De sprøeste billøpene

Bil-festene som sprer glede, irritasjon og lovbrudd

Dette er bil-festene du kan delta på i Europa. Ett av dem har norsk arrangør.

OMSTRIDT: Gumball 3000 - elsket og hatet.
OMSTRIDT: Gumball 3000 - elsket og hatet. Foto: Gumball 3000
Først publisert Sist oppdatert

Når begynte det?

Kanskje med Erwin Cannonball Baker. Den senere NASCAR-sjefen ble berømt for sine punkt til punkt-rekorder med to- og firehjulinger i perioden 1910-1940, noe som inspirerte til filmer som Cannonball Run.

Baker var også inspirasjonskilden da Car and Driver-journalisten Brock Yates og tidligere F1-verdensmester Dan Gurney i 1971 arrangerte virkelighetens Cannonball Run fra kyst til kyst, som en protest mot at fartsgrensen i USA var på maks 90 km/t, uansett veistandard.

Nylig fikk det relativt ukjente norske arrangementet Eurorally stor oppmerksomhet i norsk og internasjonal presse, etter at et stort antall deltagere ble stoppet av tysk politi som mistenkte dette for å være et ulovlig billøp.

Vi har sett nærmere på Eurorally og to andre road trip-arrangement i Europa.

LES OGSÅ: Tidenes 11 beste bilfilmer

Eurorally

"Dette er ingen konkurranse! Eurorally som organisasjon gir bare en ferieopplevelse for bilentusiaster."

Eurorally

Nettside: eurorally.no
Krav: Fylt 18 år og førerkort
Varighet: Fire dager
Startkontingent: 5500 kroner pr. person
Premier: Mest imponerende bil (1., 2. og 3. plass), Best innsats, Beste team, Beste party team
Overnatting: Hotell inngår i startkontingenten

Disse linjene er starten på terms & conditions for deltagere i Eurorally. Organisasjonen frasier seg der ansvaret for ethvert brudd på lover og regler deltagere måtte stå for under arrangementet.

Sikkert en nødvendighet – det er umulig for en organisasjon å påta seg ansvar for hva flere hundre påmeldte måtte finne på under et flere dager langt mobilt jippo med høy sosial profil.

<b>SAMLING I BÅNN:</b> Eurorally-deltakere pauser i Holmenkollen.
SAMLING I BÅNN: Eurorally-deltakere pauser i Holmenkollen. Foto: Eurorally

Norsk arrangement

Eurorally er et norsk arrangement, men åpent for alle. Steffen Ersdal og Alexander Gausdal Grytten fra Flekkefjord savnet en økonomisk edruelig og mer folkelig versjon av eksisterende arrangement som for eksempel Gumball 3000 Rally, og bestemte seg for å starte noe selv.

En samkjøring fra by til by, med sosiale arrangementer på hver destinasjon, og med startkontingent tilpasset lommeboka til mannen i gata.

I 2016 var de klar med første forsøk. Det gikk bra, interessen var stor og problemene få. I år gikk det fjerde arrangementet av stabelen, og det var altså nå mange for første gang oppdaget Eurorally, takket være medienes dekning av politiaksjonen i Tyskland.

<b>MANGFOLD:</b> I Eurorally finnes alt fra ekstrembiler til potensielle rånebiler.
MANGFOLD: I Eurorally finnes alt fra ekstrembiler til potensielle rånebiler. Foto: Eurorally

Den saken er for øvrig ikke avsluttet, og er for tiden advokatmat. Men Ersdal kan fortelle at dette er første gang de har opplevd problemer under Eurorally.

– Vi forebygger hele tiden, og har aldri før opplevd problemer med politi. Vi har heller ikke hatt ulykker.

<b>SEXY PYNT:</b> Panserdamene forsvinner fra bilutstillingene, men holder stand i fartsfestene.
SEXY PYNT: Panserdamene forsvinner fra bilutstillingene, men holder stand i fartsfestene. Foto: Eurorally

Sosial profil

Eurorally går over 4–5 dager, og har ingen fast distanse. Det er ny rute og nye destinasjoner hvert år.

– Det var først da jeg traff Tobias at jeg fikk lyst på barn
Pluss ikon
– Det var først da jeg traff Tobias at jeg fikk lyst på barn

Bilutstillinger, musikk, fest og moro er en del av greia, som i Gumball 3000 Rally. Dette er en sosial happening, og mange er med år etter år. Vi blir som en stor familie, som Ersdal sier det.

LES OGSÅ: Billøpet som har drept 50 førere

– Deltagerne er mellom 18 og 65 år, og flere har med barn. Tilbudene er derfor varierte, og handler ikke bare om levende musikk og nattklubb-besøk.

I år var 340 personer med, fordelt på 150 biler. Av alle slag.

– Alt fra Lada til Ferrari og Lamborghini. Felles for deltagerne er at de er ekte bilentusiaster; folk som lever og ånder for bil, forteller Ersdal.

Tjene penger? Ifølge Ersdal er det mer snakk om dugnad, siden utgifter minst matcher inntekter.

