Slik blir spillfremtiden
Årets viktigste spillmesse har gitt oss en pekepinn på hva vi kan forvente i årene fremover...
E3 2013 er over, og de viktigste aktørene i spillbransjen har avslørt sine planer. Vi ser nye trender, kraftigere konsoller og mer sosiale spillformer - alt tyder på at spillfremtiden blir svært spennende.
Likevel er det vanskelig å forstå akkurat hvor dette bærer, selv for erfarne spilljournalister.
Les også: Messen er over
En bransje i endring
Spillbutikkene sliter, mens stadig flere kjøper og laster ned spillene sine over nett. Steam, Origin og konsollenes digitale butikker får rikere utvalg og lavere priser for hver dag som går. Handelen er i tillegg lettvint.
En alternativ betalingsmodell (free-to-play) har også fått fotfeste. Her kan man begynne å spille et spill helt gratis, for deretter å betale for utstyr, klær, våpen, biler, eller videre progresjon i spillet - slik at at utviklerne tjener inn pengene sine. Modellen er interessant ettersom kunder kan teste spill uten risiko, for deretter å betale dersom man ønsker å fortsette.
En tidligere rapport fra analysefirmaet Flurry forteller at 65 prosent av inntekten fra spill i Apples App Store kommer fra gratisspill - en betydelig andel. Spesielt om man legger til at 75 av de hundre mest populære appene er spill.
Tyske Crytek hevdet før de slapp Crysis 3 at spillet skulle være det siste som fulgte en tradisjonell salgsmodell, noe som sender tydelige signaler om at free-to-play også er en attraktiv modell for utviklere av storspill.
Alle spiller på smarttelefoner, og tablets har blitt den nye håndholdte favoritten. Spill har blitt mer mainstream. Spill har blitt mer tilgjengelig. De har blitt mer sosiale, og de har blitt billigere. Alt i løpet av få år.
Mindre, uavhengige utviklere har gode muligheter til å nå ut med prosjektene sine, ettersom det finnes flere plattformer, og folk har virkelig sperret opp øynene for indiescenen som ofte leverer spill som er både nyskapende og oppfinsomme.
Spillbransjen har med andre ord endret seg ganske radikalt siden nåværende generasjon startet (2005). Og nå står altså en ny generasjon på trappene.
Årets E3 har vært det beste på mange, mange år. Erfaringsmessig er nye konsoller det mest spennende som kan skje i bransjen, og dette året har vi fått to på én og samme messe. Sony og Microsoft har for alvor gått til kamp, og fulgt hverandre slag for slag. Begge har lagt frem veien videre, og levert solide presentasjoner av henholdsvis Xbox One og Playstation 4.
Årets snakkis
Men i motsetning til tidligere konsollkriger handler det ikke i år om hvem som har best hardware eller eksklusive spill. Det handler heller om policy.
Det handler om én aktør som ikke vil lytte til kundene sine.
Les også: Er det verdt det, Microsoft?
For selv om Xbox One virker som en meget habil konsoll - en maskin som er fremtidsrettet, kraftig og virker å ha sterk nettjeneste - så har Microsoft virkelig gjort seg upopulære blant potensielle kunder.
De krever at konsollen må være koblet til nettet minst en gang i døgnet for at spillene skal fungere, og de har strenge restriksjoner på å byttelåne eller selge spill du selv har kjøpt.
Microsoft har faktisk gått så langt at forbrukerrådet lurer på om dette kan være i strid med norsk lov.
Sony derimot... Etter en svært arrogant holdning i begynnelsen av denne generasjonen, og flere trøblete hendelser (mistet kunders kontoinformasjon, kronglete maskinarkitektur, lange systemoppdateringer) har de virkelig skjerpet seg.
De har gjort det meste riktig i forhold til Playstation 4, og har skapt mye velvilje. Ikke bare på grunn av Microsofts manglende evne til å lytte, men heller fordi de selv har gjort helomvending og prøver å gi fansen alt de ønsker.
Likevel er det vanskelig å spå hvor dette bærer. Det er lett å forstå hvorfor Microsoft gjør som de gjør. De mener at de selv, og utviklere, fortjener en bit av bruktsalget, og kanskje har det rett i det. De vil også prøve å forhindre piratkopiering, slik at utgivere, utviklere og rettighetshavere ikke blir snytt.
Samtidig er Steam, Origin og App Store digitale butikker med tilsvarende restriksjoner som fungerer superbra. Hvorfor skal ikke da Microsoft få lov?
Det er vanskelig å ta stilling til Xbox One og Playstation 4 på nåværende tidspunkt. Begge virker lovende, og jeg tør ikke å bevege meg ut på noe spådom om hva jeg vil mene om et par år. Maskinvaren og innholdet er fremtidsrettet, prisen er fornuftig (rundt 4000 kroner) og hele opplevelsen virker mer sømløs og sosial.
Les også: Battlefield 4
Sosialt og tilgjengelig
Nye konsoller er spennende nok i seg selv, men kom igjen... Uten brennhete spill betyr det lite. Heldigvis fikk vi servert en rekke godbiter på årets messe. Så gode at til og med dette aldrende kritikerhjertet begynte å dunke litt hardere.
