Vi Menn Fordel

Bil for klimaendringer

Klimaendringene åpner for interessante muligheter med hjul under. Det kreves bare noen små tilpasninger og holdningsendringer, og vips; cabriolet blir norsk helårsbil.

Sist oppdatert

Selv om bladene har falt av løvtrærne rundt Leangbukta i Asker, synes helsårsbadende Eva og Franziska der er helt naturlig å kjøre cabriolet i badekåpe for et et forfriskende formiddagsbad. For isen har jo ikke lagt seg på fjorden. Men fortsatt er det noen som ikke har tatt inn over seg at cabriolet-modeller er et svar på noen de store utfordringer i vår tid.

Ta tak i taket

Guttungen eier åpenbart ikke oppdragelse, der han står og vipper på fortauskanten med snørr under nesen og lua ned i øynene og peker:

– Se pappa, en bil uten tak!

Denne «pappaen» burde selvsagt ha lært sin sønn at det ikke er pent å peke, og dessuten at det ikke er det minste rart å kjøre kabriolet med nedfelt tak like før 1. advent. For når utviklingen av klima og komfortteknologi går hånd i hånd på så smertefritt vis som nå, er takløse biler etter sommertidens opphør et uttrykk for tilpasningsevne mer enn opprør.

Det er selvsagt en myte at cabriolet-bilder ikke er tilpasset norske forhold. Sannheten er at mytens forsvarere neppe er videre tilpasningsdyktige. For med klimatrusselen hengende over hodet kan man trygt fjerne taket.

Og det er jo egentlig på tide. Vår testcabriolet koster rundt 850 000 kroner. Det er en pen slump penger, selv for barkede entusiaster, særlig om bilen bare skal brukes på godværsdager. For la oss være ærlige; selv om cabrioleter har stofftak, er de ikke laget for å kjøre med taket på annet enn i unntakstilfeller, for eksempel når svigermor i baksetet kommer rett fra frisøren. Jo flere turer med nedslått tak, dess lavere enhetspris per tur.

For å gjøre investeringen mer bærekraftig finnes to alternativer: Å tilpasse bruken av bilen til tradisjonelt norsk klima. Eller å la bilbruken styre ens oppfatning av klimaet.

Det første er ikke enkelt. Selv ikke gaffateip duger til å feste en skiboks på en cabriolet.

Det andre er enklere. Det er bare å utvide badesesongen, være litt kreativ i bruken av tekstiler og ellers holde bilen i bevegelse mest mulig, så kan sommerløyer bli en tilnærmet helårsforeteelse. For om bilutviklerne ikke er så ivrige på å bremse global oppvarming, har de lagt seg i selen for at vi skal få mer glede selv om taket er nedslått.

Lunt året rundt

Ta Vi Menns testmodell for eksempel: Tyske ingeniører har utstyrt vognen med et klimaanlegg så effektivt at det alene kan påskynde global oppvarming. Og for å hindre at rimet legger seg i nakken mens man kokes forfra, er det varmluftutslipp i nakkestøtten. Sammenliknet med fønvinden forfra, blir luften i nakkestøtten rett nok like effektiv som om man forsøker å tine en biff med en fyrstikk. Men artig er det.

Med spoiler over frontruten og siderutene hevet blir det riktig så lunt, selv ned mot null grader. Men bare så lenge bilen er i bevegelse. Står bilen stille i regn eller snø i påvente av grønt lys, risikerer man at det går råte i treinteriøret eller svartsopp i de hvite skinnsetene. Men ærlig talt; det er lett å forebygge gjennom effektiv bruk av 260 hester under panseret og dempet respekt for trafikklys.

Skulle man så bli innhentet av antikvarisk kalde vinterdager er det fortsatt ingen grunn til å ta opp taket. Bilen er nemlig selvkjørende. Man behøver bare å la hendene fryse fast i rattet (det er ikke oppvarmet), og så styrer bilen seg selv ved hjelp av gule og hvite striper langs veien. Men er det glatt, kan det være en fordel å ty til votter. For med 260 hester som skal ned på veien ved hjelp av to skarve bakhjul og ikke fire, en kjøreassistent som reagerer litt brått når den skal korrigere kursen og et vektpåslag på 130 kilo sammenliknet med coupé-modellen, kan livet bak rattet bli i overkant spennende.

En cabriolet er en modell for dem som elsker å se og bli sett. Og ikke mye slår å komme til Trysil eller Geilo en sval februardag med skiene stikkene opp fra baksetet og ut i friluft. Vi nordmenn er jo et folk av friluftsentusiaster. Tross alt.

Mercedes C300 Cabriolet

En bil mer for livsnytere enn praktikere. Med flust av klimakompanserende utstyr i kupeen kan man utvide den takløse sesongen til det nærmest parodiske. Med taket nede er lastekapasiteten laber og fornuftsalibiene få. Stinn av det siste utstyr er bilen morsom.

Motor, cm³: 1991

Effekt, o/min: 258 hk/5800-6100

Dreiemoment, o/min: 370 Nm /1800-4000

Egenvekt, kg: 1760

Tilhengervekt, kg: 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 469/202/141

Bagasjerom, liter: 285

Standard dekkdimensjon: 225/50R17

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,67-0,71

CO2-utslipp, g/km: 153–163

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,2

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 692 900

Pris testbil, kr: 850 000

Denne saken ble første gang publisert 11/01 2019, og sist oppdatert 13/08 2024.

Les også