Rema 1000 gir Freia påskeegg-ultimatum

Vil ikke ha palmeolje.

Publisert

Den siste tiden har de ulike dagligvarekjedene gått til priskrig der en rekke varer har blitt sunket i pris. En av disse varene har vært de populære påskeeggene fra Freia.

Disse inneholder likevel 20 prosent palmeolje, hvilket har fått Rema 1000 til å se rødt. Nå er klare til å droppe eggene om Freia ikke kutter ut palmeoljen.

- Er ikke påskeeggene til Freia palmeoljefrie til neste påske, så kommer vi ikke lenger til å selge dette produktet, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til E24.

Mondelez, som er produsent av de påskeeggene, har tidligere påpekt at de fortsatt bruker palmeolje i sine produkter for å sikre god holdbarhet, smak og konsistens. Nå legger altså dagligvare-giganten press på dem til å finne en løsning.

Det har Nidar tidligere fått til med sitt sortiment, inkludert deres påskeegg dette året. Dette tror NHH-professor Tor Walinn Andressen kan føre til en endring hos sjokoladefabrikken.

- Jeg er overbevist om det. Er det en ting næringslivet og produsenten forstår, er det at markedsandelen synker. Da begynner de å reagere. Slik sett er dette et tydelig signal fra Rema 1000 til Freia om at de må endre atferd for å være i tråd med samfunnets ønsker. Da kan d ekomme tilbake til distribusjonskanalen, sier Andreassen til E24.