Boom

Boom skal fly Oslo-New York på 3,5 timer

Skal være på vingene innen 2023.

OVERLYDSRUTEFLY: Boom skal frakte passasjerer over Atlanteren i en hastighet på mach 2,2 - eller 2.335 kilometer i timen. Det vil si at flyturen fra London til New York vil ta 3 timer og 15 minutter.
OVERLYDSRUTEFLY: Boom skal frakte passasjerer over Atlanteren i en hastighet på mach 2,2 - eller 2.335 kilometer i timen. Det vil si at flyturen fra London til New York vil ta 3 timer og 15 minutter. Foto: Boom Technology
Først publisert

Etter at Concorde ble parkert på bakken i 2003 har reisende over Atlanteren måtte nøye seg med vanlige rutefly og en flytid på 7 - 8 timer.

I samarbeid med den britiske milliardæren, eventyreren og entreprenøren Richard Branson er nå selskapet Boom Technology klare for å avduke teknologien som skal danke ut Concorde. Det gjøres med testflyet XB-1:

XB-1 er som du ser ikke et passasjerfly, men en maskin Branson og Boom skal bruke til å teste ut teknologi som til slutt skal ende opp i et overlydsfly med plass til 45 passasjerer. Dette flyet har kallenavnet Baby Boom.
XB-1 er som du ser ikke et passasjerfly, men en maskin Branson og Boom skal bruke til å teste ut teknologi som til slutt skal ende opp i et overlydsfly med plass til 45 passasjerer. Dette flyet har kallenavnet Baby Boom. Foto: Boom Technology

Teknologien som testes i X-B1 skal resultere i et overlydsfly med plass til 45 passasjerer.

Mens vanlige rutefly gjerne har en hastighet rundt mach 0,85, vil Boom ha en hastighet på mach 2,2 - eller 2.335 kilometer i timen. Concorde hadde et hastighet på mach 2.

Boom-flyet vil altså fly 2,6 ganger raskere enn dagens rutefly. Selskapet sier at en flytur mellom London og New York da vil ta tre timer og ett kvarter.

Boom Technology hevder overlydsflyet skal gjøre flyturer "praktisk og rimelig", men det blir i så fall rimelig for folk med relativt romslige kontoer.

Ruteflyet skal ikke være på vingene før i 2023, men en rundtur mellom metropolene er i dag anslått å komme på 5000 dollar - i underkant av 45.000 kroner.

Det er samtidig en fjerdedel av hva Concorde-billettene kostet i sin tid.

VERDENS RASKESTE PASSASJERFLY: Boom skal bli 10 prosent raskere enn Concorde til én fjerdedel av billettprisen.
VERDENS RASKESTE PASSASJERFLY: Boom skal bli 10 prosent raskere enn Concorde til én fjerdedel av billettprisen. Foto: Boom Technology

- Planen er at flyet skal gå fortere enn noe annet passasjerfly noen sinne, men for samme pris som business-klasse, sier Black Scholl til Bloomberg. Han er grunnlegger og daglig leder av Boom Technology.

SITTER GODT: Slik ser arkitektene bak Boom for seg at interiøret skal bli. Legg merke til at det bare er ett sete per vindu.
SITTER GODT: Slik ser arkitektene bak Boom for seg at interiøret skal bli. Legg merke til at det bare er ett sete per vindu. Foto: Boom Technology

Scholl er en amatørpilot som begynte sin karriere i Amazon før han laget en mobil kjøpe-app kalt Kima Labs. Selskapet solgte han til Groupon, og pengene bruker han nå til å utvikle et helt nytt produkt for flypassasjerer.

Richard Branson eier romselskapet Virgin Galactic. Samarbeidet gir Boom tilgang til verdifull kunnskap om utvikling og produksjon av sitt overlydsfly samt støtte og fasiliteter til å gjennomføre testflyginger.

XB-1 er forventet å være på vingene innen utgangen av 2017.

Det første konseptbildet av interiøret i Broom-flyet viser at det bare ett sete per vindu.

- Hver passasjer får sitt eget store vindu, direkte tilgang til midtgangen og egen bagasjeplass. Dimensjonene på setet blir tilsvarende dagens førsteklasseplasser med flere subtile og ikke fullt så subtile justeringer, skriver Boom på sine nettsider.

For flyturer som varer mer enn seks timer kan flyselskapene tilby seter som kan legges ned.

Screen9v2