F-35 - et kraftmonster
Verdens kraftigste jagerflymotor sitter i F-35
Vi Menn fikk et innblikk i den nye topphemmelige kampflybasen på Ørland.
Med over 178 KN, tilsvarende 20 tonns skyvkraft med etterbrenner, regnes Pratt & Whitney F135-motoren som verdens kraftigste jagerflymotor.
Den er hele 5,6 meter lang og veier 1,7 tonn. Den massive skrogfasongen kommer av at kampflyet er bygget rundt motordiameteren.
F-35-pilot Morten Hanche har tidligere beskrevet hvordan man kan svinge så krapt at man mister hastighet, og akselerere meget raskt opp i overlydshastighet før man avfyrer missiler, noe som har gitt grunnlaget for ny nærkampteknikk.
Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen
Spesialbygde shelter
Major Bjørn Tommy Eigeland var den første norske teknikeren som dro over til treningsbasen Luke i Arizona. I dag leder han F-35-vedlikeholdet på Ørland.
Norge har bestilt i alt 52 F-35
De første tre ankom Norge i november 2017.
Etter planen skal tre nye fly leveres til Norge hver vår og høst til det totale antallet oppnås.
I januar 2022 overtok F-35 den stående jagerflyberedskapen (QRA) fra F-16.
Det daglige vedlikeholdet gjøres av teknikerne ute i de nye bombesikre shelterne som hver er bygget spesielt for å huse en vedlikeholdsenhet. Større vedlikehold som bytting av komponenter skjer i det nye vedlikeholdsbygget.
– Motoren er delt opp i fire hovedmoduler som kan byttes ut individuelt. Mange av komponentene kan også byttes mens motoren står i flyet, noe som reduserer vedlikeholdstiden, forteller han.
Les også: (+) Torgeir (27) havnet i et forferdelig dilemma. Noen dager senere var han og 16 andre døde
Eigeland legger til at teknikere jobbet mer spesialisert før. Endringer i opplæring og flyets vedlikeholdskonsept har ført til at de nå har fått bredere fagfelt og jobber i team som utfyller hverandre. I dag bidrar hver enkelt til det meste for å jobbe mer effektivt.
– I dag er PC-en som avleser dataene fra flyet blitt et viktig redskap. Her kan vi følge med på tingenes tilstand og planlegge vedlikehold ut fra faktisk slitasje istedenfor å bruke den tradisjonelle metoden med å skifte ut deler etter timeintervaller, forteller han.
Les også: (+) Dommedagsflyet: En styrt ville forårsaket en ufattelig katastrofe