Disse vakre redskapene og brukstingene bør du ikke gjemme bort eller kaste

Mange har gamle bruksting og redskaper, gjemt i skuffer og skap. Flotte ting med patina og historie. Hent dem fram og la dem komme til pryd og nytte igjen, skriver bygningsantikvar Victoria Brand Munthe-Kaas.

Det er mange slike redskap som ikke lenger er i bruk. Man yster ikke ost selv lenger. Slikt redskap ser man ofte på museer, som her på Rygge museum.
Det er mange slike redskap som ikke lenger er i bruk. Man yster ikke ost selv lenger. Slikt redskap ser man ofte på museer, som her på Rygge museum. Foto: Victoria Munthe-Kaas
Først publisert Sist oppdatert

Når man gjennomgår det man har i skuffer og skap, og kanskje allerede har stående framme på hyllene, så kan man undre seg over bruken og historien bak de ulike redskapene.

Mange flotte potter, krukker og skåler hadde en gang en meget viktig funksjon i husholdningen vår. Det ble hermetisert, syltet og saftet i vakre glass og krukker.

Viktige ting i en svunnen tid

Viktige redskap tidligere, nå oftest stående framme til pynt. For hvem av oss har vel ikke ei hollandsk krukke eller norgesglass med blomster i, eller til å ha sleiver i framme på kjøkkenbenken?

Krukker som dette var ment til sylting og oppbevaring. De grå og blå hollandske krukkene var i saltglasert keramikk, så de skulle tåle fuktighet og at det som ble oppvart i dem ikke skulle sette smak. De hadde ikke lokk, men de fikk et fettlag hvis det ble lagt ned kjøtt og et vokslag hvis det ble oppbevart syltetøy og lignende.

Dette for at de skulle bli helt tette slik at det ikke kom til luft og bakterier. De fleste slike krukker ble laget i Tyskland, ikke i Holland, til tross for navnet, på begynnelsen av 1900-tallet. Det var også en betydelig norsk produksjon av slike grå krukker med mørk blå dekor, og disse har blitt et vesentlig samlerobjekt. Særlig de med isbjørn-motiv, de såkalte Trondhjemskrukkene.

Denne gamle treboksen, full av gamle norgesglass fra min mor, ble en av de aller fineste julepresangene jeg fikk i fjor! De er fra min oldefars gamle landhandleri og har derfor stor affeksjonsverdi for meg. 
Denne gamle treboksen, full av gamle norgesglass fra min mor, ble en av de aller fineste julepresangene jeg fikk i fjor! De er fra min oldefars gamle landhandleri og har derfor stor affeksjonsverdi for meg.  Foto: Victoria Munthe-Kaas
Gamle hollandske krukker kom i mange størrelser og fasonger. Det er de med den mørkeste dekoren som visstnok er mest verdifulle.
Gamle hollandske krukker kom i mange størrelser og fasonger. Det er de med den mørkeste dekoren som visstnok er mest verdifulle. Foto: Victoria Munthe-Kaas

Stolthet og produksjon

Du kjenner dem sikkert; norgesglass med skrukork? Dette vakre glasset som har vært bortgjemt så lenge, men som nå igjen er tatt fram fra glemselen. Ikke nødvendigvis til safting og sylting, da det er de færreste som gjør mye av det, men til annen type oppbevaring. Og til pynt.

Produksjonen av norgesglasset startet allerede i 1902 og revolusjonerte muligheten til konservering hjemme. Men sitt formpressede glass og den unike syltestrikken, som ble satt fast med skrukork, var dette noe helt nytt.

Fram til i dag har det blitt solgt over 75 millioner norgesglass! Så det er ikke rart at de er å finne i de fleste hjem i Norge. Både norgesglasset og løveglasset er en bit av landets stolthet og produksjon rett før og rett etter frigjøringen i 1905, og de var med sine treffende navn og motiv rene nasjonalromantiske symboler.

Å ha slike gamle redskap hengende på veggen er både dekorativt og praktisk. Mange av dem er like velfungerende som nye utgaver, og ganske sikkert mye mer holdbare.
Å ha slike gamle redskap hengende på veggen er både dekorativt og praktisk. Mange av dem er like velfungerende som nye utgaver, og ganske sikkert mye mer holdbare. Foto: Victoria Munthe-Kaas
Denne gamle sukkersaksen, montert på en kasse med perforert bunn, slik at det fine sukkeret faller ned i en liten skuff. Sjeldent vakker, med tidlig 1800-talls håndtrykt tapet inni. 
Denne gamle sukkersaksen, montert på en kasse med perforert bunn, slik at det fine sukkeret faller ned i en liten skuff. Sjeldent vakker, med tidlig 1800-talls håndtrykt tapet inni.  Foto: Victoria Munthe-Kaas

Fra kobber til papp

På slutten av 1800-tallet kom det mange meierier rundt om, og behovet for å transportere melk fra gårdene til meieriene økte betraktelig.

Melkespannene fantes i flere størrelser, alt fra de små fløtespannene på 0,5 liter til de store melkespannene som kunne romme opp mot 50 liter melk.

De tidligste ble laget av kobber, og utover 1800-tallet ble de laget av fortinnet jernblikk. På 1920-tallet ble det laget helpressede melkespann i aluminium. Til å begynne med var de faste melkespannene på meieriene firkantede, men etter hvert ble de også runde, da de tok mindre plass og var lettere å holde rene. Det er de runde i aluminium de fleste forbinder med melkespann.

De mistet sin funksjon på 1970-tallet da melkebilene som kjørte rundt til gårdene og hentet melk gjorde sitt inntog.

