Selges til verdens største private flyvåpen

Norske F-16 blir «fiende til leie»

12 norske F-16 er solgt til verdens største private flyvåpen etter nesten 42 års tjeneste i Luftforsvaret. De utrangerte norske jagerflyene skal spille rollen som fiendefly når det amerikanske luftforsvaret trener.

<b>PENT BRUKT:</b> De norske F-16-flyene hadde over 40 års tjeneste bak seg da de ble pensjonert i januar. Nå venter en uvanlig tilværelse som private innleide fiendefly i USA for 12 av dem.
PENT BRUKT: De norske F-16-flyene hadde over 40 års tjeneste bak seg da de ble pensjonert i januar. Nå venter en uvanlig tilværelse som private innleide fiendefly i USA for 12 av dem. Foto: Håkon Bonafede
Først publisert Sist oppdatert

– Jeg ville elsket å fly F-16 igjen. Med all erfaringen min er det ikke umulig at det snart skjer, sier Jeffrey Nedrow.

Den 50 år gamle flykapteinen har akkurat fløyet en Boeing 757 fra Delta Airlines gjennom natten fra Hawaii til Seattle. Likevel forteller han opplagt om deltidsjobben i verdens største private flyvåpen som innleid motstander for å trene amerikanske jagerpiloter.

«Enemy for hire»

I Norge, og for så vidt mesteparten av verden, er sivile jagerfly en sjeldenhet, og det ville det vært utenkelig å bruke dem i luftkamp mot Luftforsvaret. I USA er det derimot blitt vanlig å «outsource» rollen som fiende til sivile kontraktører. Jeffrey Nedrows arbeidsgiver Draken International har fra før rundt 70 jetjagere.

I begynnelsen av desember ble det kjent at firmaet har kjøpt 12 pensjonerte F-16 fra Norge som skal leveres i år, foruten 12 fra Nederland. Dermed utgjør selskapet et «flyvåpen» på størrelse med Canada og Australia sine, og langt større enn Norges som etter hvert sitter igjen med 52 F-35 kampfly.

– Fordelene med outsourcing er mange, sier Nedrow.

Han forteller at treningsverdien er høyere for de amerikanske jagerpilotene når de kjemper simulert luftkrig mot andre flytyper enn de er vant med å fly selv.

<b>DELTIDS TOP GUN:</b> Jeffrey Nedrow stortrives med kombinasjonen av trafikkflyger og deltids jagerflyger i verdens største private flyvåpen. Her på flight line på Nellis med L-159.
DELTIDS TOP GUN: Jeffrey Nedrow stortrives med kombinasjonen av trafikkflyger og deltids jagerflyger i verdens største private flyvåpen. Her på flight line på Nellis med L-159. Foto: Jeffrey Nedrow

Sparetiltak

For leserne som har et forhold til filmen «Top Gun»: Her hadde US Navy, akkurat som i virkeligheten, en egen «aggressor»-skvadron som de fløy mot. Helt siden slutten av 1960-tallet har både luftforsvaret og marinen hatt egne motstanderskvadroner som simulerer taktikken til russiske MiG-fly.

Ulempen er at man må avsette både fly og piloter, som er en knapphetsressurs, til utelukkende å sparre resten av kamppilotene i rollen som motstandere. I tillegg er høy timepris blitt en faktor. Ifølge Pentagon er timekostnadene på en F-16 over 220 000 kroner. Det amerikanske motstykket til Riksrevisjonen, GAO, har regnet ut at en F-35 foreløpig koster amerikanske skattebetalere 337 000 kroner per flytime, selv om prisen etter hvert skal ned.

<b>SIMULERER FIENDE:</b> En sveit L-159 fra Draken over Nevada­ørkenen i USA. Halerorene er merket med hammer og sigd-symbol for å tydeliggjøre hvem som er «the Bad Guys».
SIMULERER FIENDE: En sveit L-159 fra Draken over Nevada­ørkenen i USA. Halerorene er merket med hammer og sigd-symbol for å tydeliggjøre hvem som er «the Bad Guys». Foto: Draken International

Draken International hevder at de med langt lavere faste kostnader kan levere kvalitetstrening til et sted mellom 10 og 20 prosent av forsvarets utgifter. Flyene er riktignok eldre, men det er også pilotene som alle er tidligere yrkesmilitære med lengst flyerfaring, de fleste i alderen 40–60 år.

