Volkswagen: - Vi kommer med elbiler like gode som Teslas til halve prisen

Volkswagen er selvsikre når det gjelder sine kommende elbiler. Men har samtidig lite å vise til, kommenterer verdens største elbilblogg.

VOLKSWAGENS KOMMENDE ELBILER: Fra venstre: ID Neo, ID Buzz, ID Cross og ID Vizzion.
Publisert

Volkswagen har i dag hovedsakelig én elbil som gjør seg gjeldende i det norske markedet: E-Golf. Volkswagen-konsernet tråkker på elbilbremsen så godt de kan fram mot 2020.

Men i kulissene jobbes det med en rekke elbiler, og selskapet sparer ikke på kruttet når det gjelder å fortelle hvor gode de skal bli på elbil.

Siste uttalelse kommer fra VW-sjef Herbert Diess som på det tyske TV-programmet «Maybrit Illner» hevdet at selskapet vil lansere elbiler like gode som Teslas - til halve prisen.

- Vi har investerte 30 milliarder i elektrisk mobilitet, vi har allerede omgjort en fabrikk i Zwickau og vi bygger en ny fabrikk i Shanghai. I 2020 kommer vi med kjøretøy som kan gjøre alt en Tesla kan til halve prisen, sa Diess på programmet.

Det er uvanlig at selskap som Volkswagen nevner konkurrenten ved navn på denne måten, men Diess har også tidligere gått ut og sagt at han anser Tesla som en hovedkonkurrent når det gjelder elbiler.

I.D. NEO: VW-sjef Herbert Diess og konseptelbilen I.D. Neo.

I.D. Neo

Diess snakker mest sannsynlig om elbilen kjent som I.D. Neo, arvtageren til e-Golf. Volkswagen har tidligere lansert dette som en konkurrent til Tesla Model 3 til en rimeligere penge.

Nøyaktig hva prisen skal bli, er det bare Volkswagen som har kjennskap til, men selskapet har tidligere gått ut med ambisjoner om at bilen skal koste mellom 7000 og 8000 dollar mindre enn Model 3.

Auto Express mener å vite at innstegsmodellen vil koste rundt 27.500 pund inkludert elbilinsentiver.

I oktober 2018 gikk VWs sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich ut i Green Car Reports og uttalte at selskapets nye elbiler skal prises som sammenlignbare dieselmodeller.

Det kan bety at den nye volummodellen, som altså vil minne om Golf i størrelse, kan koste under 250.000 kroner i Norge. Det gjør i så fall elbilen svært konkurransedyktig.

Les mer om rekkevidden på I.D. Neo her.

- Mestere i å snakke om elbil

Elbilbloggen Electrek lar seg ikke umiddelbart imponere av påstandene til Volkswagen.

- Volkswagen er mester i elbil-påstander, men de har ikke mye å vise til på nåværende tidspunkt, skriver sjefredaktør Fred Lambert.

Han mener det kan slå uheldig ut å utgi Neo for å være en «Tesla-Killer» når bilen verken konkurrerer i samme segment eller har lik formfaktor som Model 3.

Han skriver samtidig at han tror Neo kan bidra til å åpne opp markedet for rimeligere elbiler med lang rekkevidde, «noe som er sårt tiltrengt».