Verdens raskeste hybrid

En Porsche med lav bilavgift og høy hastighet? Det er Panamera-hybridene, det.

Foto: (Vi Menn Bil Top Gear)
Publisert

Kraft for karbonene. Kanskje ikke noen særlig anerkjent målestokk i dagens bilbransje, men om noen år kan dette kanskje bli en av de viktigste. Med andre ord: Hvor mange hestekrefter får du igjen for hvert gram CO2 som bilen din slipper ut?

Noen eksempler. Toyota Prius produserer 99 hester, og slipper ut 89 g/km med CO2. Altså 1,1 krefter per karbongram. Audi R8 klemmer ut 420 hester, og hoster ut hele 332 g CO2: 1,27 kfk.

Og den nye Panamera-hybriden? En unik ytelse på 2,35 kfk. Med en elektrisk motor på 46 hester som jobber sammen med en 334-hesters V6, produserer den reneste Porschen maksimalt 379 hester, men slipper ut bare 159 g/km med CO2.

Foto: (Vi Menn Bil Top Gear)

Noe som innebærer en pen avgiftsrediksjon - og i en GT med 270 km/t er dette verdens raskeste hybrid. Når Panameraen gir 379 hk hoster den naturligvis ikke 159 g/cm CO2, men det er jo ikke poenget, eller hva? Dette er et spill for avgiftsfolket, og Panameraen spiller det veldig bra.

Hybrid-Panameraen bruker det samme grunnsystemet som fjorårets Cayenne hybrid. Den kan kjøres med bare el-kraft til 85 km/t, eller slå av motoren og ”seile” av gårde i opptil 165 km/t, eller bruke både bensin og elkraft samtidig.

Og i motsetning til Cayennen fungerer faktisk Panamera-hybriden.

I den store SUV-en gjorde bruk av gass eller brems veldig lite i forhold til om bilen skulle gå raskere eller langsommere. Men takket være noen velvalgte endringer i maskinvaren og helt ny programvare fungerer hybridsystemet imponerende anonymt her.

Foto: (Vi Menn Bil Top Gear)

Greit, greit: Noen ganger hang KERS-systemet fast til bremsene noen øyeblikk for lenge. Noen få ganger, ved kickdown, brukte den hybride lillehjernen til Panamera noen millisekunder for mye på å måke ut kraften sin. Men i det aller, aller meste av tiden fungerte systemet prikkfritt.

Men husk dette: Den eneste måten å oppnå tallet 159 g/km er ved å sette på de 19-tommers hjulene, som oppnår en lavere rullemotstand enn 18-tommerne – rart, eller hva?

Dette er synd, fordi de minste hjulene gir en mer medgjørlig bil, men alt i alt har Panameraen likevel en imponerende balanse mellom svingegenskaper og rolig langkjøring, og vekten av det 70-kilos nikkelhydridbatteriet under bakakselen er praktisk talt umulig å kjenne.

Dette vil neppe bli en dagligdags bil i Norge, hvor de billigere dieselene vil virke mer vettuge når tanken skal fylles. Men i land med de riktige parameterne for avgiftslette (les: USA) kan den lykkes som en sjelden ting: En hybrid som er en forbedring, og ikke et kompromiss. Og med en god kfk.

Les også:

Hvis Top Gear skulle bygget en Porsche, ville den sett slik ut

Ferrari FF er tidenes råeste familiebil

Så fort må du kjøre for å miste lappen

[ FAKTA ] Porsche Panamera

VI LIKERLav avgift(?) og massive krefterVI LIKER IKKELitt hybridproblemer iblantDOMMENKanskje den mest overbevisende hybriden som finnes i dag. Norsk pris ukjent.Ytelse: 0–100 km/t på 6,0 sek, maks 270 km/t, 0,69 l/milTeknikk: 2995 ccm, V6, Bakhjulsdrift, 379 hk 580 Nm, 1980 kg, 159g/km CO2Kjøp dette ekstrautstyret: Fjerning av modellbetegnelse, gratisOg unngå dette: Personlige gulvmatter, 2700 NOK (i UK)Pris i Norge ikke klar (767.000 i England)

Denne saken ble første gang publisert 13/07 2011.

Les også