Vi Menn Fordel
Har du hørt om flyverust?
Michael Ravn-Nielsen liker å ha det ryddig, rent og i orden. Dermed var han disponert for en type bilinteresse som brer om seg rundt om i landet – bilpleie.
Sjekk hvordan du renser frontruta her:
Dette er en relativt ny type bilinteresse. Hvorfor den brer om seg, er uklart, men det kan ha sammenheng med at det å skru bil hjemme i garasjen er blitt for komplisert. Det er en internasjonal trend, med detailere som har blitt YouTube-stjerner med hundre tusener av abonnenter.
Gruppen Bilpleie Norge har over 20.000 medlemmer på Facebook, diskusjonsforumet Detailers Club Norway har 15 000 registrerte brukere. Norske nettbutikker som selger bilpleiemidler har hatt en eventyrlig vekst og kan skilte med driftsmarginer som man bare drømmer om i andre bransjer.
I kategorien "bilpleienerd" hører Michael Ravn-Nielsen hjemme. Han har skrevet bok om hele bilpleieprosessen, helt fra den første avspylingen og fram til shining av detaljer, polering og lakkbeskyttelse.
– Hva er det folk trenger å vite om bilvask? Hva er det folk gjør feil?
– Det svikter gjerne på grunnleggende; forvask og håndvask. Mange kliner bare på noe såpe og går løs med bøtte og hageslangen, eller kosten i selvvaskeanlegget på bensinstasjonen.
Michael nærmest grøsser når han snakker om kosten i selvvaskeanlegget og børstene i vaskeautomaten.
– Det er utrolig viktig å fjerne mest mulig fra bilen med en god forvask før du berører den fysisk med svamp eller vaskehanske.
– Hvorfor det?
– Det blir vaskeriper, sier Michael og sikter til de ørsmå ripene som man tydelig ser når vårsola steker i lakken på en bil som har vært med på noen vintre. Når det blir riktig ille, legger disse vaskeripene seg som et matt slør over hele bilen.
Lilla Golf fra 1995
Interessen for bilpleie kom snikende da Oppegård-gutten som 19-åring kjøpte sin første bil, en «harrylilla» Golf III, som han selv kaller den. Det startet med produkter fra lokale bilrekvisita-butikker og en billig høytrykkspyler, så ble det mer avansert etter hvert. Det var i sin søken etter mer kunnskap at han ramlet over Detailers Club Norway, som for øvrig hadde 10-årsjubileum i vinter.
– Det er der jeg har lært alt jeg kan, og etter hvert som jeg ble bitt av basillen fikk jeg oppdrag fra familie og svigerfamilie og fikk litt for jobben. Slik fikk jeg bruk for kunnskapen og prøvd ut alt jeg leste om i praksis.
Men hvordan ble det en bok av det?
– Jeg så på forumet at det var de samme spørsmålene fra nybegynnere som gikk igjen. «Hvilke produkter trenger jeg? Hva er den beste framgangsmåten? Hva er den beste rekkefølgen?»
– Det manglet en systematisk oversikt over hvilke produkter som finnes, hvilke produktkategorier de hører hjemme i, hvordan man går fram og i hvilken rekkefølge man gjør ting. Det fantes rett og slett ikke en komplett guide som var lettlest og grei å forholde seg til. Jeg ønsket å bidra med kunnskapen min til dem som hadde spørsmål i forumet.
Det han begynte å skrive på for noen år siden har kulminert i «Bilvaskeboka – Bilpleie og detailing fra a til å».
Misforstått polering
Michael er et orakel når det gjelder temaer om hvordan man unngår vaskeripene ved hjelp av riktig metode og de rette bilpleieproduktene, men også om hvordan man blir kvitt dem ved hjelp av polering.
De fleste av oss forbinder polering med alt-i-ett-produkter som strykes utover lakken og fjernes med en poleringsduk når det har tørket, men Michael forteller at det er veldig begrenset hvor mye man egentlig da polerer, og at det er forskjell på polering og voksing.
– Polering er per definisjon en form for sliping av klarlakken for å glatte den ut slik at de små vaskeripene forsvinner. Det er det som gjør bilen blank, og det er veldig begrenset hvor mye man får fjernet for hånd.
Alt-i-ett-midler gjør også bilen blank, men ofte fordi de ørsmå ripene fylles med oljer og vokser som forsvinner igjen etter noen uker, og da er ripene tilbake. Ordentlig polering blir det først med dedikerte poleringsmidler og poleringsmaskin, hevder Michael, så kommer den beskyttende voksen på til slutt.
– Lakkbeskyttelsen konserverer jobben du har lagt i poleringen. Enten det er en voks, en sealer eller coating, så vil den gjøre lakken mer smussavvisende, slik at møkka forsvinner lettere neste gang du vasker, og dermed minsker også faren for vaskeripene.
– Er det andre «hemmeligheter» folk flest ikke vet om?
– Flyverust! Bare nå i mai har jeg hatt to kunder innom for å reklamere på brune rustflekker på bilen, men det er jo bare flyverust – metallpartikler fra bremser og piggdekk som fester seg i lakken og ruster. Da har jeg tipset om mettallpartikkelfjerner som løser opp partiklene og hvor det kan kjøpes.
– Clay er en annen ting de fleste ikke vet om. Det er en slags leireklump man kan bruke for å få løs gjenstridige partikler som ikke blir borte ved håndvask. Brukt på rett måte vil det fjerne dem skånsomt og etterlate en helt glatt overflate.
Start med det grunnleggende
Hva er dine beste råd til dem som ikke ønsker å bruke så mye tid på det – som ikke har lyst til å bli «detailere» - men som likevel vil holde bilen best mulig vedlike uten å bruke altfor mye tid på det?
– Start med det grunnleggende: gjør vasken så skånsom som mulig. Det er ingen vits å bruke tusenvis av kroner på produkter man ikke vet hva gjør. Start med å få tak i noen bra produkter til de grunnleggende stegene, forvask, håndvask og felgvask, og så kan man kanskje kjøpe en plastfornyer for å få følelse av hva detaljene betyr for helhetsinntrykket. Så kan man bruke en liten kost i tillegg til støvsugeren for å få med skitten der støvsugeren ikke kommer til. For mange er dette nok, mens dem som har anlegg for det fort får følelsen av at dette kan være en hobby man kan videreutvikle.
– Mange tror at dette er noe som er forbeholdt proffene, men alle som har lyst kan få til bilpleie. God bilpleie vil også bremse verditapet. Som bruktbilkjøper studerer man jo bilen nøye, og de bilene som er tatt godt vare på, som har den blankeste lakken og de reneste detaljene, er alltid de som selges først.
Vi gjør oppmerksom på at Bilvaskeboka er utgitt av Egmont Publishing, som også utgir Vi Menn.
Denne saken ble første gang publisert 12/06 2018.