Per heimli om ari behn

I de siste åre­ne av Behns liv var det van­ske­lig for Per Heim­ly å kjen­ne igjen bes­te­ven­nen

– Selv om man har det jæv­lig, kom­mer det all­tid bedre ti­der. Jeg gjor­de alt jeg kun­ne for å få ham til å hol­de ut, sier Per Heimly. To da­ger før han døde, ga Ari Behn fotografen be­skjed om å skrive bo­ken om hans liv.

<b>BLODS­BRØDRE:</b> To da­ger før han døde, ba Ari beste­ka­me­ra­ten om å skrive bo­ken om hans liv. «Jeg vil at du skal for­tel­le hvor­dan det egent­lig var både på godt og vondt. Alt skal frem, Per. Lo­ver du det?», skri­ver Heim­ly om sam­ta­len i «Blods­bror».
BLODS­BRØDRE: To da­ger før han døde, ba Ari beste­ka­me­ra­ten om å skrive bo­ken om hans liv. «Jeg vil at du skal for­tel­le hvor­dan det egent­lig var både på godt og vondt. Alt skal frem, Per. Lo­ver du det?», skri­ver Heim­ly om sam­ta­len i «Blods­bror». Foto: Privat
Først publisert Sist oppdatert

– Da jeg skrev boka fer­dig, vur­der­te jeg nes­ten å gå til psy­ko­log. Det var så tungt ma­te­ria­le, og jeg møt­te meg selv i dø­ren. Jeg var nes­ten på gal­ska­pens rand. Sam­ti­dig var det også fint å leve så tett på Ari i den pe­ri­oden. Jeg fikk på en måte halv­an­net år til med ham. Den sto­re smel­len kom da jeg av­slut­tet pro­ses­sen, sier Per Heimly (49).

Det som først star­tet som en fo­to­bok, end­te opp med å bli en mor­som, ro­man­tisk og bru­tal his­to­rie som in­ne­hol­der alt, i følge forfatteren og fotografen.

Les også: Maja var høygravid da hun fikk hjerneblødning

– Det er som et even­tyr, og li­vet til Ari var jo et even­tyr. Det er jo egent­lig helt vilt. Det er in­gen som har vun­net prin­ses­sen og hal­ve kon­ge­ri­ket, for så å mis­te det igjen, re­flek­te­rer Heim­ly.

Boka om Ari ble et kunstverk

– Jeg ville at «Blods­bror» skul­le være et kunst­verk, ikke en bok egent­lig. Den er helt unik si­den jeg har så man­ge bil­der av Ari. Og den er ut­le­ve­ren­de, helt i Aris ånd. Det har også gjort den van­ske­lig å gi ut, for jeg vet jeg stik­ker ho­det mitt frem for hugg. Sam­ti­dig var det den enes­te må­ten å gjø­re det på, å være helt bru­talt ær­lig, sier Per Heim­ly.

I høst kom bo­ken om det uni­ke venn­ska­pet mel­lom to sult­ne kunst­ne­re, fo­to­gra­fen Per og for­fat­te­ren og bil­led­kunst­ne­ren Ari. To­span­net «Ari og Per» ble et kjent be­grep både i me­di­e­ne og i TV-se­ri­en som de vant «Gull­ru­ten» for i 2011.

I bio­gra­fi­en «Blods­bror» føl­ger vi bes­te­ka­me­ra­te­nes opp- og ned­tu­rer gjen­nom et kvart år­hund­re. Uvenn­skap og tet­te bånd. Lat­ter og tå­rer mel­lom «bro­byg­ge­ren Ari og bro­bren­ne­ren Per» frem til for­fat­te­rens tra­gis­ke død før­s­te ju­le­dag 2019.

<b>STORT SAVN:</b> 25. desem­ber 2019 tok Ari sitt eget liv, bare 47 år gam­mel. Fjor­å­rets jul ble der­med vond for Heimly. – Jeg ble dratt til­ba­ke til den tun­ge ti­den, og sånn kommer nok ju­len til å bli res­ten av li­vet.
STORT SAVN: 25. desem­ber 2019 tok Ari sitt eget liv, bare 47 år gam­mel. Fjor­å­rets jul ble der­med vond for Heimly. – Jeg ble dratt til­ba­ke til den tun­ge ti­den, og sånn kommer nok ju­len til å bli res­ten av li­vet. Foto: Svein Brimi.

