Flerkulturelle besteforeldre

Flerkulturelle besteforeldre: – Det er viktig for meg at hun ikke glemmer sine røtter

Hvordan er det å være flerkulturell besteforelder i Norge? Surjit og Jagdish tror at barnebarnet bruker de to kulturene til å skape sin egen kultur.

Jagdish og Surjit er opptatt av at Nena Alina skal lytte til sitt hjerte og ta sine egne valg for sitt liv. 
Jagdish og Surjit er opptatt av at Nena Alina skal lytte til sitt hjerte og ta sine egne valg for sitt liv.  Foto: Daniel Ruazol
Først publisert Sist oppdatert

– Nana Ji er snill. Verdens beste bestefar! fastslår 8-åringen Nena Alina.

– Jaaa, jeg er jo en snill bestefar, da, ler Surjit Singh (77)

– Og jeg er en aktiv bestemor, som er engasjert i Alinas interesser og aktiviteter, istemmer Jagdish Kaur (71).

De to besteforeldrene bor på Høybråten i Oslo, og kom til Norge fra India for henholdsvis 48 og 46 år siden. Så ofte som mulig treffer de barnebarnet, som ikke bor langt unna.

– Sammen med Nena Alina liker jeg å spille spill, se på indiske filmer og prøve å gjette hvordan hun gjør alle sine magiske trylletriks, sier Surjit.

– Jeg liker å utforske hagen sammen med henne. Se reaksjonene hennes når vi spar, sår og høster masse forskjellige bær, frukt, blomster og grønnsaker. Gå på skogsturer og plukke sopp og bær, legger Jagdish til.

Viderefører kunnskap

Først og fremst er det viktig å lære barnebarnet å bli et godt menneske, er de begge skjønt enige om.

I tillegg å lære henne språket gjennom pedagogiske spill, fordi språk er et viktig verktøy for å kunne utvikle seg og kunne fungere i samfunnet.

– For meg er det også viktig å lære Nena Alina om min egen kultur, tradisjon, religion og bidra til å gi henne en god oppdragelse. Jeg vil videreføre mine kulturelle og religiøse røtter og normer, gi henne morsmålsundervisning og sørge for at hun lærer mitt språk, forteller Jagdish, og legger til:

– Ikke minst viktigheten av å være fokusert, og nå sine mål. For å klare det, er det viktig å jobbe hardt og være ærlig. Det er viktig at hun har empati og sympati.

– Jeg ønsker å formidle til henne at studier og kunnskap er viktig, at det er viktig å holde seg aktiv gjennom kunstneriske og sportslige aktiviteter, å være sosial og bidra i samfunnet, sier Surjit.

Han føler det er viktig å lære Nena Alina om sin egen kultur når det kommer til blant annet familieverdier og religion.

– Det er viktig for meg at hun ikke glemmer sine røtter, men også at hun balanserer disse i forhold til det landet hun bor i og er en del av. Det er i Norge hun er nå.

Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie...
Pluss ikon
Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie begynte å google, forsto hun det umiddelbart

Også bestemor Jagdish ønsker at barnebarnet skal vite om besteforeldrenes kulturelle bakgrunn, og videreføre den til sine etterkommere.

Hun beskriver at egen kulturelle sekk består av kompetanse innen indisk sang, dans, musikk, syferdigheter, matkultur, det rike indiske kjøkken og respekt for miljø og natur.

– Og mest av alt kunnskapen og studienes betydning for et godt liv. Men jeg vil ikke at hun skal føle noe press. Hun må følge hjertet sitt. Alt forandrer seg over tid, men hun må være bevisst de valgene hun tar.

Les også (+): Forholdet til besteforeldre: – Dette fører nesten alltid til konflikt

Jagdish og Surjit vil at barnebarnet skal lære om røttene sine, men først og fremst konsentrere seg om landet hun bor i.
Jagdish og Surjit vil at barnebarnet skal lære om røttene sine, men først og fremst konsentrere seg om landet hun bor i. Foto: Daniel Ruazol

Forstå verden i sin helhet

Så, hva tenker dere er viktig når Nena Alina vokser opp med to kulturer? Hvordan kan hun få det beste ut av begge?

– Man må konsentrere seg om der man er. Det landet man bor i, og for henne er det jo Norge. Det er også viktig å ikke glemme røttene sine: Det er lurt å holde kontakt med opprinnelseskulturen, språket, religionen og slektningene, sier Surjit.

Det gir et bredere perspektiv for å forstå verden i sin helhet. Og det kan styrke tilværelsen.

Ved å ha kunnskap om begge kulturer, er Nena Alina bedre rustet til å ta bevisste, selvstendige og gode valg som er riktige for henne gjennom livet, mener han.

