30 år siden Berlin-muren falt

Tyskerne i trøbbel

Først forvirring, deretter ordrenekt og kaos: Da Berlin-muren falt, var Tyskland alt annet enn forberedt. Nå, 30 år etter, innser tyskerne at gjenforeningen ikke gikk helt på skinner.

<b>MUR FØR OG NÅ:</b> Tyskland ble gjenforent for 30 år siden. Bakrusen kom fort. Særlig i øst. Fortsatt lever østtyskere med muren − men nå kun i egne hoder og på fotballbanen. 
MUR FØR OG NÅ: Tyskland ble gjenforent for 30 år siden. Bakrusen kom fort. Særlig i øst. Fortsatt lever østtyskere med muren − men nå kun i egne hoder og på fotballbanen.  Foto: Reuters/NTB scanpix
Sist oppdatert

I Berlin finnes ikke lenger noen mur – annet enn ved frispark på Olympiastadions grønne gressmatte.

Etter dette mottoet forsøkte sentrale personer i Tysklands hovedstad å sparke i gang den ultimate jubileumsfest på 30-årsdagen for Berlin-murens fall. Bokstavelig talt: Et ekte lokalderby i fotball-Bundesliga mellom den gamle Vest-Berlin-klubben Hertha BSC og det gamle Øst-Berlin-laget Union foran 75 000 festglade tyskere på Olympiastadion. Det første Bundesliga-lokalderbyet i gamle vest-Berlin siden murens fall. For en fest det ville bli!

Mente ledelsen i Hertha BSC Berlin, klubben til de norske stjernene Per Ciljan Skjelbred og Rune Almenning Jarstein.

Men nei. Nyopprykkede 1. FC Union Berlin ønsket ikke å være med på en slik markering.

– På denne historiske dagen vil vi ikke spille fotball, meldte den legendariske øst-klubben tilbake.

For 30 år etter murens fall, er det mye som fortsatt ser forskjellig ut i Tyskland, alt etter hvor man står. Etterkrigstidens store europeiske stormakt Tyskland er i trøbbel. Alvorlig trøbbel.

<b>KOMMUNIST-MINNER:</b> Prefabrikkerte DDR-blokker i den østtyske byen Hoyerswerda. Herfra flyttet folk vestover i flokk og følge etter murens fall. De som ble igjen sliter.
KOMMUNIST-MINNER: Prefabrikkerte DDR-blokker i den østtyske byen Hoyerswerda. Herfra flyttet folk vestover i flokk og følge etter murens fall. De som ble igjen sliter. Foto: Wikimedia Commons

I sluttet uorden

Én gang het det «Ordnung muss sein». I dag skjelver grunnen under bastioner som har båret det tyske økonomiske underet og gitt landet lederposisjon i Europa og verden:

Den økonomiske veksten er borte. Lederen hos deres viktigste allierte, USA, har pekt ut Tyskland som en av sine fremste motstandere. Tyskerne innser at de er digitale sinker. Tyske tog sliter også med å holde ruta − eller å komme frem i det hele tatt.

Elendig planlegging har gjort at Tyskland har så få flyveledere at det ikke går an å stole på lufttransporten heller. På motorveiene stamper biler i kø til alle døgnets tider.

Den en gang så stolte bilindustrien kneler under tyngden av dieselskandaler og anklager om ulovlig kartellvirksomhet. Teknologisk henger de etter på utvikling av fremtidens biler, drevet av fremtidens drivstoff, mens byer stenges for fossil-bilene de produserer.

<b>FOLKEFLUKT:</b> Grafen viser befolknings-utviklingen i Hoyerswerda. Byen vokste seg stor under DDR-tiden, men da muren falt, rømte folk vestover.
FOLKEFLUKT: Grafen viser befolknings-utviklingen i Hoyerswerda. Byen vokste seg stor under DDR-tiden, men da muren falt, rømte folk vestover. Foto: Wikimedia Commons

Det tyske forsvaret hangler. Fly står på bakken, skip ligger ved kai, stridsvogner er ubrukelige, mannskaper mangler. Og hele tiden får tyskerne kjeft fordi de ikke bruker penger på å få skikk på tingene.