Ettersom US Air Force innså at de kunne spare både penger og personell, gikk Pentagon til det uvanlige skrittet med å leie inn motstandere i 2015. I alt syv private firmaer deler i dag et budsjett på til sammen om lag 66 milliarder kroner for å drive kampflytrening ut 2024.

Les også: Stig er ikke som andre millionærer ...

<b>RUSSISK F-16:</b> Kanadiske Top Aces var først ute med å male røde russiske stjerner på skroget til en F-16 allerede i fjor.
RUSSISK F-16: Kanadiske Top Aces var først ute med å male røde russiske stjerner på skroget til en F-16 allerede i fjor. Foto: Top Aces

Deltids Top Gun

Jeffrey Nedrow beskriver deltidsjobben sin som en drømmetilværelse for en som er glad i å fly, mens han prater på telefon i bilen på vei hjemover fra flyplassen. Om noen dager haiker han med et annet passasjerfly til Las Vegas.

«Huleboeren» Michel bodde under jorden i flere måneder. Gjorde utrolig...
Pluss ikon
«Huleboeren» Michel bodde under jorden i flere måneder. Gjorde utrolig oppdagelse

Rett utenfor gamblinghovedstaden ligger Nellis-basen, kjent som luftforsvarets våpenskole, og for storøvelser som Red Flag. Her tilbringer den pensjonerte oberstløytnanten 8–10 dager hver måned som motstander og instruktør.

Da Nedrow avsluttet 15 års tjeneste som jagerpilot i 2014, hadde han lagt bak seg 3000 fly­timer, av dem drøyt halvparten på F-16, foruten utenlandsoppdrag i Irak, Korea og Saudi-Arabia. Nå flyr han en tsjekkisk L-159 treningsjager med topphastighet på drøyt 900 km/t.

Les også: (+) Den utrolige historien om da norske Arne (21) stjal et jagerfly

Han beskriver intense arbeidsdager på jobb som toktleder. I forkant legges en taktisk plan, etterfulgt av en lang brifing før avgang. Etter selve luftkamptreningen følger halvannen times debrief. I alt åtte − ni timer, et par av dem i luften.

De flyr mot alt fra verdens mest avanserte jagerfly F-22 til det relativt saktegående bakkeangrepsflyet A-10 – og til og med ett og annet C-130 Hercules transportfly.

– Vi satser alt på å vinne. Ved å fly annerledes fly kan vi gi dem noen overraskelser, og utnytter alle feilgrep for å «drepe» motstanderne. Det gir dem større utfordringer enn å kjempe mot egne fly. På debrifingen ser vi at det høyner kvaliteten på treningen, forteller Nedrow.

– Taktikkene vi bruker er de vi forventer at en virkelig motstander vil bruke i en reell konflikt, legger han til.

<b>SUPERSONISK:</b> På få år bygget Draken seg opp til å bli verdens største private flyvåpen. På inventarlisten står blant annet supersoniske Mirage F-1.
SUPERSONISK: På få år bygget Draken seg opp til å bli verdens største private flyvåpen. På inventarlisten står blant annet supersoniske Mirage F-1. Foto: Draken International

Astronaut og jagerflyger

Ideen om å starte eget flyvåpen startet i hodet til gründeren Jared Isaacman (38) for drøyt 10 år siden. Han hadde allerede tjent sine første milliarder på å utvikle betalingssystemer for bankkortterminaler da han begynte å ta flytimer i 2004. Senere tok han en formell utdannelse i aeronautikk, og satte hastighetsrekord da han fløy jorden rundt alene i et lite jetfly på 62 timer i 2009.

44 av 57 fly solgt

I desember ble det først kjent at Norge selger 12 F-16 til Draken International i USA.

Deretter kom nyheten om at NATO-landet Romania vil kjøpe 32 av de norske flyene for en total ramme på 454 millioner euro inklusive reservemateriell, tilsvarende drøyt 4,5 milliarder norske kroner. Hva den private amerikanske kontraktøren betaler for sine 12 fly vil hverken Draken International eller Forsvars­materiell gå ut med.

