- Se nakne damer i bevegelse!

Paul Raymond tok uskylden på britene og gjorde sex glamorøst.

Foto: Charlie Gray/Berlinale
Publisert

BERLIN (SIDE2:) – Det vil alltid være sex. Alltid, alltid, alltid, sa Paul Raymond. Arbeiderklassegutten fra Nord-England som døpte seg selv King of Soho, og som faktisk fortjente tittelen. Foruten at han dominerte med sitt nakne teater, sin ettertraktede strippebar og sine magasiner.

Kjøpte opp Soho
Raymonds familie eier den dag i dag eier mye av de lukrative eiendommene i Londons indrefilet. Her åpnet han Londons første lovlige nakenbar, The Raymond Revuebar i 1958, og da han døde i 2008 var han en av Englands rikeste menn.

Foto: Charlie Gray/Berlinale

Nå er livet hans blitt film. «The Look of Love» har komiker Steve Coogan i hovedrollen.

- Paul Raymond er en figur som i det store og hele ble ignorert fordi han ble assosiert med porno. Dessuten har du det at britene har et vanskelig forhold til sex. Jeg syntes det var en interessant historie å fortelle, sier Steve Coogan.

Glamorøs nakenhet
Paul Raymond var mer britenes svar på Hugh Hefner enn norske Porno-Hagen. Han klarte å åpne sin berømte bar med nakne damer ved å gjøre den til en klubb «kun for medlemmer» i 1958. Den var den eneste klubben som viste full frontal nakenhet i hele Storbritannia. Men den var mer glamorøs enn harry. Den store nyheten var at damene beveget seg. Her svømte damene nakne med delfiner i vanntanker. Londons rikeste, og Hollywoods største som Sammy Davis jr, Judy Garland og Frank Sinatra, kom hit for å se og bli sett.

Steve Coogan er i offentligheten ikke helt ukjent for sin hang til unge damer og kokain selv, en mann som på 90-tallet var en evig gjenganger i den britiske tabloidpressen for sitt utroskap og sitt dopmisbruk.

- Filmen var Steves idé. Det er fjerde gang vi jobber sammen, jeg liker å jobbe med Steve. Han så noe i Raymond. Alle figurene Steve har spilt er på alle måter skapt rundt ham, han projisererseg selv inn i andres liv, sier regissør Michael Winterbottom til Side2.

Fra sin nakenklubb/teater i Soho, gikk Paul Raymond inn i magasinverden og startet «Men Only», britenes versjon av Playboy. Paul Raymond var en mann som sto for playboy chic mer enn pornografi, i begynnelsen. Først på 80-tallet begynte klubbene hans å bli mer pornografiske.

Men tross uttallige damehistorier, «The Look of Love» fokuserer på at Raymond hadde tre sterke kvinner i sitt liv. De var hans kone, hans etter hvert kjæreste, spaltisten og modellen Fiona og datteren Debbie, som skulle arve imperiet.

- Hans kone Jean var helt likestilt med Paul og drev forretningen sammen med ham. Fiona var heller intet offer eller nikkedukke. Og datteren Debbie var i stor grad veldig lik ham og derfor hadde de et helt spesielt forhold, sier Winterbottom.

Største skilsmisseoppgjør
- Paul og Jean var sammen i 10 år. Hun overså hans uttallige affærer til han møtte Fiona Richmond. Da pakket hun sakene sine, og fikk det til da største skilsmisseoppgjøret i historien, sier Winterbottom til Side2.

Men i 1992 skjer det tragiske at Debbie dør av en overdose i en alder av 36 år. Det var et misbruk faren i stor grad hadde sørget for at hun kunne ha. Paul Raymond trekker seg tilbake fra offentligheten og blir aldri den samme. I dag styres hans eiendommer og formue av hans to barnebarn etter Debbie.

Filmen følger hvordan Raymond dog forsøker å opprettholde en viss livstil uten den store entusiasmen.

Foto: Charlie Gray/Berlinale

- Jeg tror Steve er en mann som forstår Paul godt på det feltet. Vi har en scene der Paul er i seng med to damer og sniffer dop. Steve gjenkjente hvor hardt Paul forsøkte å underholde seg selv, sier Michael Winterbottom.

Utdatert
Da Soho ble mer et homsestrøk, ble The Raymond Revue Bar etter hvert svært utdatert. For dagens generasjon er ikke Paul Raymond et veldig kjent navn.

- Jeg har faktisk vokst opp i strøket og gikk og danset. Jeg var overhode ikke klar over at Paul Raymond eide det meste av det, sier Imogen Poots som spiller Debbie i filmen.

Men Winterbottom og Coogan støtte på Paul Raymonds geni når det gjaldt å gjenskape seg selv.

- Det var veldig surt at vi ikke kunne kalle filmen King of Soho, som var hans kallenavn. Men det viste seg at Raymond-familien har rettighetene på det navnet. Men nå, ettersom filmen jo handler om Raymond og hans tre kvinner, synes jeg «The Look of Love» egentlig passer bra, ler Michael Winterbottom til Side2.

Denne saken ble første gang publisert 16/02 2013.

Les også