Virker bilnavigasjon på iPhone?

Gratis. Men velfungerende? Side3 tester iPhones nye bilnavigasjon.

Foto: Lars Wærstad (Side3)
Publisert

Dersom du oppdaterer operativsystemet i iPhone til iOS 6 vil du se at kartapplikasjonen har endret seg. Tidligere var det Google som sto for kartene, nå er det Apples egne selskap som leverer teknologien.

Én av endringene er at du nå kan «fly» over kartene i 3D. Detaljnivået er høyt for storbyer, men som Gizmodo peker på, det er ikke helt feilfritt.

En annen nyhet er at iOS 6 tilbyr gratis sving-for-sving bilnavigasjon. Det er det etablerte GPS-selskapet TomTom som leverer funksjonaliteten.

Side3 testet onsdag kveld GPS-en i Bærum. Her er våre førsteinntrykk.

Funker fint

Sving-for-sving-navigeringen er en del av kartapplikasjonen, og kan startes der hvor man tidligere fant «Veibeskrivelse». Nå ser du et symbol for høyresving. Her kan du skrive inn adressene du vil reise mellom, og deretter trykke «Start».

Umiddelbart hører vi en norsk stemme som sier «Starter veibeskrivelse til ...», og posisjonen din dukker opp som en sirkel med pil i, ganske likt hva vi er vant til fra andre navigasjonssystemer i bil.

Foto: Skjermbilde fra iPhone (Side3)

Vi mistenker at stemmen er datagenerert, eventuelt har Apple leid inn rimelig arbeidskraft fra Øst-Europa om vi skal dømme etter aksenten ... Men det har fint lite å si. Det er ikke noe problem å forstå hva som blir sagt.

I det vi begynner å kjøre endrer kartbildet seg fra ovenfra-og-ned til 3D, og det er i vår lille test ikke noe å utsette på oppdateringen av posisjonen vår. Posisjonen på pilen i kartet ser ut til å stemme bra overens med vår egen opplevelse av bilens virkelige posisjon.

Det er ellers klart som glass hvor vi skal kjøre. Detaljene i kartet er begrenset til det absolutte minimum, og strekningen er markert i blått. Du kan også bare følge med på anvisningene fra stemmen.

Beregnet raskt ny rute

Etter hvert som du kjører, og skal ta av til andre veier dukker neste vei opp som bilskilt på skjermen. Praktisk siden det kan være en fordel å følge mer med på veien enn skjermen på mobilen.

Vi valgte imidlertid å kjøre av et vilkårlig sted for å se om GPS-en beregnet en alternativ rute. Og det gjorde den i løpet av sekunder.

Den foreslå heller ikke å snu, men geleidet oss gjennom smågater til vi var tilbake på hovedveien i riktig retning.

En fiffig løsning med GPS-navigasjon på iPhone, er stemmestyringen kalt Siri. Tidligere har ikke Siri villet starte opp kartprogrammet i Norge, men nå kan du holde inne hjemknappen, si «take me home», og bilnavigasjonen starter automatisk.

Foto: Skjermbilde fra iPhone (Side3)

Ingen advarsler

Ifølge Apple skal iPhone ha oversikt over trafikkforholdene på veien du kjører og varsle sjåføren om raskere ruter ved for eksempel kø.

Vi utførte vår uhøytidelige test klokken ni om kvelden, så dette slå ikke ut for oss. Det vi imidlertid la merke til, var at telefonen ikke viste oss hvor fort vi kjørte eller hva som var fartsgrensene på strekningene. Heller ikke advarte den oss om automatiske trafikkontroller eller om vi kjørte for fort.

Dette er basisinformasjon som burde vært vist på skjermen. Ved å lett berøre på skjermen dukker det opp en stripe øverst på kartet som sier hvor langt det er igjen til målet, og når det er forventet at du er fremme. Vi antar dermed at telefonen følger med på hvor raskt vi kjører, med mindre den kun beregner antall kilometer igjen fordelt på tillatte hastigheter på strekningen.

Skal du kjøre langt, er det antakelig en fordel om du har mobilen koblet til strøm. En tur på snaut én mil, tappet batteriet fra 78 til 70 prosent.

Alt i alt er førsteinntrykket av bilnavigasjon-funksjonen på iPhone bra. Vi er ikke overveldet, men i vår lille test, hadde ikke telefonen noe problem med å veilede oss dit vi skulle.

Har du testet GPS-en? Vi vil gjerne vite hva du synes i kommentarfeltet nedenfor.

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2012.

Les også