reddet småbruk:

Da Tor og Bjørg fikk høre at slektsgården lå ute for salg, gjaldt det å hive seg rundt. Det var i grevens tid

Småbruket på Boge har gitt et hjem til mange gjennom århundrenes løp, men én dag stilnet knirkingen i gulvene.

IDYLL: De to bygningene med torvtak, eldhuset og snekkerboden, er nyoppsatte grindbygg. Det hvite hovedhuset, det røde bestefarhuset og låven er nennsomt restaurert. Hagen har fått et kraftig løft. – Vår og sommer er jeg levende opptatt av blomster. Naboen Solveig Huseklepp har kommet med mange stauder av den gamle sorten. Det hører jo også med til et gammelt tun, sier Bjørg.
IDYLL: De to bygningene med torvtak, eldhuset og snekkerboden, er nyoppsatte grindbygg. Det hvite hovedhuset, det røde bestefarhuset og låven er nennsomt restaurert. Hagen har fått et kraftig løft. – Vår og sommer er jeg levende opptatt av blomster. Naboen Solveig Huseklepp har kommet med mange stauder av den gamle sorten. Det hører jo også med til et gammelt tun, sier Bjørg. Foto: Helge Eek
Først publisert Sist oppdatert

Langt innover i Guddalen i Fjaler, så langt at du tror du må ha kommet på ville grusveier, og vurderer å snu, der en gjeng bedagelige kuer sperrer den stillfarne, smale veien. Ja, så langt skal du, og enda et stykke til, før du står i tunet på Boge.

Her har det stått folk og myst i hundrevis av år, over vannet mot Kalstadfossen og de skogkledde åsene omkring. Folk og hus har kommet og gått, den samme Boge-slekta har levd her i over 600 år og kanskje lenger enn det.

Men når Jens Boge dør i 1957, blir det kona Kari og en dreng som tar vare på hus, sauer og kyr. Og når Kari går ut av tida i 2007, 101 år gammel, vokser gresset videre på de gamle beitene.

Rødmalingen flasser på den eldgamle låven og vinden røsker i takskiferne på de to tømmerhusene, regndråpene finner flere og flere veier inn og stokkmaurene spaserer på stadig lengre rekker.

Les også: Familien ante ikke noe om bygda – kjøpte småbruket usett

Boge i Guddalen

Hvor: Fjaler, Sunnfjord i Sogn og Fjordane.

Hvem: Tor Lundekvam og Bjørg Kilavik. 

Hva: Paret kjøpte den gamle slektsgården i 2014 og bruker den som fritidsbolig. 

Bygningene: Den hvitmalte kårboligen er fra 1929, det røde bestefarhuset er fra tidlig 1800-tallet og deler av låven er fra rundt 1600. Eldhuset kom til i 2016 som grindbygg på en gammel grunnmur, likeså med snekkerboden og vedskjulet fra 2019. 

Barndommens paradis

Det er sommeren 2013. Tor Lundekvam og Bjørg Kilavik hadde akkurat startet ferien, kjørt opp Trollstigen og parkert for en matbit, da telefonen ringte.

Berit Boge Christensen, Tors tremenning, kunne fortelle at slektsgården Boge stod for salg i lokalavisa. Slekta deres har bodd her så langt noen har klart å spore.

– Oldemor og mormor er født på Boge, og mor tilbrakte hele barndommen her, og selv var jeg alltid her i sommerferiene som liten. Tante Kari var gift med Jens Boge, min mors onkel, og de hadde ingen barn. Da han døde i 1957, drev Kari gården videre sammen med drengen Ola Engen, fram til de avsluttet med dyr på begynnelsen av nittitallet. Karis helse skrantet, og de siste årene brukte hun huset som sommerhus. Det ble lite vedlikehold de siste 20 leveårene hennes, og huset ble stående tomt lenge, forteller Tor.

Samboerparet Tor og Bjørg har lagt ned mange arbeidstimer på Boge. Til vanlig bor de i Bergen, Bjørg er kunstner og Tor er kjøpmann.
Samboerparet Tor og Bjørg har lagt ned mange arbeidstimer på Boge. Til vanlig bor de i Bergen, Bjørg er kunstner og Tor er kjøpmann. Foto: Helge Eek

Nå gjaldt det å hive seg rundt. De fortsatte ferieplanene, kjørte fra Trollstigen, gjennom Frankrike og Andorra og vel framme i Spania startet budrunden.

– Boge skulle jeg ha! Vi ville nok gitt bud enda om nødvendig, sier han.

Han tror de kjøpte stedet i grevens tid.