Og utenfor Berlin står en flyplass som har vært under bygging i snart 30 år, som så langt har kostet 55 milliarder kroner med lyset på døgnet rundt, men uten et eneste fly ved de mange pirene. Åpningen av det som var tenkt å skulle bli en hub for europeisk luftfart, har vært utsatt seks ganger. Og fortsatt er det ikke sikkert når – eller om – Berlin Brandenburg Airport blir åpnet.

Det politiske systemet faller fra hverandre. De en gang så store folkepartiene CDU/CSU og SPD krymper. Miljøpartiet på venstresiden blomstrer. Men det som sprer mest skrekk i vest, er fremveksten av AfD – Alternative für Deutschland – et parti så langt ut på høyresiden som tysk lovgivning tillater. Og kanskje enda litt lenger til høyre, mener mange i vest. Og all elendigheten startet i årene etter murens fall. I Tyskland er man ikke sikker på om det er helt tilfeldig.

<b>HISTORISK PRESSEKONFERANSE:</b> Uforberedt på budskapet han skulle formidle, leste kommunistpartiets Günter Schabowski (innfelt) opp pressemeldingen og sa at DDR-befolkningens reiseforbud var opphevet fra dette øyeblikk, 9. november 1989.
HISTORISK PRESSEKONFERANSE: Uforberedt på budskapet han skulle formidle, leste kommunistpartiets Günter Schabowski (innfelt) opp pressemeldingen og sa at DDR-befolkningens reiseforbud var opphevet fra dette øyeblikk, 9. november 1989. Foto: Wikimedia Commons

Overrumplet av frihet

Gjenforeningen av Tyskland høsten 1989 var alt annet enn planlagt: For hvert år som hadde gått siden DDR og Vest-Tyskland ble skilt med gjerder, minefelt, lyskastere og væpnede vakter, fremsto det klarere at en gjenforening ikke var mulig å gjennomføre. Forskjellen i livsform, samfunnsorganisering og levestandard i de tyske statene på hver sin side av jernteppet var rett og slett for store, mente man.

Men høsten 1989 avløste den ene overraskelsen den andre. Demonstrasjoner, særlig i storbyen Leipzig, mot kommunistregimet og ikke minst deres reiseforbud, vokste seg store. Og etter hvert så store at myndighetene ikke kunne stanse dem uten å skyte på egen befolkning.

I begynnelsen av november var det blitt trengsel av østtyskere ved den vesttyske ambassaden i den tsjekkoslovakiske hovedstaden Praha. For via Praha kunne nå østtyskere oppfylle drømmen om å reise vestover (Se Vi Menn uke 45, 2019). Regimet i Tsjekkoslovakia ba DDR ordne opp. Og DDRs nye sterke mann, Egon Krenz, innså at man måtte diskutere nye reisebestemmelser.

9. november fikk DDR-president Krenz et notat fra en arbeidsgruppe i en røykepause under et møte i politbyrået. Notatet skilte ikke klart mellom besøksreiser og emigrasjon fra øst til vest. Men reisende måtte søke før de kunne krysse grensen.

«Et viktig spørsmål ble stilt – var saken klarert med Moskva? Krenz svarte ja (....) Men svaret var galt», skriver Aftenposten-
reporter Per Anders Madsen i boken «1989. Året som endret Europa».

Det ble starten på en kjede av begivenheter som utviklet seg tilsynelatende av seg selv, uten at noen visste hvilken vei utviklingen tok og hvordan den skulle stoppes.

<b>SKUFFET:</b> Østtyskere var mer opptatt av å få forandring enn å få demokrati. De føler seg sviktet og ikke forstått av det gamle Vest-Tyskland. Muren i hodene har gitt ultrahøyre-partiet AfD kjempeoppslutning.
SKUFFET: Østtyskere var mer opptatt av å få forandring enn å få demokrati. De føler seg sviktet og ikke forstått av det gamle Vest-Tyskland. Muren i hodene har gitt ultrahøyre-partiet AfD kjempeoppslutning. Foto: Jørn H. Moen/NTB scanpix

Dramatisk misforståelse

Tyskland

82 millioner innbyggere

Hovedstad: Berlin 

16 delstater med utstrakt indre selvstyre.