Jagdish er opptatt av at 8-åringen skal lære å lytte til sitt hjerte og ta sine egne valg for sitt liv. At hun selv må vurdere og definere hva det beste for henne er.

– Kanskje hun ikke tenker på sitt univers som delt mellom to kulturer. Hun har fått grunnlag av språk, musikk, eventyr og lignende – både norske og indiske. Når hun tar det til seg, blir det ikke lenger norsk eller indisk, det er Nena Alinas, og hun handler og velger ut ifra det hennes hjerte synes er best for henne til enhver tid. Hun former sin egen kultur.

Les også: Derfor er besteforeldre viktig for barna dine

Ikke som foreldrerollen

De er begge tydelige på at det er noe helt annet å gi kjærlighet og være besteforeldre, enn å oppdra sine egne barn.

– Nena Alina er mitt barnebarn, og som besteforeldre blir man mer fleksibel enn man var med egne barn. Tidens tann forandrer en, sier Surjit.

– Datteren min har ansvaret for sitt barn. Jeg har en siderolle nå, og jeg har ikke hovedansvar, legger Jagdish til, og utdyper leende:

– Som mamma var jeg mer stresset. Det er jeg ikke nå.

– Nani! Du stresser veldig mye nå også da, skyter Nena Alina inn, og sender bestemoren et kjærlig blikk.

Surjit forteller om egen bestefar som var veldig religiøs, mest opptatt av å be og ikke av å tilbringe tid med barnebarna.

– Eller, ja han kunne av og til be meg komme og sitte hos seg da han ba på kveldene, men det var ikke alltid så lett å få meg til å bli med på akkurat det.

– Jeg har et mer nært forhold til mitt barnebarn enn det han hadde til meg. Bestemor var jeg nok mer knyttet til, men det var ikke så mye rom for humor og lek. Men et fang å sitte på og eventyrstund var alltid koselig. Likevel, det er ikke helt min stil nå som jeg selv har fått barnebarn.

På spørsmål om hva besteforeldrerollen betyr for de to, kommer svarene raskt:

– For meg er det å passe på. Se hvordan hun leker og følge med på hvordan det går på skolen, forteller Surjit.

– Det er veldig koselig og gøy! Jeg føler meg lykkelig og glad i Nena Alinas selskap, fastslår Jagdish.

Les også: Barnehagelærere har et ansvar for å inkludere alle kulturer

Bestemor Nasima er opptatt av at barnebarnet Nora Elise skal ta med seg gode ting fra begge kulturer.
Bestemor Nasima er opptatt av at barnebarnet Nora Elise skal ta med seg gode ting fra begge kulturer. Foto: Privat

VIktig å ta vare på henne

– Jeg er en aktiv, kjærlig og hjelpsom bestemor som er glad i å gjøre aktiviteter sammen med barnebarnet mitt, Nora Elise (3,5), sier Nasima Khan (60) fra Oslo. Hun kom til Norge fra Nord-Pakistan for 42 år siden.

Helt siden Nora Elise var liten baby, har Nasima vært opptatt av å gi henne god, hjemmelaget mat.

– For meg er det viktig å ta vare på henne. Jeg er med på alt av aktiviteter som Nora Elise er en del av, eller gjør. Jeg har aldri kjeftet på henne. I mitt hus får hun lov til å gjøre alt hun vil, sier bestemoren med et smil.

De to treffes så ofte som mulig: Noen ganger for å bade i Tøyenbadet, eller for å dra til sentrum for å handle klær eller leker. Andre dager for å leke i parken eller lære å sykle.

– Vi leser også mye bøker sammen, perler og tegner. Det liker vi begge to.

Lærer viktige grunnverdier

Nasima er opptatt av å lære barnebarnet respekt, forskjellen mellom rett og galt og at hun tar med seg gode ting fra begge kulturer videre i livet.

– Ønsket mitt er at hun bringer med seg gode ting og verdier fra min kultur gjennom at hun er opptatt av familien sin, respekterer dem, gir dem kjærlighet og bidrar til at man passer på hverandre både i gode og dårlige tider, forteller Nasima.

– Ikke minst er jeg opptatt av god utdannelse, at hun skal være ambisiøs og respektabel. At hun skal ha et godt fundament gjennom å ha gode mennesker rundt seg, legger hun til.

Nasima behandler Nora Elise som sitt eget barn og gir henne like mye kjærlighet, om ikke mer.

– Jeg tar vare på henne akkurat slik som jeg har tatt vare på mine egne barn, er alltid tilgjengelig og gjør absolutt alt jeg kan for henne. Å få lov til å være slik til stede i livet hennes, gjør meg lykkelig.

