Organisert idrett og frilek

– Et «organisert vanvidd» er i ferd med å ta over for barnas viktige frilek

Det er lurt å være bevisst på at den organiserte leken ikke går for mye ut over muligheten for frilek hjemme. påpeker professor emeritus, Stein Erik Ulvund.

FRILEK: Dersom barna får for lite tid til frilek, kan det begrense kreativiteten deres, og de vil muligens være mer avhengig av voksne.
FRILEK: Dersom barna får for lite tid til frilek, kan det begrense kreativiteten deres, og de vil muligens være mer avhengig av voksne. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

– Et «organisert vanvidd» er i ferd med å ta over for barnas viktige frilek. Barn helt ned i barnehagealderen kan være «fanget i sin egen tidsklemme».

Dette sier Ina Fischer, som har 12 års erfaring som barnehagelærer.

Hun forteller at hun er vitne til at for mange organiserte aktiviteter i hverdagen, tar bort mye av tiden og gleden til egenlek.

– De siste årene har jeg lagt merke til at flere og flere barnehagebarn skal på aktiviteter etter barnehagen. De skal på turn, fotball, svømming, dans, allidrett, tennis, casting for reklame eller serier og filmer.

– Jeg opplever at foreldre ofte har dårlig tid og legger over altfor mye ansvar på 3-6-åringer, som er trøtte og slitne, og kanskje heller vil leke å være med vennene sine, sier hun til Klikk.no.

3 av 4 er med i organisert idrett

Elin Horn ved Norsk idrettsforbund forteller at 93 prosent av alle barn og unge har vært gjennom organisert idrett. Videre forteller hun at det er omlag 50.000 barn under seksårsalderen som er med i deres medlemsmasse.

BEGRENSET KREATIVITET: Barnehagepedagog Ina Fischer opplever at mangel på frilek fører til begrenset kreativitet.
BEGRENSET KREATIVITET: Barnehagepedagog Ina Fischer opplever at mangel på frilek fører til begrenset kreativitet. Foto: Privat

– Det er en arena for samhold og fellesskap, hvor du treffer venner og får vært i aktivitet med noe du liker.

– Du lærer å samarbeide og forholde deg til andre. Barn får muligheten til å kjenne mestring etterhvert som de utvikler ferdigheter, sier hun til Klikk.no.

Hun legger likevel ikke skjul på konsekvensene som kan forekomme av for mye organisert idrett.

– Små barn 3-6 år har ofte lange dager i barnehagen og dagene der er også organisert til en viss grad. Barn kan være slitne etter en lang dag og for mange er det fint å gå hjem og være sammen med familien sin. Det kan være mer enn nok, sier hun.

Les også: Har vi glemt at vi bare er mennesker?

Barnets beste

Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Stein Erik Ulvund, mener det finnes mange fordeler av å være med i en organisert idrett, men at det er viktig å ta barnas frilek på alvor.

– Det er viktig å ta leken på alvor og at barn har nok tid til frilek. Den frie leken har fått trangere kår etter at skolestart for seksåringer ble innført for over 20 år siden, påpeker Ulvund.

– Mange fagfolk mener at reformen har ført til at det blir for lite frilek på skolen for seksåringene. Derfor er det lurt å være bevisst på at den organiserte leken ikke går for mye ut over muligheten for frilek hjemme.

Han mener det er viktig å tenke på barnets beste når man velger aktivitet.

– Det kan fremme utvikling av sosiale og motoriske ferdigheter, men det er viktig å tenke over hvilken aktivitet man velger for barnet. Opplevelse av mestring er viktig, og det er ikke alle aktiviteter som passer for alle barn.

Han påpeker at det likevel er grunn til å spørre om det er nødvendig at barnet deltar i organisert lek, og om foreldre som velger bort dette, risikerer at barnet blir hengende etter i utviklingen.

MESTRING: Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Stein Erik Ulvund, mener man bør finne en idrett barna mestrer.
MESTRING: Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Stein Erik Ulvund, mener man bør finne en idrett barna mestrer. Foto: Privat

– Svaret er nei. Barnet får rikelig anledning til å utvikle kropp og sjel i barnehagen og barneskolen. Men dersom barnet gir uttrykk for å ville prøve, bør man vurdere det.

Han råder å ikke ha mer enn én organisert idrett for barn i barnehagealder.

– Det kan bli slitsomt med ekstra time i høyt tempo i forlengelse av barnehagetiden. Den organiserte leken stjeler fort minst en time av den tiden familien har til rådighet før barna skal legge seg.

Les også (+): Jeg har jobb og to små barn. Mammas krav til meg er helt hårreisende

Stressende for barnet?

Ulvund råder å tenke over om dette kan være stressende for barnet.

– I skolealder er det ikke sjelden at barn deltar i flere organiserte aktiviteter. Da havner man lett opp i det som har vært kalt «det organiserte vanvidd». Derfor bør man ta forbehold om at man har tid og at det ikke er for stressende.

Horn er enig.

– For mye voksenstyrt og organisert kan virke mot sin hensikt. Barn kan bli avhengig av at voksne organiserer dagen og kreativiteten begrenses. Her er det viktig med en god balansegang.

Dette har Ina Fischer sett tendenser til i barnehagen de siste årene.

– Flere og flere barn trenger voksne som sier hva de skal gjøre, kommer ikke inn i lek uten at ansatte er deltagende, misforstår lekekoder eller har utfordringer sosialt, sier Fischer.

På en annen side er stillesitting og inaktiviet et sort helseproblem, og Horn mener at organisert idrett er mye av løsningen.

Who har som mål at inaktiviet hos barn og unge skal reduseres med 10 prosent i perioden 2010-2025. Her er norsk idrett mye av løsningen på å nå dette målet, sier Horn.

Les også: Ane Dahl Torp tar et oppgjør med skjermbruk på ungdomsskolen. Nå kommer hun med en klar oppfordring

Leke på egenhånd

Både Ulvund og Horn er enig i at barnet må ha lyst til å delta, de må ta del i noe som gir dem mestring, men uten at det blir for stressende. Da er nøkkelen å planlegge og legge en god rutine i hverdagen.

– Det er lurt å slutte med en aktivitet og heller prøve noe annet hvis du merker at barnet ikke trives med en aktivitet. Pause fra organisert lek er absolutt helt greit.

– Mange familier har brent seg på at det blir et for høyt tempo fra morgen til kveld og det gjelder å begrense antallet aktiviteter. Barn trenger tid til å gjøre ting som ikke er planlagt etter at barnehagen og skolen er stengt.

– Glem ikke at barn elsker å leke med foreldrene sine.

Han påpeker at det også er viktig at barn lærer seg å leke på egenhånd.

– Det er viktig å ikke få dårlig samvittighet av å si nei heller. Noen opplever at barn ikke vil leke med mindre en voksen ser på. 15 minutters konsentrert lek med barnet på kveldstid er nok. I tillegg kommer rutiner som lesing i forbindelse med legging, avslutter Ulvund.