Underklassens iboende ondskap

Dardenne-brødrene er tilbake med nye tragedier fra de underprivilegertes Europa.

Foto: Arthaus
Publisert

Lornas stillhet - Belgia 2008. Regi: Jean-Pierre og Luc Dardenne.Med: Arta Dobroshi, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione

Aldersgrense: 11 år

Den unge jenta Lorna har kommet seg fra Albania til Belgia gjennom et proformaekteskap med den sprøytenarkomane Claudy. Her drømmer hun om å starte sin egen lille café.

De kyniske bakmennene som har sørget for hennes reise og oppholdstillatelse krever imidlertid at hun skal inngå et nytt papirekteskap, slik at en annen kunde også kan få komme til Vest-Europa. Men for at dette skal virke troverdig, mener de at Claudy er nødt til å dø av en fingert overdose.

Lorna har opprinnelig vært inneforstått med planen, men får stadig større vansker med å være med på den etter hvert som den skakkjørte samboeren ber henne innstendig om støtte til å streite seg opp og sparke heroinen.

Arta Dobroshi er filmens fremste styrke i rollen som Lorna. Det er hele tiden interessant å følge hennes karakterutvikling, selv om filmen mister fokus når den forflytter seg fra sosialt drama til å forsøke seg på en psykologisk studie av hovedpersonens anger og påfølgende vrangforestillinger.

Med ingredienser som drap og menneskesmugling kan Dardenne-brødrenes nyeste film dessuten sies å være litt mer av en thriller enn deres tidligere klassestudier.

Ikke desto mindre bærer «Lornas stillhet» umiskjennelig preg av det belgiske regissørparet slik vi kjenner dem, med deres sedvanlige skittenrealistiske skildringer av underprivilegerte menneskeskjebner.

Samt deres mindre sympatiske tendens til å se disse skjebnene med et nedadskuende blikk - om enn kamuflert som sosialt engasjement. Dette var spesielt framtredende i filmskapernes forrige film «Barnet», men kan også merkes i «Lornas stillhet».

Filmen viser fattige mennesker som utfører onde handlinger ut av desperasjon, men i Dardenne-brødrenes tolkning av fattigfolket er det nesten som ondskapen kommer forut for desperasjonen.

Det handler riktignok i stor grad om Lornas kvaler ved å delta i det avtalte drapet, men regissørene finner det likevel for godt å legge som et nært sagt selvfølgelig premiss at unge jenter fra Albania i utgangspunktet anser det som uproblemtisk at en sliten junkie må dø for at de selv skal få komme til Vesten.

Og med dette utviser de mer fordommer enn empati i forhold til de sosiale sjiktene de har gjort det til en karriere i å portrettere.

SE VIDEO AV LORNAS STILLHET

video_embed(11976,1);

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2009.

Les også