Slik bygges verdens største skip

Har plass til 300 millioner flasker vin, 111 millioner joggesko eller 18.000 containere.

Foto: Wikimedia Commons
Først publisert

Det er lenger enn fire fotballbaner, tyngre enn 55 atomubåter og har plass til over 300 millioner flasker med vin.

Ja, Maersk Triple E er til dags dato verdens største containerskip.

Med plass til over 18.000 container er det en ingienørs våte drøm og et resultat av dansk og koreansk ingeniørkunst.

Gjennom en ny dokumentarserie på Discovery Channel får vi et unik innblikk i den 19 måneder lange prosessen det tok å få containerskipet fra tegnebrettet og klar for jomfrureisen.

Vi følger designere, ingeniører og arbeiderne i kampen mot klokken og en rekke teknologiske og fysiske utfordringer.

Selv om det er hovedsakelig er dansker som står bak designet av det mektige containerskipet er det bygget på et verft i Sør-Korea.

Deler til skipet har kommet fra hele verden, deriblant Norge, men også Tyskland, England og andre deler av Asia.

Men å sette sammen et skip på flere hundre meter fører ikke til utfordringer bare på vann, men også på land.

Ingeniørene måtte ofte komme opp med geniale og driftige løsninger på hvordan de skulle klare å frakte og sette sammen delene til det massive skipet.

Blant er det brukt over 60.000 tonn med stål på skipets skrog som er delt opp i 24 store «megablokker». Hver av disse megablokkene veier igjen 2200 tonn og måtte plasseres i riktig posisjon før de kunne bli sveiset sammen.

Foto: Discovery Channel

Tidligere har man bygget skipene fra bunnen og oppover, men for å spare tid har ingeniørene benyttet seg av annerledes metode der man bygger skipet fra ende til ende med de ferdigproduserte delene.

– Grunnen til at vi benytter oss av slike megablokker er for å spare tid. Den største tidstyven ved bygging av skip er at det ligger i dokk, sier Peter Bertelsen som har hovedansvaret for skipets skrog.

Foto: Discovery Channel

For å kunne flytte disse massive blokkene måtte man benytte en konstruksjon nesten like imponerende som skipet selv:

En gedigen kran som flyter på vann.

Kranen kan løfte opptil 3600 tonn og strekker seg flere titalls meter opp i luften. Men til tross for den massive vekten den kan løfte, betyr det ikke at arbeiderne og kranen ikke støter på utfordringer.

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

– Vinden er vår største utfordring. Det er ingen rom for feil, sier den sørkoreanske kranføreren til TV-kameraene.

I tillegg kan den velte grunnet vekte, men takket være et genialt system kan den flytende vekten fylle seg opp med vann for å jevne ut vekten og stå støtt.

Monsterskip

Maersk nye stolthet er 400 meter langt, 59 meter bredt, 73 meter høyt og har en vekt på over 200.000 tonn.

Navnet «Triple E» fikk det basert på Maersk sine skip i E-klassens' tre prinsipper: Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved.

Det nye skipet bruker mindre drivstoff enn Maersk andre megaskip i E-klassen og har også en rekke andre energibesparende tiltak som dens forgjengere ikke har.

Foto: Discovery Channel
Foto: Discovery Channel

Dette er noe Chief Operating Officer, Morten Engelstoft fra Maersk Line, er utrolig stolt over. Engelstoft synes det er spennende å kunne dele skipets fødsel med TV-seerne.

– Med dets størrelse og energibesparende teknologi og design er Triple-E et ekstraordinært skip. Vi er begeistret for disse fartøy og stolte over å ha Discovery Channel som partner, slik at vi kan vise hele verden, hvordan skipet har blitt bygget, og samtidig gi et innblikk i menneskene og lidenskapen som står bak», sier han.

Foto: Wikimedia Commons
Foto: Discovery Channel

500 kilometer med strøm

I tillegg til å få bli med selve byggeprosessen får man også se hva slags teknologi skipet innehar og den utrolige mengden med kabler som trengs for å knytte det hele sammen.

Over 500 kilometer med kabler har blitt installerte, mer en nok til å dekke strekningen mellom London og Paris.

Foto: Discovery Channel

Strømledningen i seg selv genererer over 26.000 kilowatt, noe som er nok strøm til 65.000 danske boliger kan en av ingienørene fortelle.

Men det å kontrollere de over 40.000 hestekreftene som Triple-E besitter er ingen spøk og selv den erfarne kapteinen Jes Meinertz har måtte gjennomgå grundig opplæring av skipets krefter før han fikk prøve seg på sjøen.

Foto: Discovery Channel (Discovery Communications)

Vi følger kaptein Meinertz gjennom opplæringen i en skipssimulator utenfor København.

– Det Meinertz får oppleve her inne, er det vi regner med at han vil få oppleve i det virkeligeliv, forteller instruktør Jens Bay.

Foto: Discovery Channel

Simulatorøkten innebærer blant annet det å legge til i havn i en digitalversjon av Singapore, en av verdens travleste havner.

Med i simuleringen er vær, båttrafikk og andre mulige utfordringer.

– Været gjør en stor forskjell. Mye regn eller tung tåke er vår største fiende. Man må være utrolig forsiktig med målene på radaren, for de forsvinner raskt i dårlig vær, sier kapteinen til kameraene.

Maersk har bestilt 20 skip av typen Triple E. Ti stykker er allerede laget.

Dokumentarserien «Maersk: Building the world's largest ship» går torsdager på Discovery Channel klokken 22.00.