Slik blir første- og tredjeklasse på Titanic II

Foto: (Blue Star Line)
Først publisert

Århundrets mest usannsynlige båtprosjekt - en fullskala kopi av Titanic, begynner å ta form.

I Hamburg denne måneden tester man ut en ni meter lang prototype i treverk for å lære om hvordan skipet beveger seg i vannet og hva som er optimal hastighet, skriver Blue Star Line, som står bak prosjektet i en pressemelding.

Rederiet til den opprinnelige Titanic, het White Star Line.

Titanic II skal bygges av kinesisk-statseide CSC Jinling og være klar for jomfruturen fra Southampton til New York i slutten av 2016. Man anslår at det kommer til å koste 4 milliarder kroner å ferdigstille vår tids Titanic.

Se bildeserie nederst i saken

Samme dimensjoner
Det er den australske milliardæren Clive Palmer som står bak. Han er styreleder og hovedaksjonær i rederiet.

- Skipet blir akkurat like luksuriøst som det originale Titanic, men skal selvfølgelig utstyres med det 21. århundres beste teknologi. Det skal ha det nyeste nye innen navigasjon og sikkerhetssystemer, sa Palmer da han lanserte det spektakulære prosjektet i april 2012, nøyaktig 100 år etter at skipet forliste på jomfruturen over Atlanteren, ifølge BBC.

Foto: Ap

Det får omtrent samme dimensjoner som forgjengeren: En lenge på 270 meter og et deplasement på 40.000 tonn.

Nok livbåter
Det er imidlertid et par avvik fra originalen, ifølge Aftonbladet.

For det første blir Titanic II et par meter bredere enn originalen for økt stabilitet. Dessuten gjøres det en rekke justeringer under vannoverflaten for å gjøre skipet mer drivstoffeffektivt.

Det kommer til å bli mye fokus på sikkerheten om bord på Titanic II. Mer enn 1.500 mennesker omkom da det opprinnelige Titanic gikk på et isfjell og sank under sin første reise i april 1912.

Fartøyet får et ekstra sikkerhetsdekk med flere livbåter. Clive Palmer har lovet at det blir nok livbåter til alle denne gangen.

Svensker innreder
I våres ble det kjent at det svenske selskapet Tillberg får i oppdrag å innrede skipet.

- Et skikkelig drømmeprosjekt, sier seniorarkitekt i selskapet Fredrik Johansson til Aftonbladet.

En av de største utfordringene til designteamet blir å kombinere Palmers krav om autentisitet (at det skal ligne mest mulig på Titanic) samtidig som man tar hensyn til komfort og dagens krav til for eksempel brannsikkerhet.

Klassedelt
Titanic II kommer til å ha første-, andre- og tredjeklasse, slik som i originalen. Ved måltidene skal tredjeklassepassasjerene spise ved langbord i enkle matsaler, mens de på førsteklasse kan nyte kaviar og champagne sammen med kapteinen i Café Parisien.

Selskapet lover imidlertid at tilgjengeligheten på skipet blir større og man har flere fellesområder.

Det har foreløpig ikke kommet opplysninger om billettpriser og man vet heller ikke når de første billettene til jomfruturen legges ut for salg.

Slik kommer Titanic II til å se ut: