower er veldig gøy, men husk at du aller først må finne ut om den kommende moren ønsker seg en babyshower.
Det er nemlig ikke noen selvfølge.
– Det kan være lurt å vite om den du arrangerer festen for setter pris på det, og ikke føler seg støtt eller overkjørt. Noen ønsker kanskje ikke all oppmerksomheten, er redd det kan gå galt, eller kanskje de føler at det går på bekostning av den gamle norske tradisjonen «barselgrøt», hvor man kommer på besøk etter at barnet har kommet til verden og tar med seg mat og gaver til den nybakte familien, informerer Oppegård om.
Hvis du ønsker at festen skal være en overraskelse, og derfor ikke vil spørre direkte, kan du eventuelt spørre partneren hennes eller noen som står henne nær.
– For øvrig er det viktig å være tidlig ute dersom det skal planlegges, for det kan være vanskelig å finne en dato som passer for alle, legger hun til.
Les også: Husk dette når du skal arrangere barnedåp
Hvem arrangerer babyshower?
– Stort sett er det nære venninner som arrangerer festen, men noen ganger er det også kommende bestemødre eller kjærester som lager i stand en babyshower, sier Caroline C. Barca i Din Baby Shower AS.
– Det finnes strengt tatt ikke noe fasitsvar på dette. Vi vet om flere tilfeller der mor har invitert, eller vært med å planlagt sammen med en venninne. Det vanligste er likevel at det er vennene som ordner et «surpriseparty», selv om den kommende mamma kan involveres både i form av ønsket gjesteliste eller ting de mangler til babyen, sier Oppegård.
Oppegård og Barca forteller at det er vanlig at gjestene betaler litt hver for alt som skal kjøpes inn slik at det blir et spleiselag.
– Det kan ordnes ved at at alle tar med noe hver, eller at man samler inn gjennom vippsoppgjør eller en kombinasjonsløsning av begge. Det er ikke meningen at den som tar initiativ til å invitere og planlegge skal sitte igjen med regningen, sier Oppegård.
– Det samme kan dere gjøre med gaven hvis dere vet at foreldrene ønsker seg en litt dyrere ting. Det som er mest vanlig er imidlertid at gjestene spleiser på festen og tar med hver sin gave, sier Barca.
Hvor kan man arrangere babyshower?
– Jeg har vært i babyshower både hos den vordende mamma, hos venninner, i leid lokale, ute i en park og hos familie av den det gjelder, sier Oppegård og fortsetter:
– Det er bare fantasien som setter grenser, men om du allierer deg litt med den vordende far er det ofte enkelt å finne en måte å låne nøkkel, eller snike seg dit før hun kommer intetanende hjem til ferdig pyntet hus med alle venninnene stående klare for å overraske. Pass på at det ikke er rett etter en lang og slitsom dag eller formiddag så hun allerede er utslitt når dere starter.
– Hvis dere velger å bruke huset til den gravide må dere passe på at hun ikke blir sittende igjen med masse opprydning, styr og oppvask etter festen. En babyshower bør være en hyggelig gave, og ikke skape unødvendig bry og rot, legger hun til.
Les også: 10 tips til den første tiden med den nyfødte
Gjesteliste til babyshower
– Når det gjelder gjestelisten, bør den skrives ut fra hvem den kommende moren setter pris på. Om den gravide kvinnen har et veldig nært forhold til for eksempel en tante og bestemor, tenker jeg at det er hyggelig at også familiemedlemmer blir bedt, sier Barca.
– Det kommer litt an på omgangskretsen og størrelsen på vennegjengen til den vordende mor. Mange har venner fordelt over forskjellige «gjenger» og geografiske steder fra familie, oppvekst, jobb og studier. Det er ikke nødvendig å invitere hele storfamilien. Velg gjerne de som er i den nærmeste omgangskretsen til hovedpersonen gjennom de siste par årene, sier Oppegård.
Hun informerer videre om at det er mulig å spørre mor selv, eller høre med partner om de har noen forslag til hvem som ikke bør glemmes.
Skal også pappaen inkluderes i festen, er det naturlig å invitere de som står paret nærmest.
Gave til babyshower
Hvilke gaver passer seg best? Mange ber far eller mor skrive ned en ønskeliste, eller liste over hva de mangler eller kan tenke seg som de ikke vil bruke penger på.
– Husk at det er tanken som teller. Det trenger ikke å være dyrt. Mange blir ofte gladere for noe hjemmestrikket eller en gave med omtanke og personlig preg, enn dyre klær, sier Oppegård.
Til babyen
· Leker, rangle
· Siklesmekker, spisesmekker
· Pledd/tepper
· Sokker
· Lue
· Smokker
· Gavekort på nyfødtfotografering
· Klær, gjerne ikke i de minste størrelsene med mindre dere vet at det er ønskelig eller legger ved byttelapp. (dersom showeren er lenge før termin, så husk at byttelappene går ut før de eventuelt tenker over at de trenger å bytte.)
· Sett for å ta gipsavstøpning av føtter/hender
· Stelleprodukter
· Gulpekluter
· Noe fint til barnerommet
· Uro
· Bamse
· Bleier, gjerne ikke bare i den minste størrelsen
· Babynegleklipper/saks og fil
· Febertermometer
· Sangbok/eventyrsamling
Til mor
· Ammeinnlegg
· Spaprodukter, badeskum, såper, ansiktsmaske, ansiktskrem
· God shampo/balsam/hårkur
· Andre ting til egenpleie, salver, fuktighetsgivende olje/krem.
· Ammeinnlegg i ull
· Gavekort på fotpleie/spa/velvære
· En bok/et blad
· En god juice eller annet alkoholfritt
· Snaks/sjokolade hun liker godt
· Te hvis hun liker det
Kilde: Liv Oppegård. Dagligleder hos Festutstyr AS.
Det å velge gave til den lille og foreldrene kan være så enkelt eller komplisert du vil.
Alt babyen trenger når den blir født, er aktuelle og fine gaver.
– En gave som dekker mange behov er bleiekaken. Den består av nyfødtbleier, og kan i tillegg dekoreres med smokker, tåteflasker, kluter, bodyer, smekker, kosedyr og sokker, sier Barca.
Hun forteller at en annen populær gave er de såkalte milepælkortene.
– Her noteres datoen for diverse gitte hendelser, og så tas det et bilde som festes på kortet. Det finnes kort allerede fra første dag, så dette er en flott måte å bevare minnene på, tipser hun.
Andre fine gaver er bokser til det første antrekket eller det første passet, og dekorasjon til barnerommet.
Les også: Slik arrangerer dere navnefest
Mat til babyshower
Du er kanskje i tvil om du skal ha matservering eller ikke på babyshoweren?
Barca poengterer at det ikke er nødvendig.
– Det er ingen rett eller galt, med unntak av at alkohol burde unngås på en slik feiring. Dere velger selv om dere ønsker å ha et middagsmåltid, fingermat, kake eller bare snacks. Hele poenget er at man skal kose seg sammen og feire. Man trenger ikke å gjøre det så dyrt, understreker hun.
Dersom du ønsker å ha noe mat på festen har Oppegård noen gode tips å komme med.
– Det er vanligst at alle tar med seg en liten rett hver, for eksempel til et tapasbord. Fingermateller småmat er lurt. Da trenger man ikke bestikk og bordplass. Hvis dere kjøper inn papptallerkener og pappkopper slipper dere å tenke på at det blir mye oppvask og opprydding som står igjen.
· Påsmurte lefseruller med laks/kremost eller spekeskinke/kremost.
· Saltbakte småpoteter
· Minipizzaer
· Dadler med bacon
· Fruktsalat
· Vårruller
· Salat
· Pastasalat
· Omelett
· Pai
· Foccacia
· Gryterett
· Hjemmelaget pizza
· Bestille litt forskjellige pizzaer
· Kaker og snacks
Kilde: Liv Oppegård. Dagligleder hos Festutstyr AS.
Pynt til babyshower
Før festen er lokalet gjerne pyntet med for eksempel med ballonger, smokker, tåteflasker, bleiekaker, baby shower servise, serpentiner, bannere, lys og konfetti for å markere hva som skal feires.
Barca understreker at hva som skjer under feiringen er individuelt, og opp til arrangørene og den kommende mammaen.
– Som regel er en babyshower en overraskelsesfest, så etter at hovedpersonene har fått tatt innover at alle har kommet for å feire dem og det lille mirakelet, snakkes det gjerne litt før det blir mat og kake. Dersom det er ønskelig med en babyshowerkake finnes det et hav av inspirasjon på nett, sier hun.
Det er også vanlig med litt underholdning og leker, som for eksempel babyshower-bingo og «sett-smokken-på-babyen».
– Resten av kvelden går gjerne med til å bare kose seg sammen. For den vordende moren er det ofte godt å ha en arena å lufte alle tankene hun har rundt det å bli mor, sier hun.
Leker på babyshower
1. Gjette på babybilder. Alle tar med et babybilde av seg selv, og hedersgjesten skal gjette hvem som er hvem.
2. Sjokolade i bleie. Kjøp inn forskjellige typer sjokolade og noen bleier. Legg en bit sjokolade i hver bleie og smelt lett i mikrobølgeovnen. La mor få gjette hvilken sjokolade som er i de forskjellige bleiene både ved hjelp av smak, konsistens og utseende.
3. Skifte bleie på dukker. Dette kan gjennomføres i mange varianter, både med grytevotter og uten.
4. Alle har med en liten pakke hver og leker pakkeleken med terning. Morsomt fordi flere enn bare mor ender opp med en artig liten ting.
5. Smake på babymat på glass. Kjøp inn litt forskjellige varianter, server uten glasset, dekk til etikettene eller ta bind for øynene på forsøkspersonen. Mat henne gjerne med skje og la den vordende mor gjette hvilken alder de forskjellige er for og hvilken retter det er snakk om.
6. Gjette dato for fødsel, fødselsvekt og fødselslengde. Lag noen fine lapper, eller print ut ferdig mal som gjestene og hovedpersonen kan fylle ut. Samle alle i et glass, boks eller en fin krukke som mor får beholde. Gi gjerne premie til vinneren senere når fakta blir kjent.
7. Babyquiz: Lag en quiz med temaet baby. Det kan være spørsmål om babyen, mammaen og generelle babyfakta.
8. Dekorer en body eller et smekke: Skaff mange ensfargede bodyer eller smekker i forskjellige størrelser og noe å dekorere med. La alle gjestene dekorere en hver og heng dem opp på en snor i rommet.
Kilde: Liv Oppegård. Dagligleder hos Festutstyr AS.
Denne saken ble første gang publisert 03/09 2017, og sist oppdatert 08/11 2022.