Sukhoi Su-57

Sukhoi Su-57 er Russlands 5. generasjons kampfly

Kan russernes kvantitet slå amerikanernes kvalitet i kampen om luftdominans? Russland testet det nesten usynlige flyet Su-57 over Syria.

SUKHOI SU-57: Russlands 5. generasjons kampfly kjappere og dødeligere enn sine forgjengere. Og – kanskje viktigst – nær usynlig.
SUKHOI SU-57: Russlands 5. generasjons kampfly kjappere og dødeligere enn sine forgjengere. Og – kanskje viktigst – nær usynlig. Foto: Roman Zelentsov (CC BY 3.0)
Først publisert Sist oppdatert

Det er et generasjonsskifte på gang i det russiske luftvåpenet.

I 2018 begynte ryktene å svirre om at flere Su-57-fly var observert over Syria som ledd i Russlands krigføring i landet.

Dette skal være første gang den femte generasjonen av russiske jagerfly kan ses i aktiv tjeneste.

Su-57 er ment til å erstatte det russiske luftforsvarets nåværende jagerfly, MiG-29 og Su-27, som begge kom i tjeneste på første halvdel av 80-tallet.

Sammenlignet med forgjengerne skal flyet være kjappere, dødeligere og – kanskje viktigst – nær usynlig.

Likevel betegnes den tidlige utplasseringen til Syria som en noe risikabel øvelse. Amerikanske F-22-fly svirrer rundt i nabolaget, samtidig som opprørsgrupper på lavbudsjett angriper russiske baser med artilleriskyts og eksplosiver festet til droner.

Som Popular Mechanics påpeker:

– Det å tape et av verdens mest avanserte kampfly på grunn av en artillerigranat til tusen dollar ville vært veldig flaut for Moskva.

Så hvorfor ta risikoen?

SU-57 PÅ VINGENE: En prototype av Su-57 demonstrerte noen av sine egenskaper under en flyoppvisning i 2011.
SU-57 PÅ VINGENE: En prototype av Su-57 demonstrerte noen av sine egenskaper under en flyoppvisning i 2011. Foto: Alex Beltyukov (CC BY-SA 3.0)

Usynlig og lynkjapp

Su-57 produseres av Sukhoi og skal koste rundt 50 millioner dollar å produsere. Det har vært på vingene siden 2010, men frem til nå har flyenes motor – en av de viktigste komponentene – vært en gammel modell som går under navnet Izdeliye 117.

I desember 2017 gjennomførte russerne ifølge The Aviationist imidlertid den første vellykkede testflyvningen med flyets nye motor, Izdeliye 30.

Denne lar Su-57 fly kjappere enn lydens hastighet uten å måtte benytte såkalt afterburner - en funksjon som brenner mye drivstoff og gjør flyet mer synlig på radar.

Siden målsetningen for et slikt fly gjerne er å kunne fyre av rakettene sine og snu før fienden i det hele tatt har registrert det på radar, kommer dette godt med. Spesielt sett i samspill med den virkelig store nyheten her.

Dette er nemlig det første russiske jagerflyet som benytter stealthteknologi for å være usynlig på fiendens radar.

Det bygges i materialer som absorberer radarsignaler i stedet for å reflektere dem, og er samtidig utrustet med en rekke sensorer som på ulikt vis skal kunne oppdage og spore både fiendtlige fly, radarer og landbaserte mål på lang avstand.

KONSEPT: Slik ble konseptmodellen av Sukhoi Su-57 tegnet.
KONSEPT: Slik ble konseptmodellen av Sukhoi Su-57 tegnet.

Ifølge Military Factory skal flyet kunne bære så mye som seks interne og seks eksterne raketter. Så langt er det bekreftet at at det støtter sjømålsmissilen AS-20 «Kayak», luft-til-bakke-missilen AA-12 «Adder», antiradarmissilen AS-11 «Kilter» og Kh-38ME luft-til-bakke-missilen.

Utrustningen inkluderer også to 30mm-kanoner av typen GSh-301, og det ventes at Su-57 etter hvert vil kunne lastes med spesialtilpassede missiler i løpet av det neste tiåret.

Flyet skal være et direkte tilsvar til amerikanske F-22, som har vært i tjeneste i mange år allerede og per 2009 kostet 150 millioner dollar per stykk - tre ganger så mye som Su-57.

Les også: Beklager, vi visste ikke at flyet var usynlig

Prisforskjellen speiles i radarsynligheten. Ifølge Australske News antas det at F-22 bare har noen få milimeter som kan reflektere radar. For Su-57 skal dette området være målt i centimeter i stedet – en vesentlig forskjell.

Dette kan dreie seg om et kompromiss. Fordi flyet må bevege seg kjapt over lange avstander og bære en stor våpenlast, må det være større. Imidlertid skriver nettstedet at Su-57 ifølge militæranalytikere er optimalisert til å være nær usynlig fra fronten, så man ikke ser det komme.

Når det snur stussen for å returnere fra angrep, er det imidlertid mer synlig. Akkurat spørsmålet om synlighet ser ut til å kunne legge en alvorlig demper på flyets framtidsutsikter.

PÅ VEI UT: Sukhoi Su-57 skal erstatte Sukhoi Su-27 (bildet), som ble designet på 70-tallet og har vært i tjeneste siden 1985. SU-27 ble konstruert for å konkurrere med USAs F-14 Tomcat og F-15 Eagle.
PÅ VEI UT: Sukhoi Su-57 skal erstatte Sukhoi Su-27 (bildet), som ble designet på 70-tallet og har vært i tjeneste siden 1985. SU-27 ble konstruert for å konkurrere med USAs F-14 Tomcat og F-15 Eagle. Foto: Wikipedia

Kan miste India

På grunn av den høye produksjonskostnaden for én Su-57 har russerne selv bare bestilt et mindre antall fly så langt. Foruten ambisjonen om å styrke eget forsvar håper man å kunne eksportere flyet.