Av de resterende 13 jagerfly-skrogene skal to plasseres på henholdsvis Norsk Luftfartsmuseum i Bodø og Flysamlingen på Gardermoen. Tilstanden på de gjenværende skrogene varierer. Avhengig av kostnadene forbundet med å gjøre dem salgbare vil de enten ble ferdigstilt, donert til tekniske fagskoler eller destruert.

For ett år siden var han sjef på romkapselen Inspiration4, den første private romferden uten besetning fra noen av romfarts­organisasjonene, da den foretok en tre døgns ferd ut i rommet.

I 2010 var han med på å starte det private oppvisningsteamet Black Diamond Jet Team. Foruten han selv, besto det av erfarne tidligere jagerflygere. Der oppsto den uvanlige forretningsideen om å bygge et privat flyvåpen.

Da Draken International ble stiftet i 2012, hadde firmaet fortsatt ingen avtale med forsvaret, mens staben reiste jorda rundt på jakt etter brukte jagerfly. På New Zealand kom de over syv A-4 Skyhawk til en god pris ettersom de bare var uker unna å bli hugget opp.

Året etter fikk de lagt hånd på 25 MiG-21 overlydsfly i Polen, i tillegg til 21 supersoniske Mirage F1 fra Spania og 12 tilsvarende Atlas Cheetah fra Sør-Afrika, foruten et assortert utvalg av subsoniske treningsfly.

Les også: (+) Ingen hadde sett noe slikt før. Ingen kom til å glemme synet

<b>GAMMEL KRIGER:</b> A-4 Skyhawk er det samme gamle flyet som Tom Cruise trente mot i Top Gun. Siden den gang er de fleste aggressor-skvadronene i det amerikanske flyvåpenet lagt ned og erstattet med sivile.
GAMMEL KRIGER: A-4 Skyhawk er det samme gamle flyet som Tom Cruise trente mot i Top Gun. Siden den gang er de fleste aggressor-skvadronene i det amerikanske flyvåpenet lagt ned og erstattet med sivile. Foto: Draken International

Endrer spillereglene

På seks år hadde firmaet anskaffet flere jagerfly enn om lag halvparten av verdens flyvåpen.

Det tok imidlertid lang tid å endre de konservative holdningene mot å bli trent av sivile i US Air Force. Først i 2015 fikk Draken sin første kontrakt på samtrening under en øvelse. For firmaet ble det en slags eksamen å fly mot luftforsvarets egne F-16, og begynnelsen på en lang suksess. Nå produserer Draken flere flytimer årlig enn noen annen amerikansk skvadron.

Jeffrey Nedrow legger ikke skjul på at de norske F-16 kommer til å endre spillereglene.

– De norske flyene er en avansert versjon av F-16 som gir vesentlig økning i kvaliteten på kampflytreningen, sier han.

De norske F-16-flyene har gjennomgått én stor midtlivs­oppgradering, foruten en kontinuerlig rekke av mindre opp­graderinger i livsløpet sitt. På tross av alderen blir jagerne de mest avanserte flyene til Draken, og anses som jevnbyrdige med den nyere F-16C-modellen som utgjør ryggraden i det amerikanske flyvåpenet.

<b>ARBEIDSHEST:</b> Etter krigsoperasjoner over Kosovo, Afghanistan og Libya, foruten hyppig beredskaps­kontakt med russiske fly, havnet de norske F-16-flyene på bruktmarkedet.
ARBEIDSHEST: Etter krigsoperasjoner over Kosovo, Afghanistan og Libya, foruten hyppig beredskaps­kontakt med russiske fly, havnet de norske F-16-flyene på bruktmarkedet. Foto: Håkon Bonafede

Får hammer og sigd

Ifølge markeds- og kommunikasjonssjef Christina Childs i Draken International vil de norske flyene etter all sannsynlighet i første omgang bli fraktet til vedlikeholdshovedkvarteret i Lakeland i Florida for inspeksjon og eventuell ombygging. Ettersom de eks-militære flyene skal over på sivilt register, er alle aktive våpensystemer fjernet. Men man beholder radarsystemene og hjelmsiktene, og benytter et fastmontert øvingsmissil med infrarødt søkerhode til å simulere skudd under luftkamptreningen.

