50 år siden den første Olsenbanden-filmen

Bennys helmakse biler

Egon Olsen, Kjell, Benny og Valborg var alltid med. Det samme var noen skikkelige bilklassikere.

<b>FAMILIEBIL:</b> Benny, Kjell og Basse venter på Egon (og nye muligheter) utenfor Botsen – nå med en Chevrolet Bel Air. 
FAMILIEBIL: Benny, Kjell og Basse venter på Egon (og nye muligheter) utenfor Botsen – nå med en Chevrolet Bel Air.  Foto: Egmont Kids
Sist oppdatert

I år er 50 år siden den første Olsenbanden-filmen hadde premiere. Filmen var ment som en enkeltstående filmproduksjon, men det ble til slutt 14 filmer. Det har generert 6,5 millioner solgte kinobilletter og 780.000 solgte filmer på videokassett og DVD.

I forordet til boken «Olsenbanden – Et helmaks norsk filmeventyr», skriver forfatter Jon Selås at i snitt har hver nordmann sett minst åtte av Olsenbanden-­filmene minst én gang.

Bennys biler

I hver episode har Benny, spilt av nå avdøde Sverre Holm, og hans biler en sentral rolle. I løpet av 14 filmer ble 12 amerikanske biler benyttet, én tysk og én japansk bil som bandens hovedkjøretøy. Jon Selås sier at bilvalget nok ikke var tilfeldig.

– Bilene ble valgt kløktig ut. De var en viktig del av det totale bildet. En rekvisitt. Benny var sjåfør og det var hans biler. De var en forlengelse av karakteren Benny. De amerikanske bilene representerte nok drømmen om Amerika – og om rikdom og luksus, sier Selås.

<b>BENNY:</b> Sverre Holm i en klassisk Benny-utgave. Sverre Holm døde i 2005.
BENNY: Sverre Holm i en klassisk Benny-utgave. Sverre Holm døde i 2005. Foto: Egmont Kids

Bennys favorittbil

Bilene til Benny var preget av rust og forfall, men den reduserte tilstanden kunne likevel ikke skjule at det dreide seg om ganske gjeve biler.

– Dersom jeg skal rangere bilene så tror jeg min favoritt er bilen fra film nummer to, Olsenbanden og Dynamitt-Harry. En Mercury Monterey. Det var nok det mest overdådige dollargliset av alle bilene som brukes i de 14 filmene, sier forfatter av Olsenbanden-boka.

– Jeg tror nok også Benny hadde valgt den samme bilen. Det var nok den bilen som var mest hel og penest og kanskje den som best representerte Bennys drømmer, sier Selås.

Her har vi listet opp alle bilene som ble brukt som hovedbil av Olsenbanden. Flere av bilene ruller fortsatt på norske veier.

Boken om Olsenbanden

<b>NY BOK:</b> Jon Selås har skrevet boka Olsenbanden – et helmaks norsk filmeventyr. 

Bilder og fakta i artikkelen er hentet fra Boka «Olsenbanden – Et helmaks norsk filmeventyr» skrevet av forfatter Jon Selås. I boka får du et grundig innblikk i Olsenbandens historie, om filmene og alt rundt filmene. Boka er proppfull av bilder fra filmene, men også bilder fra «kulissene». 

Boka er gitt ut av Egmont Publishing, som også eier Vi Menn. 

Olsenbanden: Operasjon Egon (1969)

<b>STARTEN:</b> I den første filmen kjører Olsenbanden en Kaiser Carolina fra 1953, her i rette omgivelser på Kampen i Oslo. 
STARTEN: I den første filmen kjører Olsenbanden en Kaiser Carolina fra 1953, her i rette omgivelser på Kampen i Oslo.  Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Kaiser Carolina, sedan

Årgang: 1953

Nasjonalitet: USA

Kaiser Carolina var i sin tid en velbygd bil til en lav pris. Bilen i filmen ble lånt ut av Ivan Petersborg Hansen fra Magnor. Da han gikk bort i 2013, ble bilen testamentert til Eight Amcars Club. Bilen er nå hentet frem fra glemselen og gjort kjørbar av amcar-­klubben. En Kaiser som minner om Olsenbanden-bilen ble gitt i gave til Norsk kjøretøyhistorisk museum i 2014. Den er foreløpig ikke utstilt.

Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1970)

<b>DOLLARGLIS:</b> I film nummer to er det dollargliset Mercury Monterey som brukes som hovedbil.
DOLLARGLIS: I film nummer to er det dollargliset Mercury Monterey som brukes som hovedbil. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Mercury Monterey

Årgang: 1961

Nasjonalitet: USA

Mercury var et bilmerke som sorterte under Ford Motor Company. Merket ble etablert i 1938 og skulle være et alternativ i klassen mellom Ford og Lincoln. Monterey som var med i filmen hadde en 300 hesters V8-motor med et slagvolum på 390 kubikk, som var kraftigste motoren dette året. Ifølge Gry A Stordahl i Mercury Club of Norway ble bilen deretter solgt av Norsk Film og hensatt på et jorde i Enebakk. Den ble oppdaget av Stordahl og faren som kjøpte bilen. Den hadde fått såpass hard medfart i filmen og var så angrepet av rust at karosseriet ble byttet og deretter bygd om til kabriolet. Stordahl eier ikke lenger bilen, men den kjører den dag i dag og finnes fortsatt i Norge. Ikke var den ferdig som «film­stjerne» etter Olsenbanden heller, men dukket opp i filmen «Julia Julia» fra 1981 av Wam & Vennerød

Olsenbanden tar gull (1972)

Hovedbil: Chevrolet Bel Air

Årgang: 1954:

Nasjonalitet: USA

En typisk familiebil fra 50-tallets USA. Markedsført mot kvinner, men bilen fantes også i en todørs versjon. Hvor denne bilen tok veien vites ikke.

Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok (1973)

<b>LEKKER:</b> I Olsenbanden og Dynamitt-Harry går Amok (1973) er det en flott Oldsmobile 98 som er bandens bil.
LEKKER: I Olsenbanden og Dynamitt-Harry går Amok (1973) er det en flott Oldsmobile 98 som er bandens bil. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Oldsmobile 98 De Luxe Holiday

Årgang: 1955

Nasjonalitet: USA

I dag går Olsenbandens bil et sted på Østlandet. Oldsmobile 98 var en modell som General Motors produserte helt fra 1940 til 1996, der uttrykket selvsagt endret seg gjennom tidene. Modellen var flaggskipet til General Motors i disse årene.

Olsenbanden møter Kongen og Knekten (1974)

<b>TYSKER:</b> I filmen «Olsen­banden møter Kongen og Knekten» fra 1974, dukker banden opp i en Mercedes-Benz Heckflosse.
TYSKER: I filmen «Olsen­banden møter Kongen og Knekten» fra 1974, dukker banden opp i en Mercedes-Benz Heckflosse. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Mercedes-Benz 190C (W110)

Årgang: 1962

Nasjonalitet: Tyskland

I Olsenbanden møter Kongen og Knekten brukte banden en relativt sliten Mercedes-Benz som så ut som om den hadde fått noen ekstra lag med fargerik lakk i anledning filmen. Men denne Mercedes-modellen er en skikkelig klassiker. Den hadde sågar halefinner, og ble derfor omtalt som «heckflosse». 190C var en innstegsmodell i mellomklassen i Mercedes-Benz’ modellportefølje. I dag er bandens bil borte.

Olsenbandens siste bedrifter (1975)

Hovedbil: Chevrolet Bel Air Sport Sedan (2413)

Årgang: 1956

Nasjonalitet: USA

<b>CHEVROLET:</b> Benny elsket amerikanske biler og i 1975 er det en Chevrolet Bel Air Sport Sedan som er i sentrum.
CHEVROLET: Benny elsket amerikanske biler og i 1975 er det en Chevrolet Bel Air Sport Sedan som er i sentrum. Foto: Egmont Kids

Chevrolet Bel Air var en bil Chevrolet produserte fra 1950 og helt frem til 1981. Bel Air-navnet var i utgangspunktet forbehold hardtop-versjonene fra Chevrolet, men fra 1953 ble Bel Air brukt som betegnelse på de litt mer velutstyrte bilene til Chevrolet. 1956-­modellen fikk et ansiktsløft der grillen ble strukket over hele fronten. Den aktuelle bilen Olsenbanden brukte i filmen ble avregistrert i 1981.

Olsenbanden for full musikk (1976) og Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1977)

Hovedbil: Chevrolet Impala (1837)

Årgang: 1959

Nasjonalitet: USA

Chevrolet lager fortsatt modellen Impala. Men dagens modell skiller seg kraftig fra 1959-modellen til Olsenbanden. 1959-modellen hadde et svært spesiell bakparti med triple lykter og en symmetri og design vi trolig aldri vil se fra en bilprodusent igjen. Bilen kunne fås luksusutstyr som forsete som kunne justeres elektrisk seks veier og en «fartspåminner», der sjåføren satte en nål på en spesifikk fart. Oversteg man farten, så gikk en alarm. I dag er Olsenbandens Impala registret på Otta.

Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken (1978)

<b>FORNØYD:</b> Benny var tydeligvis godt fornøyd med Chevrolet, for igjen velger Benny denne bilen.
FORNØYD: Benny var tydeligvis godt fornøyd med Chevrolet, for igjen velger Benny denne bilen. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)

Årgang: 1955

Nasjonalitet: USA

1955 Chevrolet, eller ’55 Chevy, var en stor suksess for Chevrolet. Bilen var tilgjengelig i tre utgaver, 150, 210 og Bel Air. Det er 210-versjonen som ble brukt i denne filmen. Bilen kunne også fås med en ny og kompakt V8-motor (small block). Denne motoren ble så populær at den fortsatt kan kjøpes, ifølge Wikipedia. Bandens bil er i dag registrert i Tønsberg.

Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder (1979)

<b>55 CHEVY:</b> I filmen fra 1979 er det en sort Chevrolet 210 som er hovedbilen til banden.
55 CHEVY: I filmen fra 1979 er det en sort Chevrolet 210 som er hovedbilen til banden. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)

Årgang: 1955

Nasjonalitet: USA

Chevrolet 210 var tydeligvis en bil Olsenbanden var fornøyd med, for sannelig dukket den opp igjen i Bennys eie. Det er ikke snakk om samme bil. Kun samme modell. I dag er bilen fra denne filmen registrert på Jessheim i Akershus.

Olsenbanden gir seg aldri (1981)

<b>FØRSTE FORD:</b> I «Olsen­banden gir seg aldri» dukker Ford (Fairlane) opp for første og siste gang.
FØRSTE FORD: I «Olsen­banden gir seg aldri» dukker Ford (Fairlane) opp for første og siste gang. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Ford Fairline 500 (54B)

Årgang: 1963

Nasjonalitet: USA

Ford Fairline ble solgt mellom 1955 og 1970. Navnet har bilen fått fra Henry Fords eiendom «Fair Laine» i Michigan. Fra 1962 var dette en stor familiebil i Norge. Bilen til Olsenbanden var fjerde generasjon Ford Fairline. 500-modellen var en litt mer «dekorert» utgave, men Bennys versjon er en relativt sliten utgave. Den aktuelle bilen som ble brukt i filmen ble avregistrert i 1981.

Olsenbandens aller siste kupp (1982)

<b>SLITEN:</b> I 1982 kommer Olsenbandens siste kupp og Benny velger en relativt sliten Chevrolet Bel Air som bil.
SLITEN: I 1982 kommer Olsenbandens siste kupp og Benny velger en relativt sliten Chevrolet Bel Air som bil. Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Chevrolet Bel Air Four-Door-Sedan

Årgang: 1956

Nasjonalitet: USA

Igjen er Olsenbanden og Benny tilbake på en Chevrolet Bel Air. Nå snakker vi om en relativt rusten og sliten 1956 versjon. Bilen er i dag registrert i Haugesund.

Men Olsenbanden var ikke død (1984)

<b>FØRSTE JAPANER:</b> I 1984 kjørte Benny en Toyota Corona. Her parkert utenfor hjemmet til Valborg og Kjell i Ullensakergata på Kampen. 
FØRSTE JAPANER: I 1984 kjørte Benny en Toyota Corona. Her parkert utenfor hjemmet til Valborg og Kjell i Ullensakergata på Kampen.  Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Toyota Corona Mark II MX28 (RX28)

Årgang: 1975

Nasjonalitet: Japan

For første gang bruker Olsenbanden en japansk bil som hovedbil. En liten «fun fact» her er at den slitne Toyotaen i utgangspunktet var filmselskapets lydbil. Film­selskapet hadde fått bilen så å si gratis.

Olsenbandens siste stikk (1999)

<b>AMERIKANSK AVSLUTNING:</b> I 1999 dukker Olsenbanden opp på filmlerretet for siste gang. Igjen er det en Chevrolet 210 som benyttes av Benny. 
AMERIKANSK AVSLUTNING: I 1999 dukker Olsenbanden opp på filmlerretet for siste gang. Igjen er det en Chevrolet 210 som benyttes av Benny.  Foto: Egmont Kids

Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)

Årgang: 1955

Nasjonalitet: USA

15 år etter forrige film er Olsenbanden tilbake med en amerikanske bil. Igjen er det en Chevrolet 210, samme bil som i Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder. I dag er denne bilen registrert i Tønsberg. Det er også i denne filmen Basse dukker opp i en sprek Porsche Boxster (986) 1997-modell.

PS! At Bennys biler alltid gikk tom for bensin er blitt en slags sannhet, men med modifikasjoner. Faktum er at det kun er i tre filmer det faktisk skjer. Men, i flere filmer blir Benny påminnet om at han må fylle bensin.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2019

Fun facts om Olsenbanden

* Toyota Hiace dukket opp i flere av filmene

* I første film trenger Valgborg 4398 kroner til billetter for å få med banden og familien til Kanariøyene.

* Fortet i filmen «Olsen­banden tar gull» er det gamle tyskbygde kystfortet Rakke fort ved Stavern

* «Olsenbanden møter Kongen og Knekten» er regissør Knut Bowhims egen favorittfilm

* I «Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdens­banken» kan man se folk som sperrer opp øynene og tar frem kameraet da banden krysser barnetoget på 17. mai

* I «Olsenbanden og Dynamitt-­Harry på sporet» er alle bilder av «Biffen» i Spania hentet fra den danske filmen som ble spilt inn to år tidligere.

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2019, og sist oppdatert 27/11 2019.

Les også