Revolusjonerende norsk cruiseskip
Cruiseskipet er konstruert for å gå til steder ingen vanlige cruiseturister har vært
Ulstein-gruppen har hatt suksess med sin banebrytende skrog- design. Nå kommer det første cruiseskipet med X-Bow-designet. designen, og skipet skal ferdigstilles ved Ulstein Verft.
Årene 2002–2003 var en tung tid for offshoreindustrien. Ordrebøkene til norske verft som Ulstein var tomme. Årene 1999 og 2003 var særlig kritiske for verftet i Ulsteinvik. Men nød lærer naken kvinne å spinne, og i den perioden ble X-Bow-designen født.
Formålet med det oppsiktsvekkende baugdesignet var å redusere kreftene fra møtende sjø. En konvensjonell baug kaster vannet opp og fremover, særlig ved høy sjø. Det kan typisk medføre at fartøyet stanger i sjøen med påfølgende vibrasjoner.
Skjærer bølgene
Med X-Bow-skroget skal fartøyet i større grad skjære gjennom bølgene slik at såkalt «slamming» reduseres. Det er gunstig både for vibrasjoner, støy og drivstofforbruket.
Det manglet ikke på kritiske røster da det oppsiktsvekkende designet fra Ulsteinvik ble vist frem for første gang i 2005.
– Vi kan le av det i dag, men den gangen var det så ille at jeg av og til ikke orket å gå ut, har sjefdesigner i Ulstein Group, Øyvind Gjerde Kamsvåg, uttalt til Skipsrevyen.
Cruisetrafikken
Men egenskapene til X-Bow har vist seg som en suksess. Det finnes cirka 100 skip i drift i dag med den karakteristiske formen. Og nå inntar den cruisetrafikken. Cruiseskipet «National Geographic Endurance» blir det største skipet og det første cruiseskipet med den spesielle konstruksjonen.
Første i 2020
Det er Lindblad Holding Ltd. som har kontrahert skipet som skal leveres i 2020. I mars 2018 ble kjølen strukket på verftet i Polen, men resten av skipet skal ferdigstilles ved Ulstein Verft i Ulsteinvik. Lindblad Holding er en global leverandør av såkalte ekspedisjons-cruisereiser, et voksende forretningsområde innenfor cruisetrafikken.
Polarcruise
Det spesielle med det nye cruiseskipet er at det vil få såkalt polarklasse 5-klassifisering. Det betyr at skipet kan utforske farvann som man tidligere ikke har kunnet bevege seg inn i med et tradisjonelt utformet cruiseskip.
TEKNISKE DATA: National Geographic Endurance
Lengde: 124,4 meter
Bredde: 21 meter
Dødvekt: 1250 tonn
Maks dypgang: 5,3 meter
Toppfart: 16,5 knop
Passasjerer: 126
Mannskap: 112
– «Endurance» skal ferdes i røffe og polare farvann, og med klassifiseringsklasse PC5 og X-Bow vil det ha alle forutsetninger for å fungere veldig bra, sier sjefdesigner Øyvind Gjerde Kamsvåg.
PC5 betyr «polar class 5» som innebærer at skipet er klassifisert for, «year-round operation in medium first-year ice, which may include old ice inclusions».
Til sammenligning er de nye hurtigruteskipene, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen klassifisert som PC6, Polar Class 6.
Skipet blir konstruert som den reneste isbryter, og man har allerede planlagt reiser til Antarktis, Nordøst-Grønland, Jan Mayen og Nordøstpassasjen. Det åpner seg med andre ord opplevelser som ingen vanlige cruisepassasjerer tidligere har kunnet ta del i.
Knust i isen
Skipet har fått navnet «National Geographic Endurance» etter seilskuta «Endurance» som Ernest Shackleton benyttet på ekspedisjonen som skulle krysse det antarktiske kontinentet i 1914–17. Ekspedisjonen mislyktes, «Endurance» gikk tapt i isen, men mannskapet berget livet. Nå kan du reise i Shackletons kjølvann på første klasse uten frykt for å bli knust av isen.