Forbrukerne som ikke selv hadde tilgang på melk hadde gjerne med seg egne melkespann som de tok med seg til butikken og fylte opp der. Først i mellomkrigstiden kom melken i glassflasker.

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Først med klart glass og siden med brunt glass på 1960-tallet for å hindre solens påvirkning på melken. Melkekartongen i voksbehandlet papp kom først på markedet seint på 1970-tallet og overtok markedet fullstendig.

De var ikke laget for å ha ved i seg, de gamle bakstetrauene. Men jommen er det dekorativt!
De var ikke laget for å ha ved i seg, de gamle bakstetrauene. Men jommen er det dekorativt! Foto: Victoria Munthe-Kaas
Slike sukkersakser fantes på hvert et bruk. Man kjøpte sukker i kjegleformer som man siden klippet opp i mindre biter. Ei slik håndholdt tang var det vanligste å ha.
Slike sukkersakser fantes på hvert et bruk. Man kjøpte sukker i kjegleformer som man siden klippet opp i mindre biter. Ei slik håndholdt tang var det vanligste å ha. Foto: Victoria Munthe-Kaas

Importert luksus

Et annet redskap man kunne finne omtrent i hver eneste husholdning for hundre år siden, og som i dag nesten bare er å finne på museer, er sukkersaksen! Denne vakre saksen var uunnværlig hvis man skulle kunne kutte opp sukker i mindre biter, for fra rundt 1500-tallet og fram til slutten av 1800-tallet ble sukker levert i sammenpressede sukkerkjegler.

Til å begynne med var sukker selvsagt en ekstrem luksusartikkel som ikke vanlige folk hadde råd til. Utover 1700- og 1800-tallet ble det flere sukkerraffinaderier i Norge og da sukker etter hvert ble produsert fra sukkerbeter i Europa, resulterte det i lavere priser, lettere tilgjengelighet for vanlige folk, og ditto høyere konsum.

Sukkersaksene var enten håndholdte sakser, eller de kunne være mer avanserte; med saks eller kniv fastmontert i en boks med et perforert underlag hvor det finmalte sukkeret ble samlet opp i en skuff under. Slike bokser kunne være svært enkle trekasser, uten noen form for dekor eller utsmykning, eller meget forseggjorte, som på bildet på neste side med håndtrykt tapet inni.

I tillegg til mange flotte kjøkkendetaljer, som melkespann og patéformer i kobber, er det de fantastiske fargene på kjøkkenet til Sjur Harby man legger merke til.
I tillegg til mange flotte kjøkkendetaljer, som melkespann og patéformer i kobber, er det de fantastiske fargene på kjøkkenet til Sjur Harby man legger merke til. Foto: Victoria Munthe-Kaas
Slike redskap fant man ofte i grovkjøkkenet, og de ble brukt til slakting, primært til hakking av kjøtt.
Slike redskap fant man ofte i grovkjøkkenet, og de ble brukt til slakting, primært til hakking av kjøtt. Foto: Victoria Munthe-Kaas

Bygningsantikvar Victoria Munthe-Kaas' beste tips:

- Du har sikkert flere av disse gjenstandene hjemme hos deg selv. Hver av dem unik med sin helt egen historie. Ta vare på dem med stolthet!

- Ta fram de gamle blikkboksene, krukkene og glassene! De gjør seg veldig som pynt på et landlig og gammeldags kjøkken!

Løveglass med låsen til hermetiseringen. Slike var i produksjon fra 1908 til rundt 1950 på Drammens glassverk, da de tapte terreng for norgesglasset, som var mer praktisk med gummipakning og skrukork. 
Løveglass med låsen til hermetiseringen. Slike var i produksjon fra 1908 til rundt 1950 på Drammens glassverk, da de tapte terreng for norgesglasset, som var mer praktisk med gummipakning og skrukork.  Foto: Victoria Munthe-Kaas

- Mange av de gamle redskapene er fullt brukbare, og kanskje til og med bedre enn nye – gi dem en ny sjanse.

- Det er mulig å få tak i syltestrikker til Norgesglassene både i butikker og på nettet. Det finnes ikke bedre oppbevaring.

- Hør med mødre og bestemødre om historien bak den gamle kjevla, de gamle krukkene og bakstefjøla. Alle gjenstander blir bedre ivaretatt om de har en egen historie.

- Hell mel, sukker, havregryn og andre tørrvarer over i gamle norgesglass og løveglass. Ha dem framme og se hvor vakkert det blir!

- Husk at ikke alle krukker og blikkbokser tåler vann – så ha gjerne en enkel glassvase inni hvis du skal bruke dem som vase.

- Ikke ha tørrvarer i blikkbokser da det lett setter smak. Selv i gamle dager hadde man ofte et voksbehandlet papir i bunnen av blikkboksene.

Min mormors gamle kjøttkvern tok jeg fram igjen her da jeg laget potetlefser før jul. Den er utrolig praktisk!Til høyre: Kaffekvernen står på hylla og smiler! Selv om den ikke brukes lenger, da kaffemaskinen for lengst har overtatt jobben.
Min mormors gamle kjøttkvern tok jeg fram igjen her da jeg laget potetlefser før jul. Den er utrolig praktisk!Til høyre: Kaffekvernen står på hylla og smiler! Selv om den ikke brukes lenger, da kaffemaskinen for lengst har overtatt jobben. Foto: Victoria Munthe-Kaas
Den gamle kaffekvernen står på hylla og smiler! Selv om den ikke brukes lenger da kaffemaskinen for lengst har overtatt jobben. 
Den gamle kaffekvernen står på hylla og smiler! Selv om den ikke brukes lenger da kaffemaskinen for lengst har overtatt jobben.  Foto: Victoria Munthe-Kaas

,