Barnehagestart

– Barns utvikling kan deles i tre etasjer

Mens noen foreldre venter flere år med å sende barnet sitt i barnehage, er andre klare til å sende poden på åtte måneder avgårde. Hvor stor betydning har alder for barnets trivsel i barnehagen, og når er den optimale barnehagestarten?

LEK OG MORO: Barnehagen skal være et trygt og godt sted for de minste.
LEK OG MORO: Barnehagen skal være et trygt og godt sted for de minste. Foto: Getty Images
Først publisert

Når er det riktig for ditt barn å starte i barnehagen? Mange foreldre er uenige, og usikre, på når de skal sende barnet i barnehage. Er barnet klart for barnehage som ettåring, toåring, eller kanskje til og med treåring?

Heidi Skaug startet Styrvoll barnehage i 1985. Den gang var barnehagen åpen fire timer hver dag fire dager i uken, og holdt stengt i skoleferiene. Dagens drift har åpningstid over ti timer per dag, 11 måneder i året.

- Det har skjedd mye disse årene knyttet til barndommens rammevilkår og institusjonalisering av oppvekstarenaer, sier Heidi, som har prøvd å si noe om barnehagestart for ett-, to- og treåringen.

Ettåringen

Heidi forteller at man i dag har mye og god kunnskap om betydningen av trygg tilknytning for små barns totale utvikling, og om hjerneutvikling koblet opp mot blant annet

PÅ JOBB: Heidig Skaug foran PCen i barnehagen hun styrer.
PÅ JOBB: Heidig Skaug foran PCen i barnehagen hun styrer. Foto: Privat

stress hos de aller minste.

Toåringen:

- Toåringen har kommet lenger i utviklingen, er gjerne nysgjerrig på hva som skjer utenfor «den lille rammen», og er klar for barnehagefellesskapet.

– Det skjer fantastiske ting i det sosiale samspillet mellom barn. Voksne kan aldri erstatte det gjensidige fellesskapet, det sosiale fellesskapet og all læringen som skjer mellom barn i barns lek, sier Heidi.

Treåringen:

- Det er ikke ofte vi opplever at barna starter i barnehagen i treårsalderen lenger. Det var nok vanligere før da flere var hjemme med ungene sine og det alltid var lekekamerater i gata. Over 90% av dagens treåringer går i barnehage.

Les også: Dette kjennetegner overbeskyttende foreldre

Et hus med tre etasjer

Joachim Haarklou er psykolog fra universitetet i Bergen, og spesialist i klinisk psykologi med fordypning i barne- og ungdomspsykologi. Hans tilnærming til barn og ungdom bygger på utviklingspsykologisk teori og tilknytningsteori.

Da Johanna var fem år gammel, kom pappaen til barnehagen og sa «ha det bra»....
Pluss ikon
Da Johanna var fem år gammel, kom pappaen til barnehagen og sa «ha det bra». Så var han borte

Harklou sammenligner barns utvikling med et hus med tre etasjer.

1. etasje

– Den første etasjen er den emosjonelle med utvikling av en følelsesmessig grunntilknytning, fokusert på en hovedomsorgsperson. Dette skjer gjerne hjemme hos hovedomsorgspersonen(e) i barnets to første leveår, sier Haarklou.

2. etasje

– I andre etasje, mellom tre og fem år, utvider barnet tilknytning til andre mennesker, og det utvider dermed sin sosiale radius.

3. etasje

ETASJER: Psykolog Joachim Harklou sammenligner barns utvikling med et hus i tre etasjer.
ETASJER: Psykolog Joachim Harklou sammenligner barns utvikling med et hus i tre etasjer. Foto: Privat

– Den tredje etasjen er den kognitive, forståelsesmessige, der barnet utvikler seg til å bli et intellektuelt vesen. Dette starter i stor grad ved skolestart. 

Etasjene må bygges i riktig rekkefølge, men Haarklou er også klar på at det er trapper mellom hver etasje med mulighet til å gå litt fram og tilbake etter at huset er bygget.

 – Barn er jo svært forskjellige og har ulik individuell modenhet som ikke kan defineres i antall dager med tilvenning. Noen trenger én dag, andre trenger uker på å bli trygge. Barnet må være klart før oppstart, understreker Harklou.

Les også: Én stor skamtrigger gjør at det er vanskelig å vise sinne foran barna

Tegn på et trygt barn

– Det trygge og klare barnet kommer blid inn i barnehagen og sier uproblematisk farvel til mor eller far. Etter å ha vinket setter barnet i gang med lek med andre barn. Ved henting viser barnet positiv gjensynsglede. Dette barnet viser en trygg tilknytning og er ferdig i første etasje, og klar for å ta trappen opp til neste: det sosiale. Dette barnet er klar for å begynne i barnehage, forteller Harklou.

 – Barnehagen er et nydelig sted å være for barn som er ferdig med emosjonell utvikling og har utviklet en fokusert, trygg tilknytning i den første etasjen, avslutter han.

Denne artikkelen ble først publisert i Foreldre og Barn 7/2020.