Hageredskap med bensinmotor:
Få start på gressklipperen med disse triksene
Slik får du i gang kranglete redskaper med bensinmotor.
Selv om været svinger kan vi trygt si at våren har meldt sin ankomst. Det betyr blant annet at hagen skal pleies og gjøres i stand, men frustrasjonen kan bli stor om gressklipperen eller motorsaga ikke vil starte.
Her er noen tips til hva som kan sjekkes hvis dette er tilfelle for deg:
– Bensin er ferskvare
Du har sjekket at det er bensin på motoren og at bensinkranen er åpen. Alikevel starter den ikke. Da må du gå mer grundig til verks.
- Startproblemer når sesongen starter skyldes gjerne gammel bensin.
Det forklarer Rolf Mangen, mekaniker hos Bjørnrud & Arnestad AS.
- Bensin er ferskvare. De stoffene som gjør at bensinen tenner fordunster under lagringen. Bensinen kan til nød overvintre på en kanne, men ikke på motoren, utdyper Mangen.
Les også: Slik skal tujahekken klippes
Vær på den sikre siden - kjøp ferdigblandet
Mange foretrekker å blande bensinen selv til bruk på totaktere.
Det skal imidlertid ikke gjøres på slump da både for mye og for lite olje skaper startproblemer for motoren din.
Skal du være på den sikre siden kjøper du ferdigblandet bensin der du kjøpte redskapet, og vil du gjøre som proffene kjøper du også miljøbensin.
Da slipper du langt på vei også unna irriterende og skadelig eksos mens du jobber.
Tips: Tøm motoren for gammel bensin og erstatt med ny. La hvert redskap ha sin kanne og merk dem gjerne med tusj. Vær nøye når du blander eller kjøp ferdig blandet bensin. Når sesongen er over tømmer du tanken for bensin, deretter starter du motoren og lar den gå til den stopper.
Sot på pluggen
Tennpluggen er en god indikator på om noe er feil med motoren. Er den sotete er filteret tett, motoren kan ha fått feil blanding, eller du har kjørt mye choke.
Tips: Skru ut pluggen og puss den ren med fint sandpapir eller bytt til ny. Det skal være en åpning mellommidtelektroden og sideelektroden (bøylen). Du kan også sjekke om pluggen gir fra seg gnist. Da skrur du først ut pluggen og setter på plugghetta. Så setter du bunnen på pluggen inntil en metalldel på motoren og drar i snora (eller trykker på startknappen for deg som er så heldig) Da skal du se en liten gnist mellom midtelektroden og sideelektroden (bøylen) Det er lettere å se hvis du er på et sted med lite lys.
Tett filter
Et luftfilter går tett om det ikke renses. Luftfilteret skal renses med ulike intervaller på de forskjellige redskapene. På en motorklipper snakker vi om én gang i sesongen, mens på en motorsag bør det gjøres etter en drøy dags kontinuerlig bruk.
Les også: Guide: slik velger du riktig båt - og motor
Tips: Trykkluft er suverent til å blåse luftfilteret rent. Alternativt kan du bruke støvsugeren (om det ikke er for mye olje i filteret). Mange luftfiltre kan også vaskes med vann og såpe. (sjekk instruksjonsboken)
– Vanlig feil at motoren druknes
- Sjekk først og fremst at det er bensin på tanken og at bensinkranen er åpen. Er motoren utstyrt med primer så gi den noen pump, sier Petter Rogneby.
Han er anleggsgartner hos Hageform as.
- Ellers er en vanlig feil er at motoren druknes, det vil si at den får for mye bensin. Det skjer gjerne hvis du ikke får start med en gang, og fortsetter å dra i snora, gjerne med choken ute. Da fortsetter forgasseren å pumpe bensin inn i sylindreren og du får en blanding som helt sikkert ikke tenner. Etter hvert blir pluggen full av en blanding av sot og bensin, forklarer anleggsgartneren.
Les også: Felte ett tre – hytteeier fikk 50.000 i erstatning
Tips: Skyv inn choken og gassen og dra i snora til motoren tenner. Gjør den ikke det skrur du ut pluggen og sjekker og renser som vi har beskrevet over.
Denne saken ble første gang publisert 18/05 2012, og sist oppdatert 21/05 2021.