God plass om bord
Det blir derimot neppe vanskelig å få isbiter til tonic-en om bord. Trangt om saligheten blir det heller ikke. Cruiseskipet vil ha plass til 126 passasjerer fordelt på 69 lugarer og suiter.
LES OGSÅ: Verdens mest avanserte konstruksjonsskip er norske Edda Freya
Sven-Olof Lindblad, mannen bak konseptet «Lindblad Expeditions», hevder at de ikke ønsker større skip til denne type ekspedisjoner av flere grunner. Det ene har med eksklusive opplevelser å gjøre. Ifølge selskapet handler det også om miljø og menneskelige avtrykk i sårbare polarområder.
Skipet vil gjøre inntrykk allerede før man går om bord grunnet den karakteristiske X-Bow-utformingen.
Luksus om bord
Også innvendig skal «Endurance» være en minneverdig opplevelse. Selv om turene legges til røffe og lite gjestmilde områder, er livet om bord preget av luksus. Det finnes lugarer fra 13 kvadratmeter (single) til 40 kvadratmeters suiter.
Nesten alle lugarene vil ha balkong med store skyvedører i glass. Skipet vil blant annet ha to restauranter, Observation Lounge med bar, treningsstudio, utendørs jacuzzi og fasiliteter for fremvisning av filmer samt presentasjoner og et workshop-område for den fotointeresserte.
Om bord vil man finne åtte landgangsbåter av typen RIB på 19 fot og som har plass til 10–12 passasjerer. Det finnes også kajakker, truger, langrennsski og en fjernstyrt undervannsrobot samt undervannskamera. Dermed vil man også kunne ta del i hva som foregår under isen.
Det skal i tillegg være undervannseksperter, fotograf fra National Geographic og fotoinstruktør om bord – og selvsagt egen lege. En av flere spesialiteter om bord er en hydrophone, som fanger opp lyd fra for eksempel hval.
LES OGSÅ: Dette ble gravplassen til Kiel-ferga MS "Prinsesse Ragnhild"
Kløyver bølgene
På Ulstein verft i Ulsteinvik ser man med forventning frem til å begynne utrustningen av «Endurance». En av dem som ser frem til det er tidligere nevnte Øyvind Gjerde Kamsvåg. Han er nemlig mannen bak konseptet X-Bow.
– Ja, X-Bow var i sin tid min idé. Jeg hadde i en del år jobbet med bølgebryting og skip, og kom etter hvert frem til at den beste måten å bryte bølgene på var å konstruere baugen på skipet annerledes. I stedet for å slåss med bølgene ved å kaste de ut til siden, kløyver X-Bow sjøen og fører bølgene langs skroget. Dermed får man en mykere gange gjennom bølgene, og passasjerer og mannskap mye mer komfort, sier Kamsvåg til Vi Menn.
Stor interesse for X-Bow
Det første skipet som ble sjøsatt med X-Bow-design var det 83,5 meter lange Anchor Handling Tug Supplyskipet «Bourbon Orca». Det skjedde i 2006.
– Vi opplever stor interesse for X-Bow. I Kina er det nå 10 mindre cruiseskip under bygging med vår teknologi, forteller Kamsvåg.
Ingen billig affære
Så da er det bare å booke seg plass på «National Geographic Endurance» en gang i 2020. Du får sikkert en eksklusiv opplevelse. En smule eksklusiv er også prisen.
En tur til Antarktis i 14 dager i billigste lugar setter deg tilbake cirka 160 000 kroner. Men har du enda mer penger du synes det er verdt å bruke på en slik reise, får du en suite til 310 000 kroner.
Da er det meste inkludert. Bortsett fra alkoholholdige drikker. Det må du betale ekstra for. Der også...
Denne saken ble første gang publisert 03/06 2019, og sist oppdatert 03/06 2019.