Slik vil nordmenn ha kaffen

Se hvilke kriterier som er viktigst ved valg av kaffe.

Foto: (Thinkstock)
Først publisert

(SIDE2): Kaloriinnhold og pris er aller viktigst, viser en forbrukerundersøkelse gjort av matforskningsinstituttet (Nofima.no) .

De har testet hva forbrukerne legger vekt på ved kjøp av ferdigprodusert iskaffe.

Da forbrukerne fikk spørsmål om hvilke grunner som gir dem lyst til å kjøpe iskaffe var de vanligste grunnene for kjøp: «Jeg har bruk for energi» og «For å kose meg».

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Ulik smak
Det var varianten med espressosmak som oftere falt i smak hos menn og eldre forbrukere, mens kvinner og yngre forbrukere foretrakk lattevarianten.

Undersøkelsen viste at det var stor sammenheng mellom forbrukerens kaffevaner, deres iskaffevaner og deres iskaffevalg under forsøket. De som var større forbrukere av kaffe generelt og spesielt av varianter som americano og svart kaffe, valgte varianten med espressosmak. Her var flertallet mannlige og ofte eldre forbrukere, skriver Nofima på sine sider.

Varianten med lattesmak ble foretrukket av et flertall av kvinner og yngre forbrukere. Disse gruppene var ofte åpne for ingredienstilsetninger i varm kaffe og for aromaer som karamell i iskaffe.

- Flere av forbrukerne som foretrakk espressovarianten anså «Jeg har bruk for energi» som motivasjon, mens «For å kose meg» var klart i flertall hos forbrukerne med latte som favoritt, forteller forsker Valerie Almli.

Flest kvinner
Gruppen besto av ti forbrukere av iskaffe i alderen 20-60 år som diskuterte hva som påvirker dem til å ønske å kjøpe et spesifikt iskaffeprodukt. På grunnlag av disse dataene, ble det utviklet et forbrukereksperiment med 12 forskjellige teoretiske iskaffeprodukter. Disse produktene varierte i: kaffevariant (espresso eller latte), kaloriinnhold, pris og produksjonsland.

Det er flest kvinner som drikker iskaffe, og av de 101 forbrukere som var med i testen var derfor 67 kvinner og 34 menn. Alle forbrukerne ble presentert de 12 oppdiktede produktene i form av bilder. De evaluerte hvert produkt etter hvor stor sannsynlighet det var for at de selv ville kjøpt produktet. Produktene med lavest kaloriinnhold og pris scoret høyest, mens kaffevariant og produksjonsland ikke gjorde de store utslagene på kjøpelysten i gjennomsnitt.

Slankere produkter på vei?
Det kan virke som produsentene allerede har plukket opp signalene. Tine har nylig lansert «Tine Iskaffe Zero Caffe Latte» med søtstoff fra stevia i stedet for sukker.