I august vil det bli åpnet for påmelding til Eurorally 2020. Før den tid vil det blir offentliggjort på nettstedet eurorally.no eller Facebook hvor ferden går neste år.

<b>LAMBO:</b> Lamborghini Gallardo med Vegas-skilt i årets Eurorally.
LAMBO: Lamborghini Gallardo med Vegas-skilt i årets Eurorally. Foto: Eurorally

Gumball 3000 Rally

Merkevaren Gumball 3000 ble grunnlagt av den britiske entreprenøren, designeren og kunstsamleren Maximillion Cooper – firebarnsfar som har døpt en av sønnene Mini.

Maximillion – som opprinnelig het Maximillian – vokste opp i England, og var etter sigende en kløpper både i fotball og bordtennis som tenåring.

<b>SPORTSBILER:</b> Gumball 3000 Rally betyr sportsbiler fra øverste hylle.
SPORTSBILER: Gumball 3000 Rally betyr sportsbiler fra øverste hylle. Foto: Bjarte Valen

Chelsea-supporteren ble også tidlig en del av det urbane gatemiljøet, og dyrket skateboard, freestyle BMX og tagging. Kjekkasen var også modell en periode, studerte filmregi og drev med racing.

Gumball 3000 Rally

Nettside: gumball3000.com
Krav: Fylt 18 år og førerkort
Varighet: 7 dager
Startkontingent: 60 000 pund
Premier: Ingen
Overnatting: Hotellrom inkludert

På slutten av 90-tallet ville han etablere en merkevare som kombinerte bilentusiasme, kunst og populærkultur. Og i 1999 inviterte han flere av sine kjendisvenner til en road trip gjennom Europa, med hyppig festing underveis.

Gumball 3000 Rally skulle være en engangshendelse, men ble en suksess, og umiddelbart omgjort til et årlig arrangement, som med sine spin-offs (klær, bøker, musikk, underholdning etc.) er i dag verdsatt til 300 millioner dollar.

I 2013 ble The Gumball 3000 Foundation grunnlagt – en veldedighetsorganisasjon som skal støtte barn og unge i fattige områder. Og Maximillion Cooper styrer fortsatt selskapet.

Over 600 000 kroner for å delta

Men hva med billøpet? Gumball 3000 Rally?

For det første – navnet Gumball er hentet fra filmen Gumball Rally fra 1976, om et race på offentlig vei, fra kyst til kyst. 3000 kommer av lengden på løpet (4800 km som er 3000 miles).

I filmen Gumball Rally er den eneste regelen at det ikke finnes regler, mens virkelighetens alternativ selvsagt må ha en annen tilnærming.

<b>TJO-HEI:</b> I Gumball 3000 Rally er partyfaktoren skyhøy.
TJO-HEI: I Gumball 3000 Rally er partyfaktoren skyhøy. Foto: Gumball 3000

Arrangøren selv kaller dette en luksuriøs roadtrip, og presiserer i reglene at man ikke på noen måte skal konkurrere med andre, eller bryte trafikkregler.

For øvrig må du være fylt 18 år, og rimeligvis ha førerkort, samt kurant bilforsikring.

Likevel er det åpenbart at mange av deltagerne gjør som det passer dem. Er man millionær skremmer kanskje ikke en fartsbot på 100 000 kroner eller mer?

LES OGSÅ: (+)D-dagen - den blodige generalprøven kunne ha stoppet hele innvasjonen

Og millionær er man vel, signerer man kontrakt for å kjøre Gumball 3000 Rally. Startkontingenten i 2018 var på 60 000 pund for førstegangsdeltagere (678 000 kroner etter dagens kurs) - 50 000 pund for den som har deltatt tidligere. Summen gjelder for én bil med maks to personer.

Dermed sier det seg selv at dette er en road trip for de særdeles bemidlede - krøsuser og kjendiser. Og det sier seg selv at det ikke kommer Volvo 240-er til startstreken, men supersportsbiler og luksuriøse milslukere, fortrinnsvis av tysk, italiensk, amerikansk og japansk herkomst.

For noen er kanskje løsningen et personlig sponsorat. Men dette må på forhånd godkjennes av arrangøren.

Kontroversielt

Opp gjennom årene har Gumball 3000 Rally utvilsomt blitt et kontroversielt arrangement. Vi Menn omtalte det tidlig. "Den siste invasjonen av Europa har vært ledet av dem med mer penger enn vett, i en vanvittig kappkjøring i fri fart over halve kontinentet.", sto det å lese i nr. 33/2000.

Ved to anledninger har journalister tilknyttet Vi Menn deltatt. Atle Gulbrandsen, som i mange år jobbet i Vi Menn, deltok i 2004, på vegne av TV2, som ville lage en dokumentar om Gumball 3000 Rally.