De sivile amerikanske luftfartsmyndighetene har allerede erfaring med å registrere F-16 som privatfly. I mai i fjor ble Top Aces det første firmaet som prøvefløy sitt eget F-16 etter å ha kjøpt inn 29 skrog fra det israelske luftforsvaret. Flyet hadde beholdt ørkenkamuflasjen på testturen- og hadde i tillegg til det sivile registreringsnummeret fått malt en rød stjerne på haleroret og inskripsjonen med russiske bokstaver: «Erfaring er viktig».

Halelogoen til Draken inneholder kommunistsymbolet hammer og sigd. Om de norske flyene ender opp med russiske nasjonalitetsmerker på halen er usikkert. I så fall blir det et paradoks for flyene som har patruljert luftrommet og avskåret russiske fly i en mannsalder.

Les også (+) Ingen visste at én av pilotene på bildet var falsk

<b>TREGT SALG:</b> Forrige gang norske jagerfly var til salgs gikk det ikke helt etter planen. Her er F-5 fotografert på Rygge i 2009.
TREGT SALG: Forrige gang norske jagerfly var til salgs gikk det ikke helt etter planen. Her er F-5 fotografert på Rygge i 2009. Foto: Håkon Bonafede

FORNØYD MED SALGET

Etter planen skal de 12 norske F-16-flyene flys over til USA i løpet av året.

– I prinsippet er det ikke så veldig annerledes å selge flyene til en privat aktør, sier sjef for salg og avhending i Forsvarsmateriell, Magnus Hansvold, til Vi Menn.

– USA er i utgangspunktet svært strikte til videresalg av militært materiell, i dette tilfellet er det bare kontraktører som jobber direkte under US Air Force som får denne tillatelsen. Senere må også norsk UD og Forsvarsdepartementet gi eksporttillatelse, men vi har fått signaler om at salget vil la seg godkjenne i løpet av året, legger han til.

Både én- og toseters versjoner vil bli solgt til Romania og USA.

Innen flyene sendes til USA skal de demilitariseres av den norske kontraktøren Kongsberg Aviation Maintenance Systems. Ifølge Hansvold innebærer det at maskinkanonen deaktiveres, eller mest sannsynlig fjernes fullstendig. I tillegg vil det bli gjort software- og fysiske endringer på avfyringssystemene slik at flyene ikke lenger kan avfyre missiler eller slippe bomber.

Flyene selges til begge land med et omfattende reservedelslager som inkluderer motorer og simulatorer.

Mislykket salg

Forrige gang Norge solgte brukte jagerfly, høstet Forsvaret og Forsvarsdepartementet krass kritikk fra Riksrevisjonen. 

I 2002 ble 15 gamle norske F-5 jagerfly lagt ut for salg med en minstepris på 100 millioner kroner. Året etter ble et forsøk på å selge flyene til Hellas kansellert da det viste seg at det var et israelsk selskap som var bakmann.

I 2007 fikk en milliardær i Texas tilslag på jagerflyene for å trene Saudi-Arabiske piloter, men avtalen gikk senere i vasken da det viste seg at flyene ikke skulle brukes som tiltenkt. 

12 av flyene ble gitt bort til skoler og museer, men i 2015 fikk forsvaret solgt to av de gjenværende for bare 100 000 kroner stykket til det private amerikanske selskapet Northern General Leasing. Det viste seg at selskapet var eid av den samme Texasmilliardæren, Ross Perot jr.

Blant hovedfunnene pekte Riksrevisjonen blant annet på mangelfull kontroll av mulige kjøpere og eksportregelverket og svak sporbarhet i salgsprosessen, i tillegg til brudd på prinsippet om likebehandling av interessenter.

Hansvold jobbet ikke med salg av forsvarsmateriell den gang, men sier at prosessen har blitt kraftig forbedret siden salget av F-5. 

– Seriøsiteten og profesjonaliteten er en helt annen i dag, hevder han.