Delt etter andre verdenskrigs slutt, den sovjetiske sektoren ble DDR. Gjenforent i 1990 ved at DDR ble organisert som i vest med fem nye delstater. I dag bor 12,6 mill. i gamle DDR.

Europas største økonomi, lav arbeidsledighet, han­dels­over­skudd, utviklet velferdsstat, synkende fødselstall, høy innvandring.

Senere samme dag skulle partisjefen i Øst-Berlin, Günter Schabowski, holde pressekonferanse i forbindelse med politbyrå-møtet. Med seg fikk han en pressemelding om de nye reisebestemmelsene. Uten å ha lest seg opp på bestemmelsene, begynte han å lese høyt midt inni meldingen:

«Utreise kan finne sted over alle grensestasjoner mellom DDR og Forbundsrepublikken samt til Vest-Berlin». Spørsmål fra salen: «Når trer de nye reglene i kraft?». «Så vidt jeg vet, øyeblikkelig», svarte Schabowski.

« Utsiktene er ganske dystre.

Nyheten kom ut, og ryktene løp om kapp med folk gjennom Øst-Berlin. Ved grenseovergangen Bornholmer Strasse sto tusenvis og ville over grensen. Sjefen for grensevaktene åpnet bommene. Han skulle egentlig ikke slippe noen over grensen uten at de først hadde søkt og fått tillatelse, men vaktsjefen ga blaffen i ordren. Han hadde også ordre om å skyte hvis situasjonen kom ut av kontroll. Etter krigen hadde østtyskerne neppe opplevd en situasjon med mindre kontroll. Men ingen skudd ble avfyrt.

Muren var åpen. Det var for sent å snu.

<b>FLY-FADESE:</b> 55 milliarder kroner har Berlins nye hovedflyplass kostet så langt – og den er ennå ikke åpnet, 10-15 år etter planen. Alt har gått galt i det som en gang var landet for grundighet og soliditet.
FLY-FADESE: 55 milliarder kroner har Berlins nye hovedflyplass kostet så langt – og den er ennå ikke åpnet, 10-15 år etter planen. Alt har gått galt i det som en gang var landet for grundighet og soliditet. Foto: Wikimedia Commons

Henger etter

– Østtyskerne ønsket ikke først og fremst demokrati. De ønsket seg endring, sa bokhandler Jana Krauss i byen Görlitz i det tidligere DDR, til det tyske nyhetsmagasinet Stern i slutten av august i år.

Både Stern og konkurrenten Spiegel sendte tidlig i høst reportere fra deres base i det gamle Vest-Tyskland over i det som i 30 år har vært kalt «de nye delstatene», altså det tidligere DDR. I vest hadde man omsider tatt inn over seg at det var mye sinne øst i landet, synliggjort gjennom rekordvekst for populistene i AfD før delstatsvalg i september.

De fant et halvt land der innbyggerne føler at de fortsatt henger etter (se egen sak), og også føler de har stått på for å ta igjen det gamle DDR lå etter Vest-Tyskland, for å løfte det gjenforente Tyskland – men ikke har fått noe særlig mer enn usikkerhet igjen.

− Avgjørende for Norge

− Et politisk stabilt Tyskland er viktig for Norge og Europa. Men om vi kommer dit igjen? Vet ikke, sier Kate Hansen Bundt, generalsekretær i Den norske Atlanterhavskomité og Tysklandsekspert.

− Det gikk 329 dager fra Muren falt til Tyskland var gjenforent. Bundeskanzler Helmut Kohl hadde et øyeblikks mulighet der politiske strømninger i verden ga en åpning, mens andre aktører med makt − Sovjet, England og Frankrike – satt stille. Kohl grep den. Om gjenforeningen hadde gått bedre hvis tyskerne hadde fått mer tid til å forberede den? Det tror jeg ikke, sier Bundt.

Hun mener én viktig forklaring på flokene er at innføring av demokrati var forskjellig i vest og øst:

− I vest ble demokrati innført i et samfunn med nye jobber, økonomisk vekst og sosial mobilitet. I øst var det motsatt, sier Bundt.

− Muren finnes fortsatt i hodene til folk i øst. De faller igjennom på områder som er viktig i vest, som gründer-ånd. I DDR kunne idérikdom gi fengsel, i vest blir det premiert. Tankegodset og opplevelsen av underlegenhet overføres til barna. Utsiktene er ganske dystre.