– Det var store vannlekkasjer i begge husene, med store angrep av stokkmaur og knuste vinduer. Hovedhuset var originalt fra 1929, med gamle vinduer, dårlige skorsteiner, gammelt elektrisk anlegg, uten innlagt vann og naturligvis utedass. Det fine vi så i husene og tunet, var at det var originalt og urørt.

Les også: Pusset opp gård fra 1725 - se forvandlingen

Etter syv år holder de fremdeles på med oppussingen. Det er alltid noe som må gjøres på et gammelt småbruk.
Etter syv år holder de fremdeles på med oppussingen. Det er alltid noe som må gjøres på et gammelt småbruk. Foto: Helge Eek

Å skynde seg sakte

Paret bor i Bergen og bruker rundt tre timer til Boge. De første årene var det oppussing, rydding og innredning av husene som fylte helgene og feriene. Begge har vært i full sving fra morgen til kveld, og Bjørg har dokumentert arbeidets framgang i ei digital dagbok for familie og venner.

Spisestua som ble kjøpt brukt i Bergen, har fått et nytt hjem på Boge.
Spisestua som ble kjøpt brukt i Bergen, har fått et nytt hjem på Boge. Foto: Helge Eek

– Vi har vært opptatt av at alt skal være så tidsriktig som mulig i forhold til husenes byggeår, det spenner fra tidlig 1800-tall til tidlig 1900-tall. All innredning er kjøpt brukt av privatpersoner, på antikkmesser, auksjoner og bruktbutikker, sier Bjørg.

Både innvendig og utvendig står veggene urørte og originale fra 1929.

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

– Å male disse flotte tømmerveggene som tante Kari vasket og skurte med børste og sand, blir aldri aktuelt, sier Tor.

Hva har vært det viktigste for dere i arbeidet?

– Å ta vare på historien ved å vise respekt for forfedrene våre og gammel byggeskikk. For å klare det må man senke skuldrene, finne roen og skynde seg sakte. Og, ikke minst, lytte til folk med kunnskap og erfaring. Det er bedre å gjøre én ting grundig og bevaringsverdig, enn å få unna to ting med dårlig håndverk.

Les også: Katrine og Håkon var 20 år og falt pladask for småbruket: – Mange prøvde å få oss på andre tanker

Kjøkkenet er originalt fra 1929. Skuffene fant de på kvisten og skapene i kjelleren. Alt er restaurert og malt tilbake til originalfargene.
Kjøkkenet er originalt fra 1929. Skuffene fant de på kvisten og skapene i kjelleren. Alt er restaurert og malt tilbake til originalfargene. Foto: Helge Eek

Lett å være ute

Selv om arbeidet aldri tar slutt, og to nye hus har kommet til på gamle grunnmurer, så blir det mer og mer tid til å nyte sommeren på Boge. Da kan Tor og Bjørg ta en tur ut med båten for å fiske eller gå opp til stølen på fjellet. Men stor sett er det nok arbeid og ta seg til.

Fra gammelt av var det to hovedprinsipp for bygging i tre: Laft og stav. Mange kjenner best til laftehuset av tømmerstokker lagt oppå hverandre og sammenfelt i hjørnene, men en stav- eller grindbygning består av et skjelett av stolper.

Det dominerte i hele Skandinavia fram til vikingtida. Fram til vår tid har vestlendingene fortsatt å bygge etter dette prinsippet, særlig løer, naust, smier, skjul og eldhus. Konstruksjonen er lett og luftig og egner seg derfor godt til bygg uten behov for så mye varme.

Både eldhuset og snekkerboden med vedskjulet på Boge er nyoppsatte grindbygg. De har brukt høvlet kledning og trenagler. Det er få som håndhøvler i dag, kan Tor fortelle.

Kilde: «Den norske byggeskikken» av Arne Lie Christensen.

Boktips: «Beresystem i eldre norske hus» på Fagbokforlaget.

Se mer

– Vi er ute og aktive fra morgen til kveld. Den ene dagen er det shorts og den neste er det varmedress, sier Bjørg som også finner tid til egne kunstprosjekter.

Hva lengter dere mest tilbake til når dere drar herfra?

– Jeg savner bruset fra bekken som renner gjennom tunet, lydene fra Bogefossen og det spesielle lyset som er i denne dalen. Og spesielt de gamle husene med lite teknologi, som tar oss 100 år tilbake i tid. Her er det så lett å ta på varmedressen og være ute, tenne opp bål i eldhuset, finne roen med hobbyer eller ei god bok. Og Liza, katten vår, storkoser seg på Boge, sier Bjørg.

