Chengdu J-20 «Black Eagle»
Den virkelige planen bak Kinas mystiske krigsfly Chengdu J-20
Militæreksperter tror kinesernes Chengdu J-20 er noe helt annet enn hva de først fryktet. Men det gjør ikke saken særlig bedre. Nå er flyet operativt.
Nyheten om det kinesiske stealthjagerflyet Chengdu J-20 «Black Eagle» slo ned som en bombe i 2011. Siden har Kina utviklet flyet i et urovekkende høyt tempo etter at kinesiske hackere stjal all informasjon om F-22 Raptor og F-35.
Flyvåpenet i Folkets Frigjøringshær i Kina (PLAAF) har i lengre tid vist fram flere konsepter av J-20, men vestlige eksperter var i begynnelsen av 2017 skeptiske til hvor langt kineserne egentlig hadde kommet i utviklingen av flyet.
- Det er mulig at maskinen som er vist fram fremdeles er testfly eller et fly utstyrt med sensorer for å måle ytelse og ikke et kampklar fly, sa Justin Bonk ved britiske Royal United Services Institute for Defence and Security Studies (RUSI) til Business Insider.
Men utviklingen av J-20 «Black Eagle» var kommet lenger enn ekspertene var klare over. Nå har PLAAF kunngjort at flyet er operativt og offisielt er gått inn i tjeneste i det kinesiske flyvåpenet.
- De nye flyene er klare til å sikre Kinas suverenitet, sikkerhet og territoriale integritet, sier PLAAF-talsmann Shen Jinke til nyhetsbyrået Xinhua.
J-20s nye operative status er også omtalt på det kinesiske miliærets engelskspråklige nettsider, som sender klare signaler utenfor Kinas landegrenser.
Frykter at J-20 kan snu maktbalansen
Amerikanerne er rett frem bekymret for at Kina vokser til en stadig sterkere militærmakt og at J-20 kan snu maktbalansen i verden.
General og sjef for det amerikanske luftforsvaret, Mark Welsh, advarte i 2016 om at PLAAF vil forbigå USAs luftforsvar (USAF) innen 2030.
Ifølge Welsh har USA «noen tusen flere fly» enn Kina, mens kinesernes flyvåpen allerede er større enn USAs målt i personell.
Men ifølge den australske forsvarseksperten Malcolm Davis, senioranalytiker i Australian Strategic Policy Institute, er J-20 et helt annet type fly enn hva vesten har fryktet.
Davis forteller til Business Insider at flyet er noe noe helt annet enn F-35, og at det verken er et kamp- eller stealthfly slik tidligere antatt.
Han beskriver flyet som langttrekkende og høyhastig, men ikke fullt så stealth som nye, femte generasjons kampfly.
- J-20 er ikke et kampfly, men snarere et avskjærings- og angrepsfly som ikke er ment å konkurrere med amerikanske jagerfly i luftkamper, sier Davis.
Så hva er hensikten med J-20, da?
Gjør kampfly som F-35 ubrukelige
Ifølge Davis er planen å indirekte å gjøre kampfly som F-35 ubrukelige.
- Kina innser at de kan angripe kritiske støttesystemer som AWACS (Airborne Warning and Control System) og tankfly for drivstoffpåfylling i luften slik at de ikke kan gjøre jobben sin. Hvis du kan tvinge tankflyene i retur, så er ikke lenger F-35 og andre plattformer tilstrekkelige fordi de ikke når fram til målet sitt, forklarer analytikeren.
Dette er omtrent den samme analysen den tidligere generalen i USAs luftforsvar, David Deptula, ga i sin Defense & Aerospace Report i november 2016.
Han noterte seg at designet til J-20 ikke indikerer at flyet egner seg til luftkamp. Heller ikke vil det være spesielt usynlig på radar, bortsett fra rett forfra.
- Helt ærlig er den største bekymringen med J-20 flyets langdistansevåpen, sier Deptula.
Ekspertene tror at J-20s primære oppgave blir å fly langt unna og bruke sin fart og langdistansevåpen til slå til mot støtteflyene til F-35 og F-22.
Dette er i tråd med trenden i dag, hvor effekten av jagerfly i fremtiden i større grad vil handle om nettverkseffekten - der jagerflyet bare er én del av en større kampmaskin som støtter hverandre.
Om eksperter som Deptula og Davis har rett, har kineserne siktet seg inn på selve systemet, ikke bare flyet.
Sammenliknet med F-35 og F-22 er J-20 et vesentlig større fly. Dette gir plass til mer drivstoff for å kunne patruljere Kinas enorme land- og havområder og skaper også rom for betydelig større interne våpenrom.
Den anerkjente forsvarsstrategikeren Peter Warren Singer skriver i et innlegg på Popular Science J-20 er utstyrt med AESA-radar og tre våpenrom for luft-til-luft-missiler og bomber.
«Black Eagle» skal etter hvert erstatte dagens 4. generasjonsfly J-10 og J-11. J-20 utvikles fremdeles og skal ifølge Popular Science utstyres med nye og kinesiskutviklede WS-15 turbofanmotorer rundt 2021. I dag er flyet utstyrt med russiske AL-31FN-motorer.
WS-15-motorene skal gi J-20 supercruiseegenskaper, det vil si at det kan nå overlydshastighet uten bruk av drivstofftørste etterbrennere.
Chengdu J-20 Black Eagle
Spesifikasjonene er ikke bekreftet, men følgende informasjon presenteres av Aviation Week - basert på prototypen 2012:
- Lengde: 20 meter
- Vingespenn: 13 meter
- Høyde: 4,45 meter
- Vingeareal: 78 m2
- Tom vekt: 19.391 kg
- Nettovekt: 32.092 kg
- Maksimal take-off-vekt: 36.288 kg
- Drivstoffkapasitet: 11.340 kg
- Motorer: 2 x WS-10, AL-31F eller Xian WS-15 turbojetmotorer med etterbrenner
-
Rekkevidde: Ukjent
- Topphastighet: Ukjent
- Cruise-hastighet: Mer enn 1 Mach
- Våpen: Kort- og langdistanse luft-til-luftraketter (AAM)- ingen kanon er så langt implementert. En tror også flyet kan frakte raketter kraftige nok til å ta ut krigsskip.