Nederlag

I DDR hadde i prinsippet alle hatt jobb. Tidlig på 1990-tallet var nesten 1,3 millioner østtyskere arbeidsledige. De fleste produksjonsbedrifter i øst ble nedlagt eller solgt. Yrker forsvant.

Folk ville jobbe, men fant ikke arbeid. Kompetansen deres ble ikke verdsatt. De kunne for første gang bestemme selv, men måtte også bestemme selv – om de ville eller ikke. Dessuten fryktet de for sine oppsparte midler og sine boliger. Frykten sitter i fortsatt, ifølge Spiegel.

– Kommuniststatens fallitt ble omdannet til nederlag for en­kelt­in­di­vi­de­ne, skrev likestillings- og integreringsminister Petra Köpping i sin bok «Integrer oss først». Hun har opplevd på kroppen hvordan det man fortsatt var stolt av, plutselig ikke var noe verdt mer.

En industri som ble snudd på hodet i øst, var bergverksindustrien. Arbeiderne i brunkullgruvene hadde vært bærebjelker i DDR, nå var de blitt landskaps-
ødeleggere og et miljøproblem. For hva som var bra og hva som ble dårlig, ble avgjort i vest, ifølge østtyskerne.

I vest var man mest opptatt av hvor mye penger man skjøt inn i opprydding, oppussing og sosialhjelp. 2000 milliarder euro ble skutt inn i øst, ifølge Spiegel. 65 prosent var sosialhjelp. 300 milliarder euro investerte Tyskland i infrastruktur; motorveier og jernbanelinjer. Tonnevis med maling og feiemaskiner ble sendt inn. Og sydfrukter. Og merkevarer.

I øst hadde de ønsket frihet, gjenforening, vestlig valuta ... nå hadde de fått alt. Det minste man kunne forvente i retur fra øst var litt takknemlighet, mente man i vest.

Men så ble pengebruken på sosiale formål redusert uten at folk i øst hadde kommet over kneika. Arkitektene som kom fra vest for å bygge opp nedslitte byer i øst, forsto ikke byene og livet folk var vant til der. Folk flyttet vestover i flokk. 3,7 millioner, ifølge offisiell tysk statistikk.

<b>VETERAN FRA ØST:</b> Lokomotiv fra DDR ble malt i fargene til Deutsche Bahn fra vest. Men også tysk jernbane sliter tungt i omveltningene etter murens fall.
VETERAN FRA ØST: Lokomotiv fra DDR ble malt i fargene til Deutsche Bahn fra vest. Men også tysk jernbane sliter tungt i omveltningene etter murens fall. Foto: Wikimedia Commons

Oi, penger til overs!

Usikkerheten gikk over i sinne under finanskrisen i 2008: I øst hadde man fått høre at den gjenforente staten måtte spare på grunn av anstrengt tysk økonomi. Men så var det likevel penger til overs til å redde bankene. Og i tillegg hjelpe Hellas fra konkurs.

Og ikke før hadde sinnet roet seg litt, så kom flyktningkrisen i 2015. Flyktningene ble i stor grad plassert i øst. Der kunne innbyggerne studere på nært hold hvordan staten igjen viste seg å ha penger tilgjengelig – mye penger, denne gangen til migrantene. For mange folk i øst ble det dråpen som fikk begeret til å flyte over. I øst føler flere at flyktningene utgjør en trussel mot tysk kultur, enn i resten av landet. Tilsvarende er frykten for konkurranse fra flyktninger om jobber og sosialhjelp.

Ydmykelse sitter i

I dag er arbeidsløsheten vesentlig lavere enn den var de første ti årene etter gjenforeningen. For unge mennesker i etableringsfasen er de nye delstatene i øst slett ikke noe dårlig sted. Her er skolene gode, barnehageplassene lett tilgjengelige. Boligprisene er lavere. Fabrikkpipene spyr ikke lenger giftig kjemirøyk i alskens farger.