Tor sier seg helt enig og legger til:

– Det å være ute og jobbe med plener, motorsag, reparere og ikke minst skape noe med å tilbakeføre ting til «før i tida» er veldig tilfredsstillende. Grunnen til det, tror jeg ligger i at jeg er på den plassen som har betydd så mye for både mormor, mor, søsknene mine og meg. Vi har alle tilbrakt sommeren her i barndommen. Jeg føler vel at det forplikter å eie Boge.

Se flere bilder av den historiske eiendommen under:

Familie og venner kommer ofte på besøk til Boge, og det er godt med sitteplasser, både inne og ute. De valgte et nytt belegg med historisk mønster på kjøkkengulvet.
Familie og venner kommer ofte på besøk til Boge, og det er godt med sitteplasser, både inne og ute. De valgte et nytt belegg med historisk mønster på kjøkkengulvet. Foto: Helge Eek
– Vår meget dyktige entreprenør Arild Viken har laget denne sitteplassen. Når været tillater det, inntar vi alle måltidene våre her. Om været er dårlig, spiser vi ofte i eldhuset, sier paret.
– Vår meget dyktige entreprenør Arild Viken har laget denne sitteplassen. Når været tillater det, inntar vi alle måltidene våre her. Om været er dårlig, spiser vi ofte i eldhuset, sier paret. Foto: Helge Eek
Bjørg og Tor bor i Bergen, men tilbringer mye tid på Boge. Kjøreturen tar rundt tre timer.
Bjørg og Tor bor i Bergen, men tilbringer mye tid på Boge. Kjøreturen tar rundt tre timer. Foto: Helge Eek
Over dagsenga i stua henger et maleri av  skotsk høylandsfe. Det kjøpte Tor av kunstneren Liv-Helene Åsbakk på Kunstgalleriet ved Jølstramuseet.
Over dagsenga i stua henger et maleri av  skotsk høylandsfe. Det kjøpte Tor av kunstneren Liv-Helene Åsbakk på Kunstgalleriet ved Jølstramuseet. Foto: Helge Eek
Ridderovnen er fra cirka 1850. Skrivebordet har stått på et hotell i Hardanger og ble kjøpt på auksjon. Maleriet har Tor arvet etter foreldrene. – Det var fars favorittmaleri, og det ser ut som maleren heter E. Bagger. Om noen av leserne kan hjelpe oss med informasjon om kunstneren, hadde det vært fint. Det er kjøpt i Bergen cirka 1974, sier Tor.
Ridderovnen er fra cirka 1850. Skrivebordet har stått på et hotell i Hardanger og ble kjøpt på auksjon. Maleriet har Tor arvet etter foreldrene. – Det var fars favorittmaleri, og det ser ut som maleren heter E. Bagger. Om noen av leserne kan hjelpe oss med informasjon om kunstneren, hadde det vært fint. Det er kjøpt i Bergen cirka 1974, sier Tor. Foto: Helge Eek
Komfyren fra femtitallet har de kjøpt brukt, men den ser ut som ny.
Komfyren fra femtitallet har de kjøpt brukt, men den ser ut som ny. Foto: Helge Eek
Lampene lyser opp i stua også uten å være tente. Rokken hører til gården og har en gang vært flittig i bruk.
Lampene lyser opp i stua også uten å være tente. Rokken hører til gården og har en gang vært flittig i bruk. Foto: Helge Eek
– Her hadde den tidligere drengen sitt soverom, Olastua er oppkalt etter han, sier Tor. Miniatyrhusene på hylla viser Bryggen i Bergen, og vevarbeidene er kjøpt i Jølster. De har jølstermotiv og kalles jølsteråkle. Maleriet av Boge har Bjørg malt, <br/>hun er kunstner.
– Her hadde den tidligere drengen sitt soverom, Olastua er oppkalt etter han, sier Tor. Miniatyrhusene på hylla viser Bryggen i Bergen, og vevarbeidene er kjøpt i Jølster. De har jølstermotiv og kalles jølsteråkle. Maleriet av Boge har Bjørg malt,
hun er kunstner.
Foto: Helge Eek
En gang på en auksjon bød Tor og Bjørg hundre kroner for ei kiste de ikke ante innholdet av. Nå har innholdet fått plass på veggen i verkstedet. Det er også gammel redskap her, som er laget på gården.
En gang på en auksjon bød Tor og Bjørg hundre kroner for ei kiste de ikke ante innholdet av. Nå har innholdet fått plass på veggen i verkstedet. Det er også gammel redskap her, som er laget på gården. Foto: Helge Eek