utforskende lek:
– Jeg redd for at barna ofte blir «hysjet ned» av voksne
Barn i kreativ og utforskende lek kan resultere i mye støy og et sabla rot. Det er det verdt, mener høgskolelektor Sissel Janette Aastvedt Halland
Dette er en kommentar og representerer forfatterens meninger.
Mia er 15 måneder. Mia er kropp og sanser. Hun er undersøkende og eksperimenterende, åpen for verden med lyst til å oppleve, erfare, oppdage og lære. Hun liker å utfolde skaperglede, undre seg og har stor trang til å utforske sine omgivelser.
Sissel Janette Aastvedt Halland er høgskolelektor / Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag / Høgskulen på Vestlandet.
Hun er utdannet barnehagelærar i 1991, og har 24 år praksiserfaring fra barnehage, stort sett som styrar/dagleg leiar.
Har videreutdanning i sosialpedagogikk og veiledning samt en mastergrad fra Universitetet i Stavanger i barnehagevitenskap.
Mia trenger derfor voksne som stimulerer hennes nysgjerrighet, og som kan utvide hennes forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Hun trenger å støttes i å være aktiv og skape egne uttrykk.
Med bakgrunn i en slik forståelse av hvem små barn er og hva de trenger er det interessant å stille spørsmål ved hva Mia selv hadde valgt om hun fikk velge mellom tradisjonelle formingsaktiviteter ved bordet, ferdigproduserte lyd – og plastleker og ulike materialer og gjenstander som kan utforskes med hele kroppen.
Les også: Morsomme inneaktiviteter for barn
La barna utfolde seg fritt
Kan utforskende lek, ute og inne, med vann og sølepytter, steiner og pinner, høstblader, tomme kasser, makuleringspapir og bølgepapp, bobleplast limt fast i gulvet, aluminiumsfolie, fargerike små flasker med ulike farger, glitter og fyll, bokser som kan fylles og tømmes, esker som kan stables og rases, rør som kan vendes og snus erstatte rolige bordaktiviteter og lek med ferdigproduserte leketøy?
Mitt forskningsarbeid knyttet til de yngste barna i møte med materialer bygger på et syn om at små barn trenger å oppleve og erfare materialer lenge før de kan produsere produkter de ikke har vært i kontakt med før.
Jeg erfarer også at barn leker lenger og mer konsentrert med materialer og gjenstander de kan utforske enn de gjør med ferdigkjøpte leketøy. Å erfare ulike materialer og gjenstander med kroppen er en viktig del av de yngste barnas uforskende lek og sosiale samspill.
Særlig er barn mellom ett og to år opptatt av den utforskende leken, og på bakgrunn av en slik forståelse er det ikke sikkert at det verken er fabrikkerte leketøy eller formingsaktiviteter ved bord i regi av voksne som interesserer barn mest, men kan hende ulike materialer eller gjenstander som ikke bærer med seg budskap om hvordan de skal brukes.
Om formingsaktiviteter (maling, tegning, leire, plastelina osv) skal skje, bør en legge vekt på å la barna ta i bruk hele kroppen sin på store flater, ikke låse dem fast ved et bord.
Les også: Tips til morsomme barneleker
Redd barn blir hysjet ned
De yngste barna sin væremåte kan, for mange voksne, være krevende. Væremåten er ofte livlig og full av lyd, og i stedet for å møte barna i sin utforskende væremåte og prøve å forstå hvordan de begripe og undersøker verden, er jeg redd for at barna ofte blir «hysjet ned» av voksne som ikke ønsker dette velkommen, men som heller ønsker ro og orden under ryddige rammer.
Ulike materialer kan lett bli oppfattet som rot, som søppel og ikke som noe verdifullt i møte med små barn, men små barn kan ha stor interesse av ulike materialer og bruker dem gjerne i sin lek. Små barn oppdager alt som omgir dem, og det er ofte et stort gap mellom det en gir barn, og det barn kjenner seg tilfredsstilt av.
Barn trenger varierte og interessante gjenstander som de kan undersøke, og de kan leke lenge med ulike materialer og gjenstander om en gir barna ro og tid til den utforskende leken. Det er ikke alltid at en trenger å gå lenger enn til kjøkkenskuffene for å finne spennende gjenstander å utforske.
Som voksne har vi store muligheter til å gi barn opplevelser, og møte barn gjennom sinn og sanser. Gjennom en åpen innstilling kan vi dele umiddelbar glede og fascinasjon, legge merke til detaljer og oppleve verden i et rolig tempo sammen med dem.
– Trer på de yngre barna det som er tenkt for eldre barn
Slik kan barna sin hverdag bære preg av å være varierende, innholdsrik og kreativ. Små barn i lek med materialer kan innby til kreative prosesser. Om små barn får utforske materialer vil det senere hjelpe dem å skape, uttrykke og utfordre formrepetoar, materialkunnskap, teknikk og indre bilder.
Organiserte bordaktiviteter kommer tidsnok, men jeg reiser spørsmål ved om en har tålmodighet til å vente med disse målstyrte bordaktivitetene til barna er klare for dem og kan oppleve gleden ved dem.
En trer stadig på de yngre barna det som er tenkt for eldre barn, og de yngste barna har ikke så mange førstehånderfaringer. Ut fra et slikt perspektiv er det å være sammen om noe mystisk og spennende mer meningsfullt enn å produsere noe som ikke gir mening for barna.
Gjennom felles opplevelser kan barn videreføre og videreutvikle sine medfødte estetiske holdninger. Barn er i lek og utforskning, ikke fordi de velger det, men fordi det er deres måter å være til og leve i verden på.