Barnehageguide

– Personalet i barnehagen skal tilpasse seg foreldrene

Ikke nøl med å spørre de som jobber i barnehagen, råder barnehagelærer.

<b>ET FINT STED Å VÆRE:</b> Barna skal være mange timer i barnehagen hver dag, og det er derfor viktig å få til et godt samarbeid med foreldrene.
ET FINT STED Å VÆRE: Barna skal være mange timer i barnehagen hver dag, og det er derfor viktig å få til et godt samarbeid med foreldrene. Foto: illustrasjonsbilde Pixabay
Først publisert

De neste ukene skal tusenvis av barn begynne i barnehagen. Mange blir også barnehageforeldre for første gang, og det er mye nytt å sette seg inn i for både liten og stor.

Anne Greve, professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet, forteller at foreldre må forstå hvor viktig det er å samarbeide godt med barnehagen.

– Barna tilbringer mange timer i barnehagen hver dag, men det er foreldrene som er viktigst i barnas liv, med relasjoner som varer livet ut, sier hun.

Hun mener det derfor er til barnets beste at de som er de viktigste primærkontaktene og barnehagens ansatte, som også tilbringer mye tid med barnet, har tillit til hverandre og kan fortelle små og større ting som vedrører barnet og som har betydning for hvordan barnet har det.

Anne Greve er professor i barnehagepedagogikk, OsloMet.
Anne Greve er professor i barnehagepedagogikk, OsloMet. Foto: Rune Hammerstad fotorune.com

– Av og til er det kanskje nødvendig å ta opp litt mer problematiske ting, og da er det ekstra viktig at det er opparbeidet et tillitsforhold mellom personale og foreldrene. Dette tillitsforholdet bygges gjennom å bli kjent og gjennom samtaler i hverdagen, forteller Greve.

Smitter over på barna

For å bli trygg og ha tillit til andre, må man bli bedre kjent. Som foreldre overlater man et stort ansvar til barnehagens personale ved å be dem ta vare på barnet gjennom hele dagen. Det å kunne prate om løst og fast, gjør at man blir bedre kjent med hverandre.

– På kort sikt er det viktig for foreldre og personale å utveksle beskjeder og gi nødvendig informasjon. På lang sikt betyr det mye for barnet å vite at foreldre og barnehagens personale kjenner hverandre og er trygge på hverandre – at de har en god relasjon. Når de voksne trives sammen, vil det gjerne smitte over på barna også.

Les også: Først da barnehagelæreren begynte å møte jenta utenfor porten, skjønte hun hva som lå bak oppførselen

<b>STOLTE BARN:</b> Hvis barnet har tegnet en fin tegning, er det veldig stas å vise den frem når du henter.
STOLTE BARN: Hvis barnet har tegnet en fin tegning, er det veldig stas å vise den frem når du henter. Foto: Pixabay

Styrker barnets trivsel

Charlotte Johannessen er førstelektor ved institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet. Også hun påpeker at den daglige kommunikasjonen og hverdagssamtalene er med på å legge grunnlag for relasjonen mellom de ansatte og foreldrene – som er et viktig utgangspunkt for det videre foreldresamarbeidet.

– De ansatte i barnehagen har ansvar for å skape en god relasjon og samarbeid med alle foreldre i barnehagen. Som forelder skal du bli møtt med åpenhet, anerkjennelse og respekt.

– Et godt samarbeidsklima mellom barnehage og foreldre bidrar til et positivt utviklingsmiljø, som styrker barnets trivsel i barnehagen, sier Johannessen.

Les også: 10 tips til god barneoppdragelse

Inviterer foreldrene

Hun forteller at det er de ansattes profesjonelle ansvar å invitere alle foreldre inn i dialog og samarbeid om oppfølging av barna og deres trivsel og utvikling.

