Prøvekjørt: Opel Astra - nyeste og siste utgave av Astra
Tysk familiebil får ansiktsløft
Opels siste utgave av Astra kunne blitt en veldig morsom bil, men blir det aldri.
PRØVEKJØRT: 6. generasjon Opel Astra, som trolig blir den siste i serien av kompaktbiler som startet med Kadett i 1936, har fått et løft både over og under panseret.
VIDEO: Vi tester 6. generasjon Opel Astra
Endringen skal blidgjøre EUs klimastatistikere mer enn bilkjøperne. Dermed blir bilkjøpere først og fremst de som kjøper bil ut ifra fornuft mer enn følelser.
LES OGSÅ: Beste elsuv til nå! Vi tester Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Bøter truer
EU har gitt bilprodusenter i Europa nye krav fra 2020: Utslippet av CO₂ skal under 95 gram per kilometer i gjennomsnitt for 95 prosent av alle nye biler de leverer. Ellers vanker store bøter fra 2021.
El-, hybrid- og småbiler drar snittet ned. Bilprodusentene jobber febrilsk med en balansegang. Utslippsbøter truer hele overskuddet deres, viser beregninger.
Men elbiler som får ned utslippssnittet, tjener ingen produsenter på. Derfor må produsentene tilpasse sine mellomklassemodeller til nye krav for å få ned utslippssnittet.
Den nye Astraen er utstyrt med luftinntak i grillen som lukker seg opp og igjen automatisk etter farten. Og understellet er nytt og bygget inn. Opel skryter av å ha den mest aerodynamiske modellen i det enorme kompakt-markedet. Hensikten?
Å redusere CO₂-utslipp.
Splitter ny motor
Tilpasningene til EUs utslippskrav har gjort bilen vesentlig mer aerodynamisk. I tillegg har bilen fått nytt understell.
Under panseret sitter en splitter ny tresylindret turbomotor. De fem utgavene av motoren kunne indikere at Opel gikk tilbake til røttene, til den tiden da fabrikken produserte symaskiner.
LES OGSÅ: Disse lekebilene er ikke til å leke med...
Sylindervolum på 1,2 til 1,5 liter trenger turbohjelp for å få fremdrift. Det går greit unna med 105–145 hestekrefter, men Astra er ingen sportsbil.
Bilen har 21 prosent mindre CO₂-utslipp enn forgjengeren, og det er mye av hensikten med faceliften. Derfor kommer bilen aldri til å få de 60 ekstra hestekreftene den godt kunne hatt, og som understell og styring er mer enn godt nok dimensjonert for. Understell og støtdempere gir følelse av god kontakt med underlaget, styringen er presis.
Trenger tid
Kjøreopplevelsen er god − om man ikke har det travelt. Motoren jobber jevnt og stabilt, stille og pent. Når tre sylindre får jobben alene ville normalt betydelige vibrasjoner oppstå. De har Opel utlignet gjennom motvibrasjoner i motorblokka.
Automatgirkassen er artig. Med ni trinn skifter den hele tiden, men uten at det høres eller merkes. Behagelig, særlig ved køkjøring.
Interiør og utstyr løfter kjøreopplevelsen. Opel har tradisjon for å dytte inn utstyr som vanligvis kun finnes på dyre prestisjemodeller. Trådløs mobillading, touchskjerm, digitalt instrumentpanel, adaptiv cruisekontroll og oppvarmet frontrute er noen eksempler. Og: Nye kameraer foran og bak. Det trengs, for fra plassen bak rattet er det kul umulig å se hvor bilen begynner og slutter.
Baksetet passer for norske menn. For å få bagasjeplass å snakke om, må man opp i stasjonsvogn-utgaven for å få plass til en familie på tur.
Usikker pris
Og prisen? I skrivende stund ennå ikke klar. Lavere vekt, lavere utslipp og snillere motor tilsier lavere avgifter. Får kjøperne hele prisreduksjonen?
Det kan være gode grunner til det. Det store el-bilsalget i Norge blir en nøkkelfaktor for produsentenes utslippsregnskap. Slike biler holdes nå igjen for å slippes over årsskiftet når de får effekt på utslippsregnskapet i 2020. Men også utslippsgjerrige forbrenningsmotorer må selges i et betydelig omfang om EU-bøter skal unngås.