bolig

En vannskade ble starten på en dramatisk forvandling av leiligheten til Stian

Noe negativt ble snudd til en positiv forandring hjemme hos Stian. I dag er de tidligere så hvitmalte veggene smykket med en variert palett, som strekker seg fra dramatisk svart på badet til en rosa fest av et kjøkken.

For Stian er det viktig at fargene i et rom skaper en helhet og ikke går i ulike retninger. Stuen er et godt eksempel på denne innredningsfilosofien, med en palett som føles samstemt – uten å være kjedelig. Stuen er malt i fargen Serene Blue fra Jotun, en blågrønn kulør som skifter uttrykk etter lysforholdene. Lenestolen i lær og stålrør og teakbordet er bruktfunn og arvegods, mens speilet er fra @home.
For Stian er det viktig at fargene i et rom skaper en helhet og ikke går i ulike retninger. Stuen er et godt eksempel på denne innredningsfilosofien, med en palett som føles samstemt – uten å være kjedelig. Stuen er malt i fargen Serene Blue fra Jotun, en blågrønn kulør som skifter uttrykk etter lysforholdene. Lenestolen i lær og stålrør og teakbordet er bruktfunn og arvegods, mens speilet er fra @home. Foto: Filippa Tredal
Først publisert

Det er noe med å ta det første steget, eller – i dette tilfellet – det første strøket med maling. Å skulle bevege seg fra en nøytral base til farger med tydelig karakter kan oppleves som i overkant spennende. I etterkant, gitt at resultatet er vellykket, er det ingen vei tilbake.

Slik var det for Stian, som rom for rom har fargesatt leiligheten sin på Majorstua i Oslo. Selv om han alltid har vært opptatt av farger, var interiøret lyst og nordisk svalt. Helt til en endring nærmest tvang seg frem selv, i form av en vannskade på badet.

– Etter at skaden var reparert, måtte badet pusses opp fra bunnen igjen. Jeg hadde lyst på noe annet enn hvitt eller beige, og jeg kom over en utstilling med store, mørke fliser hos Flisekompaniet. Det inspirerte meg til å skape et svart bad med detaljer i kobber og mørkt treverk.

Les også: Badet var lite og upraktisk for en familie på fire. Et smart grep endret alt

Badet ble så bra at Stian fikk blod på tann og begynte å se hjemmet sitt med nye øyne. Han hadde lenge drømt om å hente frem teglveggene i gangen – et omfattende prosjekt som han til slutt hadde slått fra seg. Men kanskje den lange korridoren ville kle en brunrød farge som ga noe av den samme stemningen?

– Det gjorde den så absolutt, og deretter bestemte jeg meg for at jeg måtte gjøre noe kult med resten av rommene også, forteller han.

Stian har mange reisedøgn i løpet av året, og leiligheten er alltid god å komme hjem til for litt alenetid og hvile.
Stian har mange reisedøgn i løpet av året, og leiligheten er alltid god å komme hjem til for litt alenetid og hvile. Foto: Filippa Tredal

Ble inspirert

Omtrent samtidig så Stian en reportasje om en leilighet i Oscarsgate, som Snøhetta-arkitektene Andreas Joyce Nygaard og Heidi Pettersvold Nygaard hadde fargesatt. Han ble så inspirert at han kontaktet dem for å høre om det gikk an å få fargekodene de hadde brukt der.

– De var så hyggelige og sendte meg kodene samme dag. Paletten som arkitektene hadde utviklet, ble en guide for mine egne valg, selv om jeg ikke alltid har endt opp med samme kulør, forklarer Stian.

Les også: «Vi kranglet for første gang i puteavdelingen på Ikea og avsluttet med «silent treatment» over kjøttbollene»

Neste rom ut, etter den nå terrakottafargede korridoren, var kjøkkenet som har stor åpning ut mot korridoren.

– Jeg har alltid syntes at rosa og rødt var en ekstrem kombinasjon, og jeg ville teste det gjennom å male kjøkkenet i en dus rosa.

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Han startet med å male selve kjøkkeninnredningen, men det endte med at også vegger, lister og tak fikk noen strøk.

– Jeg liker at det er en helhet i ting. At et rom er så fullstendig viet til én farge, blir et blikkfang i seg selv.