– Personalet i barnehagen skal tilpasse seg foreldrene, og gjerne avklare med dem hvilken arena det er best for dem å utveksle informasjon, hva som skal snakkes om i hvilke møter og ulike måter personalet kan ta kontakt med deg som forelder på i hverdagen: I barnehagen, per telefon, mail, eller kanskje hyppigere samtaler for eksempel en gang i uken for en oppsummering i en periode om det er behov for det, forteller Johannessen.

Hun oppfordrer alle til å ta kontakt med pedagogisk leder på din avdelingeller base om det er smått eller stort du vil snakke med barnehagen om.

Det er anbefalt at det skal være to faste foreldresamtaler per år, i tillegg til oppstarts­samtale/bli kjent-samtale når barnet begynner i barne­hagen eller skal skifte avdeling.

– Det er mange foreldre som har ekstra samtaler med barnehagen i perioder, der foreldre og barnehage jobber sammen om ulike tema som kan handle om råd, veiledning i oppfølging av barnet eller om samarbeidet mellom foreldre, barnehage og en del ganger også med andre samarbeidspartnere, sier Johannessen.

Les også: Har barnet ditt til stadighet raserianfall?

Ta deg tid ved levering og henting

Hun understreker at det skal være dialog og gjensidighet i samarbeidet mellom foreldre og barnehage, noe som innebærer at både foreldre og barnehage kan be om ekstra samtale med hverandre.

– Ikke noe er for lite eller for stort til å tas opp, men vær klar over at barnehagens personale også har ansvar for de andre barna i barnehagen, og kan ikke nødvendigvis oppfylle alle foreldrenes ønsker for deres ene barn.

Hun mener der er fint å fortelle litt fra barnets liv utenom familien, men at man respektere barnets rett til privatliv og gjerne la barnet fortelle ting selv.

– Forsøk å legge opp tiden slik at du har litt ekstra tid noen ganger når du følger barnet til barnehagen, eller når du henter igjen. Ikke alle har mulighet til det, og det er ikke alltid det passer for barnehagens ansatte heller, men av og til er det fint å forsøke å ha litt tid til en ekstra prat. Eller tenk gjennom om det kan være andre løsninger på en god kommunikasjon.

Tips til hverdagssamtalen i barnehagen:

SPESIELLE HENDELSER: Har det skjedd noe spesielt siden barnet var i barnehagen sist? Det kan være ting som barnet tenker spesielt mye på, eller noe barnet har lyst til å fortelle om.

KOMMUNIKASJON OM SOVING: Har barnet hatt en god natt, eller kanskje har han eller hun sovnet sent? Dette kan spille inn på barnets humør. Kanskje trenger barnet å slappe av litt ekstra i løpet av barnehagedagen?

HVA SKJER I BARNEHAGEN: Er det ting du som forelder bør vite om? Barnehagene er gode til å kommunisere om det er spesielle ting som skal skje, men det er ikke dumt å forsikre deg om at dere har fått med dere alt, slik at dere ikke glemmer karneval, fotografering eller levere informasjon om når barnet skal ha ferie.

SKIFT OG BLEIER: Har barnet nok skift, eller mangler det for eksempel bleier eller regntøy? Det er viktig at du som forelder har oversikt over dette for at barnet ditt skal få en god hverdag i barnehagen.

MAT: Har barnet spist før levering, eller har det med seg niste i sekken til frokost i barnehagen?

VED HENTING: Har barnehagen gjort noe spesielt denne dagen? Har de tegnet noe de gjerne vil vise frem, eller kanskje vært på tur? Dette kan være en fin bakgrunn for gode samtaler rundt middagsbordet hjemme senere på dagen.

HVEM HENTER: Er det pappa som henter, eller kanskje bestemor? Dette trenger barnehagen å vite om, slik at alle de ansatte har oversikt ved henting. Det er også viktig for barnehagen å vite, slik at de kan forberede barnet.

Kilde: Einar Olav Larsen, leder for Foreldreutvalget for barnehager (FUB)