Vi starter med The Division. Ikke bare var grafikk og detaljnivå noe av det peneste jeg har sett, men nettdelen ser ut til å være dynamisk og sosial. Og jeg så et fett bruksområde for tablet i spill - for første gang.
Nettbrett virket å fungere som et supplement til spilling med tradisjonell kontroll, der man blant annet kunne styre svevende droner. Flere og flere har en tablet i husholdningen, og dette virket som et mer anvendelig bruksområde (i spill da, selvsagt) enn vi har sett tidligere. Det virker moderne. Friskt. Og sosialt.
Ubisofts sci-fi-drama Watch Dogs er også et spill som demonstrerte nettbrettets bruksområder. I et spill som er tungt fokusert rundt overvåkning og hacking, virket det som om man kan bidra som en skikkelig datasnok, ved å manipulere omgivelser til fordel for personen som spiller.
Grunnen til at jeg henger meg slik opp i nettbrettfunksjonene fremfor spillene generelt, er fordi det er nytt, og det later for første gang til å ha en funksjon som gir mening. En fornuftig sammensmelting og bruk av skjermene en husholdning gjerne kan bestå av.
Battlefield 4 slenger seg også på tablet-trenden, og gir spillere muligheten til å innta rollen som lagleder. Jeg ser allerede for meg hvordan dette kan fungere. Folk har forskjellige interesser, og det kan være et artig avbrekk eller mulighet for de av oss som har mer interesse for strategispill som Civilization- og Total War-seriene, å kunne innta rollen som strateg på slagmarken i sanntid. Glem ikke at det er mer sosialt.
Disse tre spillene slippes til Playstation 4 og Xbox One, og er gode eksempler på hvordan nettbrettet nå får en helt annen rolle enn tidligere, og faktisk kan heve opplevelsen.
Turn 10 som utvikler det smellvakre Forza Motorsport 5 har også kommet med noen oppsiktsvekkende kommentarer. De snakker om slutten på kunstig intelligens, og hvordan dette er mulig med de nye konsollene.
Takket være skytjenester kan nå kjøremønstre og adferd fra spillere over hele verden analyseres og etterlignes, slik at de datastyrte motstanderne har mer menneskelige kjøremønstre, og at de vil bli bedre og bedre - de lærer.
Bungie viste også frem sitt nye spill, som ifølge utvikleren selv skal viske ut grensene mellom en historiedrevet opplevelse og tradisjonell flerspiller. Destiny er et stort online skytespill, men likevel minnet det vi så mer om et samarbeidsspill i en åpen verden, enn det massive skytespillet vi forestilte oss.
Det som er interessant her er at tusenvis av spillere kommer til å spille dette samtidig, men jeg fikk likevel en intim og sosial følelse. Det blir en mer sømløs opplevelse å spille over nettet i tiden som kommer.
I løpet av de siste månedene har vi også sett gode eksempler på at spill har blitt mer menneskelige. Både The Last of Us og Bioshock Infinite tok oss med storm, mye fordi de spilte på følelsene våre og traff oss med personligheter som vi ble glad i.
Bedre teknologi kan også brukes til å gi spill mer menneskelighet, noe Quantum Dream gang på gang beviser. Under Sonys pressekonferanse ble tech-demoen av The Dark Sorcerer vist frem. Demonstrasjonen ble etter sigende kjørt i sanntid på en Playstation 4, og er en indikasjon på hvor naturtro mimikk vi kan få i tiden fremover.
Kraften i de nye konsollene vil også spille inn. FIFA 14 er et godt eksempel. Det er begrenset hvor mange animasjoner, reaksjoner og bevegelser som kan settes igang på én og samme tid, og ekstra prossesseringskraft kommer godt med.
Ved innlegg har for eksempel kun to spillere hatt mulighet for å gå opp i luftdueller tidligere. Nå kan fire spillere kjempe for å vinne headingen. Dette virker kanskje som et banalt eksempel, men jeg tror det vil ha mye å si på helheten. Flere utregninger i sekundet burde ha mye å si for et så responsivt sportsspill som FIFA 14.
Les også: Assassin's Creed IV: Black Flag
Gode utsikter
Det er vanskelig å vite hva slags spillvaner vi har om et par år, men etter årets messe forsøker jeg å gi en pekepinn på hvor det bærer. To ny konsoller slippes i løpet av året som skal være det naturlige senteret i stua - la oss se Netflix, ringe venner eller dele familiebildene.
Og de skal være spillmaskiner.
Bra. Jeg er nemlig giret for første gang på mange år. Spillene som er nevnt i denne teksten er bare et lite utvalg av det som ble vist frem, og jeg er ordentlig spent på flere av dem. Spillene er tross alt det aller viktigste.
Indiescenen blomstrer som aldri før. Terskelsen for å prøve seg som utvikler er lavere. Har man en god ide har man også muligheten til å nå ut til et større publikum. Spilling på mobil/tablets fortsetter å vokse, og blir stadig mer interessant.
Les også: Vurderer lagringsfiler på tvers av konsollene
Vi deler innhold som aldri før, og vi kommuniserer enklere. Spillutviklerne fokuserer på menneskelige relasjoner i større grad. Historiene og interaktiviteten blir ganske enkelt mer engasjerende. Spillmediet er fortsatt ungt, og har aldri vært mer interessant.
Jeg gleder meg.
Denne saken ble først publisert på Gamereactor.no. Les også: