Test: Skoda Octavia RS

Når noe ordinært blir ekstraordinært.

Det er ikke umiddelbart åpenbart at dette er snakk om en Skoda. Små endringer gjør at Octavia RS har klare likhetstrekk med en rekke mer påkostede konkurrenter.
Publisert

Av og til kvekker man litt til når man tester nye biler. Skoda er et merke som fra gammelt av ikke akkurat har verdens beste rykte på seg, men det er nå lenge siden det ble svelget og omformet av det tyske VW-konsernet.

Forvandlingene den gang var umiddelbar, men særlig siste generasjon biler begynner virkelig å viske ut forskjellene mellom bilene.

Og den nye Octavia RS er et godt eksempel på hvordan noe traust og ordinært, kan bli noe ekstraordinært.

Mer enn du tror

I det øyeblikket du setter deg bak rattet kommer den store overraskelsen: Ting ser bedre ut enn mange av dagens VW-modeller. Skoda har ofte vært der hvor du har funnet forrige generasjons VW-design, men fordi nye Octavia nå har hentet mye fra dagens Golf-generasjon, er den bedre enn aldrende modeller som Tiguan og Passat.

Smak på det: Skoda gir mer enn storebror VW.

Om vi ser på utsiden er det også ting som er i ferd med å skje med Skoda. Fortsatt er fronten oppsiktsvekkende kjedelig - og veldig typisk Skodas noe nedtonede design. Men fra siden - og da særlig med de tøffe RS-felgene - kan man lures til å tro at det både er en Passat, A4, Mondeo. Og baklyktene er ikke helt ulikt det Mercedes driver med om dagen.

Et delikat og småsportslig interiør.

Når du så kan legge til at Octavia faktisk er billigere enn alle disse - og i tillegg klarer å trylle frem mer plass enn de fleste, er det en ganske interessant proposjon.

Nå også sportslig

For noen år siden lanserte VW en fantastisk bil som ikke akuratt var noen suksess. Phaeton er etter alle objektive kriterier en god konkurrent til S-klasse og A8, men når man kjøper en bil i denne kategorien... Da har man ikke lyst på en VW.

Og det er litt den samme følelsen man kan få av Octavia RS: Nærmest uavhengig av hvor god bilen måtte være, så er kanskje ikke Skoda det merket man går etter hvis en skal lyse sportslighet.

Det har ikke hindret Skoda fra å prøve, og resultatet har blitt noe som er veldig utypisk.

VWs 2-liters turbobensinmotor er et lite vidunder. Rask, turtallsvillig og sivilisert på en gang.
Eksospottene er bokstavelig talt bare pynt - de henger ikke samen med selve eksospotta - men ser bra ut om du ikke går for nærme.

Grunnlaget i Octavia RS er egentlig en helt vanlig Octavia. Så smeller man på litt heftigere felger, noen tøffe (og falske) eksospotter - og en knapp i midtkonsollen som gjør masse vidunderlige ting med motoren under panseret.

For her finner man den samme 2-liters turbobensinmotoren som sitter i Golf GTI. Denne yter 220 hestekrefter og 350 Nm dreiemoment. Den er koblet til den samme 7-trinns dobbel-clutch-girkassen til VW. Vi snakker om en Skoda stasjonsvogn som gjør 0-100 på omtrent 7 sekunder - bare et halvt sekund mer enn den vesentlig mindre Golf GTI. Årsaken er primært vektforskjellen - og at ytterligere 10 hester er presset ut i GTI-en.

Og det interessante her: Selv om Golf er vesentlig mindre, koster Octavia RS - med den samme motoren og girkassa - mindre enn en GTI.

Større bil til mindre pris. Inkludert bagasjerommet på 610 liter - og hengefeste som kan ta 1600 kilo.

Fungerer det?

220 hestekrefter i en Octavia ligger helt på grensen av hva bilen egentlig håndterer. Selv skikkelige brede lavprofildekk, er det snakk om en bil som sliter litt med å forplante kreftene i lave hastigheter. ESP-en må jobbe knallhardt for å ikke svi gummi.

I landeveisfart oppleves kreftene derimot nærmest som en perfekt dosering.

Den nye generasjonen Octavia oppleves også som en vesentlig lettere bil enn den kanskje egentlig er. Det gir bilen en viss «umiddelbarhet» i alt den foretar seg, og gjør den utrolig engasjerende på svingete vei.

Kjøremodusvelgeren i midtkonsollen endrer bilens karakter en del om du setter den i sportsmodus, hvor den får en relativt rå motorlyd og aggressive girskift, og en anelse strammere styring. Forskjellene kjennes likevel bittelitt kunstige - noe det gjør på alle de moderne VW-modellene med MQB-plattform og elektrisk strying.

På mange måter oppleves Octaiva RS først og fremst som en Octavia som er mer interessant motorisert - og som fremkaller det beste i bilen.

Det skal sies at bilens beintøffe dekk har en bieffekt: For det første skaper de noe dekkstøy - men først og fremst er det lite hjelp i dem på dårlig underlag. Under vanlig kjøring gjør støtdemperne jobben mer enn godt nok alene, men kjører du over kanter eller dårlig vei, så er det stivt.

Overraskende

En skulle ikke tro at en Skoda og sport har så mye med hverandre å gjøre, men det er ikke til å komme utenom at Skoda har fått til en skikkelig folkeracer i Octavia RS.

Veldig praktisk, gode kjøreegenskaper, (etter norske forhold) hyggelig pris, masse utstyr - og på sett og vis bedre enn mange VW-modeller. Det er i det hele tatt vanskelig å finne noe virkelig negativt å si om bilen, om du er ute etter noe som kan tilby litt av alt.

Nå skal det sies at nær sagt alle som kjøper Skoda Octavia for tiden har lyst på firehjulsdrift, og det kan du ikke få på RS. Forbruket er heller ikke best i klassen. Men slikt er detaljer.