Slik svarte Telenor da Espen ba om hjelp

- Jeg lå og flirte.

Foto: (Privat)
Publisert

(Nordlys) Espen Erikstad (30) fra Bodø tok kontakt med Telenor Norge på Facebook - for å få ta i noen kopier av mobilregningene sine fra 2013. Det skulle utvikle seg til en dialog som tar ordet «kundebehandling» opp til et helt nytt nivå.

Se skjermdump av hele dialogen nederst i saken.

Historien startet fredag kveld da Erikstad i ren frustrasjon postet en Facebook-innlegg på veggen til Telenor der han skrev «prøvd å få tak i noen på «min side» kundeservice i over 1 time.... gidder dere å ringe meg, da jeg ikke likte en eneste av ventelåtene».

Ut på kvelden fikk han svar fra Telenor på Facebook at de ikke hadde anledning til å ringe og at de opplevde stor pågang, men at de gjerne ville hjelpe ham. Det begynte å lukte en klassiske kundebehandlingssak.

Erikstad fremsatte ønsket sitt - og så ble det stille. Han skrev på nytt: «Får ikke hjelp skriftlig eller muntlig i dag...». Etter noen minutter la han til en tegning av en sur karikatur.

Tok av

Men neste formiddag tok det av.

- Det hele begynte med en sur melding først. Så begynte jeg å se på hva de andre skrev - og de var enda surere enn meg. Så da tenkte jeg at hvis jeg hiver inn et bilde, så får de (Telenor, journ. anm) noe å flire av.

Som sagt som gjort, skiltmakeren fra Bodø googlet opp nettsiden diylol.com hvor man kan legge titler i populære bilder. Han valgte et av karikaturen Fry fra tegneserien Futurama, og titlet det med «Og nå - er det bare å vente».

Så kom noe som har fikk han til å neste dette av stolen.

Telenor svarte nemlig med samme mynt - titlet med «Ikke sikker på om han er utålmodig eller bare spøker».

- Da jeg så det holdt jeg på å flire meg ihjel. Det hadde jeg ikke ventet i det hele tatt.

- Den satt

Han svarte tilbake med ny tegning og ny tittel.

«Ikke sikker på om jeg skal svare tilbake med et bilde eller bare si "Touche» (den satt).

Og Telenor fulgte på med nytt Fry-bilde med tittel:

«Ikke sikker på om jeg skal svare med et nytt bilde - eller jobbe videre»

Men Erikstad og kundebehandleren syntes tydeligvis at dette var så morsomt at de lagde hvert sitt bilde til. Erikstad valgte denne gangen et bilde av fra Matrix-filmene, av karakteren Morpheus spilt av Laurence Fishburne, og skrev:

«Hva om jeg fortalte deg at dette er nøyaktig hva Facebook skal brukes til»

Tydelig tilfreds med kundens respons, avsluttet Telenor med et nytt bilde og slo fast at "Jobben min er fantastisk»

Farsott

Lenken med dialogen mellom Eirkstad og Telenor går nå som en farsott.

- Hadde vi kunnet dele den, ville den fått 10.000 likes.

- Hva sier folk?

- De flirer feil på seg.

- Gi dem lønnsøkning

I tråden er responsen overveldende fra folket. I diskusjonsforumet står det blant annet: «Episk kundebehandling", «Cred til Telenor», «gi den personen lønnsøkning» og «bytter til Telenor ved første anledning».

En person påpeker dog at Telenor burde brukt arbeidstida på noe annet. Men også han får svar: «Må bare presisere at dette ble gjort i lunsjen vår, så sånn sett gikk det ikke ut over svartiden her på Facebook.»

Erikstad sier at det var en enkel sak å lage bildene

- Neida, det var bare å google. Det finnes millioner av slike bilder, så det var relativt fort gjort. Men egentlig er jeg jo litt for gammel til å holde på med sånt tull fra nettet, ler han.

- Har du hatt noen dårlige erfaringer med Telenor før?

- Nei. jeg er en enkel kunde. Og jeg kan aldri bytte fra dem etter dette.

Les flere saker fra Nordlys.

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2014.

Les også