OPPSIKT: Gumball 3000 vekker oppsikt og samler store folkemengder.
OPPSIKT: Gumball 3000 vekker oppsikt og samler store folkemengder. Foto: Gumball 3000

For 100 000 kroner i startkontingent fikk TV2 og Gulbrandsen delta. Men opplevelsen ble en gedigen nedtur. I Vi Menn to år senere fortalte han om fyll og dop, og rike klyser som ikke brydde seg det døyt om hverken fartsgrenser eller folkeskikk.

Streng kontrakt

I kontrakten deltagerne må signere står det også at ingen kan filme eller fotografere for kommersielt bruk. Det er heller ikke lov å publisere bilder eller video av eventuelle ulykker eller andre kjedelige hendelser i forbindelse med Gumball 3000.

Atle Gulbrandsen og TV2 fikk merke denne delen av kontrakten, da de ble truet med advokater på nakken om de tok med visse uheldige episoder i dokumentaren.

I år går Gumball 3000 Rally av stabelen 7.–15. juni, med start på Mykonos og mål på Ibiza. Her lukter det bensin og party lang vei!

BIL OG BABE: Fortsatt to sider av samme sak i slike arrangement.
BIL OG BABE: Fortsatt to sider av samme sak i slike arrangement. Foto: Gumball 3000

Carbage Run

Dette arrangementet skiller seg på flere måter fra de andre to. I Carbage Run (ja, Carbage er utledet fra garbage – søppel) handler det om å la fantasien få fritt spillerom, pimpe biler etter alle kitchens regler og ha det gøy.

Et heidundrende hurra-billøp med utspring i treskolandet Nederland i 2009, nå med egne utgaver også for Tyskland og Skandinavia. Arrangøren selv sier at dette også kan oppfattes som en ironisering av Gumball 3000.

Inspirasjonen for grunnleggeren – nederlandske Bram Eigenraam – kom fra britiske såkalte banger rally, som er løp med biler på randen av sammenbrudd (banger betyr pølse, men er også slang for bilvrak).

<b>SIRKUS:</b> I 2017 dukket Carbage Run Scandinavia opp ved Vikingskipet på Hamar.
SIRKUS: I 2017 dukket Carbage Run Scandinavia opp ved Vikingskipet på Hamar. Foto: Geir Svardal

Arrangementet varer alltid i fem dager, og deltagerne kusker sine kreasjoner noen tusen kilometer gjennom en utvalgt løype i Europa.

Ingen tidtagning

Carbage Run har ingen tidtagning, og null fokus på fart. Noe som er like greit, siden bilene må være minst femten år gamle. Her er det nok langt mellom kjøretøy som nylig har vært gjennom motortuning og/eller lakkforsegling.

Underveis får deltagerne oppgaver å løse, men det er frivillig om man vil bryne seg på disse. Oppgavene er som regel rimelig sprø, og krever pågangsmot og kreativitet.

Smart er det at oppgavene er utformet slik at man må ta kontakt med lokale for å løse dem. Da Carbage Rally for et par år siden gikk gjennom deler av Norge, var eksempler på oppgaver å ri på en fjording, og bake det største knekkebrødet.

Carbage Run

Nettside: carbagerun.dk
Krav: Bil må være minst femten år gammel.
Varighet: Fem dager
Startkontingent: 470 euro for bil og inntil to personer.
Premier: Pengepremier opp til 12 000 kroner.
Overnatting: Arrangør tilbyr overnatting på campingplasser, eller man kan selv ordne hotellrom.

Til Norge med garasje

For et par år siden gikk arrangementet gjennom deler av Norge, og vi møtte gjengen ved Vikingskipet på Hamar. Storøyde noterte vi oss for staffasje det egentlig er ubegripelig fikk innpass i furet værbitt.

Blant annet beskuet vi en Audi som like godt hadde tatt med seg garasjen helt fra Nederland. Hendig, for så vidt – bare ikke helt etter standarden vi er vant med på norske veier.

Flere av de andre bilene var også drøye. Her var det gedigne dyrefigurer montert på tak, vinkorker rund baut, et pubertalt høyttaleranlegg som øste ut promping og raping – og en bil hadde taket fullt av whiskytønner, sammen med opplysningen Whiskypedia.

<b>TAK OVER TAK:</b> En av deltakerne tok like godt med garasjen på turen.
TAK OVER TAK: En av deltakerne tok like godt med garasjen på turen. Foto: Geir Svardal

Ingen ville nok mistenke at Motorførernes Avholdsforbund var arrangør, men det skal nevnes – deltagerne må ofte gjennom arrangørens egne promilletester før de legger i vei om morgenen. Deltagere som blir tatt for fyllekjøring er dårlig PR!

Nordmenn kan kun delta i Carbage Run Scandinavia. Neste arrangement går av stabelen sommeren 2019, og du melder deg på via nettsiden carbagerun.dk. Ruten denne sommeren går fra Tyskland via Italia, Slovenia og Østerrike til Tsjekkia, med start 28. juli.

<b>FANTASI:</b> I Carbage Run er det fantasifulle bilvrak som dominerer.
FANTASI: I Carbage Run er det fantasifulle bilvrak som dominerer. Foto: Carbage Run Scandinavia