Spisestuens brunlilla farge er spesialdesignet av arkitektene og forandrer seg med lyset; fra lilla på dagtid til mer gråaktig utover dagen, før den på kvelden ser helt brun ut.

– Deretter ønsket jeg en behagelig overgang til stuen som ligger ved siden av. Valget falt på den blågrønne Serene Blue, en farge som også skifter karakter gjennom dagen.

Hvem?

Stian Holt (41), jobber for det norske skimerket Stereo Skis.

Hva?

Leilighet på 156 kvm i en gammel bygård.

Hvor?

Sentralt på Majorstua i Oslo.

Soloppgang på soverommet

Sist ut var soverommet, som Stian brukte lang tid på å velge farge til. Mens noen mener at soverom bør være mørke for søvnkvalitetens skyld, ønsket han at det skulle være et godt sted å starte dagen.

– Det ble gulfargen Masala, og dette er rommet jeg totalt sett er mest fornøyd med, faktisk. Det føles som å våkne til en soloppgang, og fargen gir meg lyst til å stå opp. Om kvelden blir rommet behagelig mørkt.

Stians fargebruk er ukonvensjonell, men ikke uten historiske røtter. Selv husker han besøk på tyske barokkslott under oppveksten, der det ene rommet kunne være helt ulikt det andre i farger og stil.

– Jeg liker følelsen av å være på et helt nytt sted bare ved å gå fra kjøkkenet og ut i gangen!

Se flere bilder i bildeserien under:

For Stian er det viktig at fargene i et rom skaper en helhet og ikke går i ulike retninger. Stuen er et godt eksempel på denne innredningsfilosofien, med en palett som føles samstemt – uten å være kjedelig.
For Stian er det viktig at fargene i et rom skaper en helhet og ikke går i ulike retninger. Stuen er et godt eksempel på denne innredningsfilosofien, med en palett som føles samstemt – uten å være kjedelig.
Stue og spisestue ligger ved siden av hverandre, og fargene skulle både henge sammen og ha hvert sitt preg. Spisestuens brunlilla kulør er utviklet av arkitektene Heidi Pettersvold Nygaard og Andreas Joyce Nygaard i Snøhetta. Det lille bordet appellerer til Stians sans for det barokke og er kjøpt på Finn.
Stue og spisestue ligger ved siden av hverandre, og fargene skulle både henge sammen og ha hvert sitt preg. Spisestuens brunlilla kulør er utviklet av arkitektene Heidi Pettersvold Nygaard og Andreas Joyce Nygaard i Snøhetta. Det lille bordet appellerer til Stians sans for det barokke og er kjøpt på Finn.
Med over tre meter til taket tåler spisestuen godt den mørke fargen på vegger og tak. Rundt spisebordet står stoler i forskjellig design, nærmest kamera står Fredrik Keysers Hertug fra Eikund.
Med over tre meter til taket tåler spisestuen godt den mørke fargen på vegger og tak. Rundt spisebordet står stoler i forskjellig design, nærmest kamera står Fredrik Keysers Hertug fra Eikund.
En vanlig, hvitt Ikea-kjøkken er fullstendig forandret med farger. Stian har valgt å kombinere fargene Støvrosa og Blushing Peach fra Jotun på skapfrontene, mens oppvaskmaskinen har fått en lys lilla dekorfolie.
En vanlig, hvitt Ikea-kjøkken er fullstendig forandret med farger. Stian har valgt å kombinere fargene Støvrosa og Blushing Peach fra Jotun på skapfrontene, mens oppvaskmaskinen har fått en lys lilla dekorfolie.
Håndtakene i børstet kobber heter Edge og er fra Beslag Online.
Håndtakene i børstet kobber heter Edge og er fra Beslag Online. Foto: Filippa Tredal
Det romslige kjøkkenet har skap helt til taket og godt med benkeplass for matlaging. I stedet for å velge ulike materialer til benk og vegg har Stian brukt laminatplater med marmorpreg på begge flater. – Hvis jeg skulle gått for ekte marmor, ville det kostet flere hundre tusen. Dette kostet en brøkdel og skapte det helhetsuttrykket jeg var på jakt etter, sier Stian.
Det romslige kjøkkenet har skap helt til taket og godt med benkeplass for matlaging. I stedet for å velge ulike materialer til benk og vegg har Stian brukt laminatplater med marmorpreg på begge flater. – Hvis jeg skulle gått for ekte marmor, ville det kostet flere hundre tusen. Dette kostet en brøkdel og skapte det helhetsuttrykket jeg var på jakt etter, sier Stian. Foto: Filippa Tredal
Spiseplassen på kjøkkenet består av et gammelt trebord og helrosa stoler fra Ellos. En del av døren ut mot baktrappen og et område av veggen er malt i fargen Tjærebrun. – Jeg kunne tenke meg et innslag av brunt sammen med det rosa, og jeg liker denne løsningen.
Spiseplassen på kjøkkenet består av et gammelt trebord og helrosa stoler fra Ellos. En del av døren ut mot baktrappen og et område av veggen er malt i fargen Tjærebrun. – Jeg kunne tenke meg et innslag av brunt sammen med det rosa, og jeg liker denne løsningen. Foto: Filippa Tredal
Baderommet, der hele fargeforvandlingen startet, er mørk og mystisk med store fliser på gulv og vegger fra Italigraniti, kjøpt hos Flisekompaniet. Servantbenken er spesiallaget i drivved av Glomma Drivved, og speilet er kjøpt på Finn. Servant og kran i kobber er fra Primy og skilleveggen i glass og svart metall fra Oslo VVS Senter.
Baderommet, der hele fargeforvandlingen startet, er mørk og mystisk med store fliser på gulv og vegger fra Italigraniti, kjøpt hos Flisekompaniet. Servantbenken er spesiallaget i drivved av Glomma Drivved, og speilet er kjøpt på Finn. Servant og kran i kobber er fra Primy og skilleveggen i glass og svart metall fra Oslo VVS Senter.
Det gamle speilets forgylte ramme passer som hånd i hanske til den nysnekrede servantbenken. 
Det gamle speilets forgylte ramme passer som hånd i hanske til den nysnekrede servantbenken.  Foto: Filippa Tredal
Soverommets gule vegger og tak gir en god start på dagen. Det surf-inspirerte bildet på veggen har Stian malt selv. Etter å ha hatt det stående i boden en del år, fant han ut at det var perfekt å ha på soverommet sammen med den gule fargen som representerer soloppgang. Veggfargen er okergule Masala fra Jotun.
Soverommets gule vegger og tak gir en god start på dagen. Det surf-inspirerte bildet på veggen har Stian malt selv. Etter å ha hatt det stående i boden en del år, fant han ut at det var perfekt å ha på soverommet sammen med den gule fargen som representerer soloppgang. Veggfargen er okergule Masala fra Jotun. Foto: Filippa Tredal
I den ene enden av den langstrakte gangen står leilighetens gamle anretning som er malt i samme farge som vegger og tak. Puffen er fra Skeidar. 
I den ene enden av den langstrakte gangen står leilighetens gamle anretning som er malt i samme farge som vegger og tak. Puffen er fra Skeidar.  Foto: Filippa Tredal
Den brunrøde gangen, malt i Lively Red fra Jotun, setter tonen i det man kommer inn i leiligheten, og den binder sammen palettens mange farger. Til høyre er åpningen inn mot kjøkkenet, mens stue og spisestue ligger til venstre. 
Den brunrøde gangen, malt i Lively Red fra Jotun, setter tonen i det man kommer inn i leiligheten, og den binder sammen palettens mange farger. Til høyre er åpningen inn mot kjøkkenet, mens stue og spisestue ligger til venstre.  Foto: Filippa Tredal

Hjemme hos meg

Hjemmet mitt er der jeg slapper av. Jeg er mye på reise og vil komme hjem til et sted der jeg kan få ny energi. 

Min boligreise startet med en kamerat i en flott, gammel leilighet i Bergen, deretter et kollektiv på Bislett før jeg i 2003 kjøpte min første leilighet og havnet på Majorstua. 

For at hjemmet skal fungere for meg, må jeg ha et innbydende kjøkken, et romslig og behagelig soverom og en stue som er tøff og gir energi. 

Det siste jeg kvitter meg med er teakmøblene mine. 

Når det kommer til innredning har jeg lært meg å se leiligheten som en helhet, og at det er viktig med farger som stemmer overens, men som likevel har ulike uttrykk.