Men mange har ennå ikke kommet over ydmykelsen ved å bli sosialhjelpsmottager på 1990-tallet. Mange lengter tilbake til DDR-
tiden. Tristessen i prefabrikkerte boligblokker er glemt. Det som huskes er fellesskapet på arbeidsplassene, opplevelsen av at alle hadde det like dårlig. Og hva skal man med frihet til å reise når man ikke har penger til å reise?

– Misunnelse var noe mange først stiftet bekjentskap med i det gjenforente Tyskland, sier den pensjonerte traktorføreren fra et DDR-kollektivbruk, Andreas Radecki, til Spiegel.

Bet i gresset

Demokratiets iboende treghet og foranderlighet har ikke slått an hos alle.

– Mange lengter igjen etter sikkerhet mer enn frihet. Og populistiske partier nører under frykten, sier presten Andreas Taesler til Stern.

Og det etter at muren mellom øst og vest har vært åpen lenger enn den eksisterte.

Lørdag 9. november ble det likevel fotballkamp i Berlin. Selv om Union Berlin nektet, ble kampen symboltung nok: Herthas motstander var Leipzig, laget fra byen der protestene og demonstrasjonene startet i 1989. Leipzig kan ett og annet om å kjempe og ikke gi seg – og dermed oppnå mer enn man hadde trodd, eller ønsket.

Det ble tøft nok for Per Ciljan Skjelbred og Rune Almenning Jarstein og deres Hertha BSC Berlin.

For én gangs skyld måtte noen i vest bite i gresset for sliterne fra øst.

− Annenrangs borgere

<b>PUSSET OPP:</b> Nærmere to norske oljefond er investert i å fjerne gråhet og forfall fra DDR-tiden i Øst-Tyskland. Men fort-satt føler østtyskerne seg underlegne sine landsmenn i vest.

En stor del av innbyggerne som ble igjen i Øst-Tyskland etter at muren falt føler seg fortsatt som annenrangs borgere.

n 74 prosent av østtyskerne svarte i juni i år at de opplevde forskjellen i økonomi- og levestandard mellom øst og vest som «stor» til «svært stor». Tilsvarende andel blant vesttyskerne var 43 prosent, ifølge Spiegel, som refererte Allernsbach-instituttet.

n 69 prosent svarte at fremtidsutsiktene var bedre i Vest-Tyskland, mens bare to prosent mente mulighetene var best i øst, ifølge samme undersøkelse.

n Etter murens fall har 3,7 millioner mennesker, for det meste unge og velutdannede østtyskere, flyttet vestover. Og blant dem; veldig mange kvinner.

n Samtidig har de fem nye delstatene i øst hatt den desidert største økningen i innvandrerandel i befolkningen fra 1991 til 2018.

n 52 prosent i delstaten Sachsen i øst svarte at de følte seg som annenrangs borgere da meningsmålingsinstituttet Dimap sjekket i fjor, også ifølge Spiegel.

n De største arbeidsplassene i Øst-Tyskland er nærmest uten unntak avdelingskontorer av selskaper med hovedkontor i Vest-Tyskland eller utlandet. Ikke ett østtysk selskap inngår i den viktigste tyske børsindeksen DAX. Store bedrifter, offentlige virksomheter og kulturinstitusjoner er i all hovedsak ledet av folk som har kommet fra vest. Av 81 universiteter i Tyskland var det ikke ett eneste som var ledet av en østtysker.

n Ifølge Det tyske sentrum for integrasjon- og migrasjonsforskning, hadde bare 8,1 prosent av innbyggerne i øst-delstatene en må­neds-
­inn­tekt på 5000 euro eller mer. Andelen hos migranter var 8,9 prosent og hos innbyggere i det gamle Vest-Tyskland 13,2 prosent, ifølge Spiegel.

n 58 prosent i øst-delstaten Thüringens offisielle meningsmåling mener at Tyskland er fremmedgjort av utlendinger i et farlig stort omfang. Nesten 50 prosent var sikre på at migrantene bare var kommet for å utnytte velferdsstaten.

n Arbeidsledigheten i øst er tydelig høyere enn i vest. 

n I snitt produserer hver innbygger i øst ikke mer enn 82 prosent av hva tyskerne gjør, sett under ett (BNP per innbygger). Verdiskapningen i vest er tilsvarende større.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2019

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2019, og sist oppdatert 21/11 2019.

Les også