50 år siden den første Olsenbanden-filmen
Bennys helmakse biler
Egon Olsen, Kjell, Benny og Valborg var alltid med. Det samme var noen skikkelige bilklassikere.
I år er 50 år siden den første Olsenbanden-filmen hadde premiere. Filmen var ment som en enkeltstående filmproduksjon, men det ble til slutt 14 filmer. Det har generert 6,5 millioner solgte kinobilletter og 780.000 solgte filmer på videokassett og DVD.
I forordet til boken «Olsenbanden – Et helmaks norsk filmeventyr», skriver forfatter Jon Selås at i snitt har hver nordmann sett minst åtte av Olsenbanden-filmene minst én gang.
Bennys biler
I hver episode har Benny, spilt av nå avdøde Sverre Holm, og hans biler en sentral rolle. I løpet av 14 filmer ble 12 amerikanske biler benyttet, én tysk og én japansk bil som bandens hovedkjøretøy. Jon Selås sier at bilvalget nok ikke var tilfeldig.
– Bilene ble valgt kløktig ut. De var en viktig del av det totale bildet. En rekvisitt. Benny var sjåfør og det var hans biler. De var en forlengelse av karakteren Benny. De amerikanske bilene representerte nok drømmen om Amerika – og om rikdom og luksus, sier Selås.
Bennys favorittbil
Bilene til Benny var preget av rust og forfall, men den reduserte tilstanden kunne likevel ikke skjule at det dreide seg om ganske gjeve biler.
– Dersom jeg skal rangere bilene så tror jeg min favoritt er bilen fra film nummer to, Olsenbanden og Dynamitt-Harry. En Mercury Monterey. Det var nok det mest overdådige dollargliset av alle bilene som brukes i de 14 filmene, sier forfatter av Olsenbanden-boka.
– Jeg tror nok også Benny hadde valgt den samme bilen. Det var nok den bilen som var mest hel og penest og kanskje den som best representerte Bennys drømmer, sier Selås.
Her har vi listet opp alle bilene som ble brukt som hovedbil av Olsenbanden. Flere av bilene ruller fortsatt på norske veier.
Boken om Olsenbanden
Bilder og fakta i artikkelen er hentet fra Boka «Olsenbanden – Et helmaks norsk filmeventyr» skrevet av forfatter Jon Selås. I boka får du et grundig innblikk i Olsenbandens historie, om filmene og alt rundt filmene. Boka er proppfull av bilder fra filmene, men også bilder fra «kulissene».
Boka er gitt ut av Egmont Publishing, som også eier Vi Menn.
Olsenbanden: Operasjon Egon (1969)
Hovedbil: Kaiser Carolina, sedan
Årgang: 1953
Nasjonalitet: USA
Kaiser Carolina var i sin tid en velbygd bil til en lav pris. Bilen i filmen ble lånt ut av Ivan Petersborg Hansen fra Magnor. Da han gikk bort i 2013, ble bilen testamentert til Eight Amcars Club. Bilen er nå hentet frem fra glemselen og gjort kjørbar av amcar-klubben. En Kaiser som minner om Olsenbanden-bilen ble gitt i gave til Norsk kjøretøyhistorisk museum i 2014. Den er foreløpig ikke utstilt.
Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1970)
Hovedbil: Mercury Monterey
Årgang: 1961
Nasjonalitet: USA
Mercury var et bilmerke som sorterte under Ford Motor Company. Merket ble etablert i 1938 og skulle være et alternativ i klassen mellom Ford og Lincoln. Monterey som var med i filmen hadde en 300 hesters V8-motor med et slagvolum på 390 kubikk, som var kraftigste motoren dette året. Ifølge Gry A Stordahl i Mercury Club of Norway ble bilen deretter solgt av Norsk Film og hensatt på et jorde i Enebakk. Den ble oppdaget av Stordahl og faren som kjøpte bilen. Den hadde fått såpass hard medfart i filmen og var så angrepet av rust at karosseriet ble byttet og deretter bygd om til kabriolet. Stordahl eier ikke lenger bilen, men den kjører den dag i dag og finnes fortsatt i Norge. Ikke var den ferdig som «filmstjerne» etter Olsenbanden heller, men dukket opp i filmen «Julia Julia» fra 1981 av Wam & Vennerød
Olsenbanden tar gull (1972)
Hovedbil: Chevrolet Bel Air
Årgang: 1954:
Nasjonalitet: USA
En typisk familiebil fra 50-tallets USA. Markedsført mot kvinner, men bilen fantes også i en todørs versjon. Hvor denne bilen tok veien vites ikke.
Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok (1973)
Hovedbil: Oldsmobile 98 De Luxe Holiday
Årgang: 1955
Nasjonalitet: USA
I dag går Olsenbandens bil et sted på Østlandet. Oldsmobile 98 var en modell som General Motors produserte helt fra 1940 til 1996, der uttrykket selvsagt endret seg gjennom tidene. Modellen var flaggskipet til General Motors i disse årene.
Olsenbanden møter Kongen og Knekten (1974)
Hovedbil: Mercedes-Benz 190C (W110)
Årgang: 1962
Nasjonalitet: Tyskland
I Olsenbanden møter Kongen og Knekten brukte banden en relativt sliten Mercedes-Benz som så ut som om den hadde fått noen ekstra lag med fargerik lakk i anledning filmen. Men denne Mercedes-modellen er en skikkelig klassiker. Den hadde sågar halefinner, og ble derfor omtalt som «heckflosse». 190C var en innstegsmodell i mellomklassen i Mercedes-Benz’ modellportefølje. I dag er bandens bil borte.
Olsenbandens siste bedrifter (1975)
Hovedbil: Chevrolet Bel Air Sport Sedan (2413)
Årgang: 1956
Nasjonalitet: USA
Chevrolet Bel Air var en bil Chevrolet produserte fra 1950 og helt frem til 1981. Bel Air-navnet var i utgangspunktet forbehold hardtop-versjonene fra Chevrolet, men fra 1953 ble Bel Air brukt som betegnelse på de litt mer velutstyrte bilene til Chevrolet. 1956-modellen fikk et ansiktsløft der grillen ble strukket over hele fronten. Den aktuelle bilen Olsenbanden brukte i filmen ble avregistrert i 1981.
Olsenbanden for full musikk (1976) og Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1977)
Hovedbil: Chevrolet Impala (1837)
Årgang: 1959
Nasjonalitet: USA
Chevrolet lager fortsatt modellen Impala. Men dagens modell skiller seg kraftig fra 1959-modellen til Olsenbanden. 1959-modellen hadde et svært spesiell bakparti med triple lykter og en symmetri og design vi trolig aldri vil se fra en bilprodusent igjen. Bilen kunne fås luksusutstyr som forsete som kunne justeres elektrisk seks veier og en «fartspåminner», der sjåføren satte en nål på en spesifikk fart. Oversteg man farten, så gikk en alarm. I dag er Olsenbandens Impala registret på Otta.
Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken (1978)
Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)
Årgang: 1955
Nasjonalitet: USA
1955 Chevrolet, eller ’55 Chevy, var en stor suksess for Chevrolet. Bilen var tilgjengelig i tre utgaver, 150, 210 og Bel Air. Det er 210-versjonen som ble brukt i denne filmen. Bilen kunne også fås med en ny og kompakt V8-motor (small block). Denne motoren ble så populær at den fortsatt kan kjøpes, ifølge Wikipedia. Bandens bil er i dag registrert i Tønsberg.
Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder (1979)
Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)
Årgang: 1955
Nasjonalitet: USA
Chevrolet 210 var tydeligvis en bil Olsenbanden var fornøyd med, for sannelig dukket den opp igjen i Bennys eie. Det er ikke snakk om samme bil. Kun samme modell. I dag er bilen fra denne filmen registrert på Jessheim i Akershus.
Olsenbanden gir seg aldri (1981)
Hovedbil: Ford Fairline 500 (54B)
Årgang: 1963
Nasjonalitet: USA
Ford Fairline ble solgt mellom 1955 og 1970. Navnet har bilen fått fra Henry Fords eiendom «Fair Laine» i Michigan. Fra 1962 var dette en stor familiebil i Norge. Bilen til Olsenbanden var fjerde generasjon Ford Fairline. 500-modellen var en litt mer «dekorert» utgave, men Bennys versjon er en relativt sliten utgave. Den aktuelle bilen som ble brukt i filmen ble avregistrert i 1981.
Olsenbandens aller siste kupp (1982)
Hovedbil: Chevrolet Bel Air Four-Door-Sedan
Årgang: 1956
Nasjonalitet: USA
Igjen er Olsenbanden og Benny tilbake på en Chevrolet Bel Air. Nå snakker vi om en relativt rusten og sliten 1956 versjon. Bilen er i dag registrert i Haugesund.
Men Olsenbanden var ikke død (1984)
Hovedbil: Toyota Corona Mark II MX28 (RX28)
Årgang: 1975
Nasjonalitet: Japan
For første gang bruker Olsenbanden en japansk bil som hovedbil. En liten «fun fact» her er at den slitne Toyotaen i utgangspunktet var filmselskapets lydbil. Filmselskapet hadde fått bilen så å si gratis.
Olsenbandens siste stikk (1999)
Hovedbil: Chevrolet 210 (2013)
Årgang: 1955
Nasjonalitet: USA
15 år etter forrige film er Olsenbanden tilbake med en amerikanske bil. Igjen er det en Chevrolet 210, samme bil som i Olsenbanden og Dynamitt-Harry mot nye høyder. I dag er denne bilen registrert i Tønsberg. Det er også i denne filmen Basse dukker opp i en sprek Porsche Boxster (986) 1997-modell.
PS! At Bennys biler alltid gikk tom for bensin er blitt en slags sannhet, men med modifikasjoner. Faktum er at det kun er i tre filmer det faktisk skjer. Men, i flere filmer blir Benny påminnet om at han må fylle bensin.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2019
Fun facts om Olsenbanden
* Toyota Hiace dukket opp i flere av filmene
* I første film trenger Valgborg 4398 kroner til billetter for å få med banden og familien til Kanariøyene.
* Fortet i filmen «Olsenbanden tar gull» er det gamle tyskbygde kystfortet Rakke fort ved Stavern
* «Olsenbanden møter Kongen og Knekten» er regissør Knut Bowhims egen favorittfilm
* I «Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken» kan man se folk som sperrer opp øynene og tar frem kameraet da banden krysser barnetoget på 17. mai
* I «Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet» er alle bilder av «Biffen» i Spania hentet fra den danske filmen som ble spilt inn to år tidligere.
Denne saken ble første gang publisert 27/11 2019, og sist oppdatert 27/11 2019.