Azra er sammen med barnebarna Mufliha (1,5) og Mujtaba (5) så ofte som mulig.
Azra er sammen med barnebarna Mufliha (1,5) og Mujtaba (5) så ofte som mulig. Foto: Privat

Gir stolthet og glede

– Jeg er ikke streng, men jeg er bestemt når det kommer til mange ting som er bra for barna. Mine egne to barn sier jeg er strengere med dem enn med barnebarna mine, sier Azra Sultana (58). Hun bor i Oslo og kom hit fra Pakistan i 1978.

For henne innebærer bestemorsrollen å veilede foreldrene der hvor de trenger hjelp med barna, være en trygg voksenperson, avlaste foreldrene, stelle barnebarna og gi dem mat.

– Vi treffes så ofte som mulig, og da liker jeg å leke med dem, kose, snakke, strikke til dem og gi dem gaver.

De beste verdiene i begge kulturene

Ifølge Azra er hun nøye med oppdragelse og grensesetting: Det er viktig at barnebarna lærer at de skal vise respekt for alle, være gode mennesker, lære om religion og kultur.

– Jeg ønsker at barnebarna mine skal beholde de beste verdiene i begge kulturene. Det innebærer at de skal være respektfulle mot både unge og voksne, og mennesker som er annerledes enn oss selv. De skal også lære å ta vare på foreldrene sine, sier hun, og legger til:

– Bestemorsrollen er annerledes enn morsrollen. Før måtte jeg passe barna, jobbe ute og hjemme. Nå har jeg mye, mye bedre tid. Å få være bestemor gir meg både stolthet og glede!

Harveen Kaur, psykolog, Forebyggende psykisk helsetjeneste, Lørenskog kommune.
Harveen Kaur, psykolog, Forebyggende psykisk helsetjeneste, Lørenskog kommune. Foto: Privat

Psykologens tips til besteforeldre

Vi ber Harveen Kaur, psykolog ved Forebyggende psykisk helsetjeneste, Lørenskog kommune, om å dele sine beste råd til besteforeldre:

GI SLIPP PÅ ANSVARET DITT

Gi rom til at foreldrene kan prøve og feile i foreldrerollen. Tillat ditt barn å finne sin egen måte å være forelder på.

GOD KOMMUNIKASJON ER VIKTIG

Kommuniser med forelderen hvis dere er helt uenige i eksempelvis hvilke regler eller oppdragelsesstil som er best for barna. Prøv å lytte til forelderen og virkelig forstå deres perspektiv. Hvis dere fortsatt er uenige, respekter de reglene foreldrene setter og tilpass deg selv om de kanskje tenker helt annerledes enn hva du er vant til. Foreldrene har til syvende og sist hovedansvaret for barna og kjenner barnet sitt best.

HUSK AT KUNNSKAP ENDRER SEG

Ydmykhet til at kunnskap om hva som er det beste for barna endrer seg over tid, er viktig å ha med når du føler at foreldrene gjør noe helt annet enn du ville gjort. Husk at kunnskap om noe så enkelt som hvilket kosthold som er best for barn, er noe som endrer seg over tid og at forelderen til barnet forsøker sitt beste på å være oppdatert på slik kunnskap.

BIDRA MED DIN ERFARING DER DET TRENGS

Hvis foreldrene er usikre og spør om råd, bidra med din verdifulle erfaring som forelder selv.

AVLASTE FORELDRENE

Finn ut hva foreldrene trenger avlastning til. Det kan være alt fra huslige plikter til å passe barnet.

FORUTSIGBARHET ER VIKTIG FOR AT BARN SKAL FØLE SEG TRYGGE

Derfor kan det være lurt å strebe etter samme regler og rutiner hjemme som foreldrene har. Dette vil eksempelvis gjøre leggesituasjonen lettere for deg dersom barnebarna dine overnatter hos deg en natt, og det vil gi foreldrene en følelse av trygghet.

Da Johanna var fem år gammel, kom pappaen til barnehagen og sa «ha det bra»....
Pluss ikon
Da Johanna var fem år gammel, kom pappaen til barnehagen og sa «ha det bra». Så var han borte

TILPASS DEG BARNETS VERDEN

Se verden fra barnets øyne ved å vise interesse for det barnet er interessert i. Vær med i leken til barnet og støtt barnets utforskning. La barnebarnet ditt utforske begge verdener/kulturer på sin måte. Gjerne fortell barnet historier fra din egen barndom, religion og tradisjon, men vær åpen for at barnet kan tolke det og ta det inn i sin egen verden på sin måte.

DYRK KVALITETENE I BARNEBARNET DITT

Ved å vise interesse for hva barnet er interessert i, kan du dyrke flere kvaliteter i barnebarnet ditt som vil gi økt livskvalitet når han/hun blir eldre. Eksempelvis kan tegning være noe barnebarnet ditt er opptatt av, og hvis dette blir fokusert på, kan tegning bli en viktig del av barnets liv som voksen.