Opprinnelig lå India an til å bli en viktig storkunde. Planen skal ha vært å kjøpe 108 fly, men indiske myndigheter ser nå ut til å ha kjølnet betraktelig.

Ifølge Business Insider har de i stedet sendt en forespørsel om mer informasjon rundt F-35, amerikanernes femtegenerasjons jagerfly som ligger i underkant av 100 millioner dollar per stykk.

Om India liker denne modellen bedre, kan de ende opp med å bruke en stor jafs av forsvarsbudsjettet sitt på 126 eksemplarer.

Les også: (+) Den utrolige historien om da norske Arne (21) stjal et jagerfly

Det Lockheed Martin-produserte flyet, som også er det norske forsvarets nye kampfly, har etter mye kritikk og budsjettoverskridelser nå begynt å høste gode skussmål.

F-35 har blitt kalt «kongen i lufta» av den norske jagerpiloten Morten Hanche, og hadde blant en god oppvisning en god oppvisning under flyshowet i Paris sommeren 2017 hvor flyet demonstrerte at det er adskillig mer manøvrerbart enn kritikerne har hevdet.

For Su-57 betyr oppsvingen for F-35 og en potensiell indisk exit at prosjektet nå er i pengenød og må se seg om etter nye finansieringskilder. Det å sende Su-57-prototyper til Syria før de er ferdig utviklet skal være en måte å demonstrere flyenes egenskaper for potensielle kunder, til tross for at det ikke har noen motstandere i luften der på det nåværende tidspunkt.

Spørsmålet er hvem flyet vil imponere i sin nåværende tilstand.

TO MOTORER: Russerne går for en tomotorsløsning PÅ SU-57, som skal gi flyet mulighet til såkalte «super cruise» - vedvarende flyvning i overlydshastigheter - noe F-35 ikke kan gjøre.
TO MOTORER: Russerne går for en tomotorsløsning PÅ SU-57, som skal gi flyet mulighet til såkalte «super cruise» - vedvarende flyvning i overlydshastigheter - noe F-35 ikke kan gjøre. Foto: Dmitry Pichugin (GNU Free Documentation License 1.2)

Sammenligner med Honda Civic

– Dette er fattigmannsutgaven av et smugfly, sier militærekspert Michael Kofman ved tenketanken CNA i et intervju med Business Insider.

Kofman legger stor vekt på at selv om flyet riktignok er mer usynlig enn forrige generasjon kampfly, matcher det likevel ikke F-22 eller F-35 på dette punktet.

Samtidig er han også opptatt av at flyene fortsatt ikke har kunnet ta i bruk Izdeliye 30. For Kofman foregår konkurransen derfor en divisjon lenger ned, blant land som ikke har tilgang på F-35 og må velge mellom Su-57 og kinesernes J-20-fly.

Her mener han russernes variant har klare fordeler, men av avfeier samtidig russernes markedsføring av Su-57 som en konkurrent til F-35 med følgende kommentar:

– Jeg er sikker på at det finnes en eller annen fyr der ute som tror at hans Honda Civic er bedre enn BMW-en min.

F-35: To norske F-35A flyr over Sør-Norge. Hvem som vinner en luftkamp av Norges nye kampfly og russernes SU-57 er ikke gitt. Til syvende og sist vil det bero på pilotenes evne til å bedømme det andre flyets styrker og svakheter.
F-35: To norske F-35A flyr over Sør-Norge. Hvem som vinner en luftkamp av Norges nye kampfly og russernes SU-57 er ikke gitt. Til syvende og sist vil det bero på pilotenes evne til å bedømme det andre flyets styrker og svakheter. Foto: Morten Hanche (Forsvaret)

Umulig å spå

Selv om målet vanligvis er å kunne angripe i skjul og på avstand, er et viktig spørsmål også hvordan Su-57 ville håndtert en direkte trefning i lufta med et annet jagerfly.

Flyet skal være særdeles manøvrerbart, men burde ikke en F-35 til dobbelt så mye penger garantere amerikansk seier?

Tidligere US Air Force-flyver Tom Farrier er aktiv på spørretjenesten Quora, og er en av dem som har fundert over akkurat det spørsmålet.

I en lengre post (som er verdt å lese i sin helhet) forklarer han hvorfor utfallet av en luftkamp mellom de to modellene vil være umulig å spå.

Farrier tegner opp et scenario hvor et av flyene klarer å krysse fiendens linjer og slippe bombene sine, for så å måtte kjempe seg ut.

Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin

Angriperen ville på dette tidspunktet vært lettet for lasten sin og kunne i teorien være bedre rustet til å vinne en nærkamp – som til syvende og sist ville bero på pilotenes evne til å bedømme det andre flyets styrker og svakheter.

Og selv om Su-57 skulle være underlegen i kvalitet, kan det ifølge Farrier vinne på kvantitet:

– Det «beste» flyet kan vise seg å være det som gir mest for pengene med tanke på kostnad per fly, hvor enkelt det er å vedlikeholde, hvor lett det er å lære seg og hvor mye det koster å operere, skriver Farrier.

– Et stort antall fly som ikke er helt perfekte kan være nok til å beseire en håndfull særdeles effektive men drepende kompliserte og kostbare motstandere.