Som så mye av det Per har tatt seg til i of­fent­lig­he­ten, er bo­ken blitt både hyl­let og ut­skjelt av an­mel­der­ne. Ter­ning­kast 2-slak­tet han fikk av en avis, ble like godt ta­to­vert på Pers rum­pe som en «hom­ma­ge» til Ari, som ta­to­ver­te ter­ning­kast 6 for sin bok­de­but i 1999.

Heim­ly inn­røm­mer imid­ler­tid at det halv­an­net året det tok å skrive bo­ken «har vært en jæv­lig pro­sess». Men midt i sin egen ver­ste sorg kun­ne han ikke la være å fer­dig­stil­le den når Ari selv fle­re gan­ger had­de bedt ham skrive bo­ken om hans liv. Se­nest to da­ger før han tok sitt eget liv.

Sophie Elise helt privat: – Vi bodde i en trang kjellerleilighet og hadde lite...
Pluss ikon
Sophie Elise helt privat: – Vi bodde i en trang kjellerleilighet og hadde lite penger

Per og Ari - kjærlighet ved første blikk

Fo­to­gra­fens før­s­te møte med Ari i 1995 be­skri­ver han som «kjær­lig­het ved før­s­te blikk». Per var en del av kunst­ner­fel­les­ska­pet «Den nye vi­nen», og en i gjen­gen men­te han måt­te møte den­ne unge for­fat­ter­spi­ren fra Moss.

Selv had­de Per flyt­tet fra den lil­le byg­da Snub­ba i Nordland til ho­ved­sta­den i 1989 med sto­re drøm­mer om å slå gjen­nom som fo­to­graf. Ari ble raskt «the mis­sing link» i kunst­ner­gjen­gen.

– Da jeg ble kjent med Ari på 1990-tal­let, var jeg på mitt hip­pes­te som fo­to­graf. Jeg var den enes­te i gjen­gen som tjen­te pen­ger, som jeg gla­de­lig span­der­te på alle mine ven­ner i ste­det for å be­ta­le skatt. Der og da føl­tes det som en lur in­ves­te­ring – som vis­te seg ikke å være så lur. Jeg sli­ter fort­satt med skat­te­gjeld fra den ti­den.

Les også: Guri Schanke er 60 år og singel, hun tenker ikke på å finne kjærligheten igjen

– Gjen­nom bo­ken har jeg sett meg selv uten­fra, og sett alle tab­be­ne jeg har gjort i li­vet. Jeg sy­nes synd på unge Per som var så en­tu­si­as­tisk, men som bare møt­te mot­stand hele ti­den. Ari og jeg del­te et in­ter­na­sjo­nalt ver­dens­bil­de, vi ville erob­re ver­den på hver vår måte. «Den nye vi­nen» var en fin gjeng med unge gut­ter med sto­re drøm­mer. Nå har vi bare sto­re drøm­mer igjen, sier Per selv­iro­nisk.

Fra utkastelse til portrett på veggen

Vi mø­ter Per Heim­ly til in­ter­vju på Thea­ter­ca­fé­en, sam­me sted som Ari og kunst­ner­gjen­gen ble kas­tet ut og bann­lyst fra på livs­tid et­ter å ha av­brutt fif­fens mål­tid med ro­pet «Vi er den nye vi­nen – den nye vi­nen skal spren­ge flas­ke­ne».

I 2016 var Per til ste­de da Behn ble hed­ret med por­trett på re­stau­rant­veg­gen i godt sel­skap med blant and­re An­dré Bjerke, Wen­che Foss og Erik Bye.

– Jeg var dess­ver­re ikke her da de ble kas­tet ut, og det ir­ri­te­rer meg litt. Det­te skjed­de før Ari had­de gitt ut bok, og vi kun­ne ikke være her på man­ge år et­ter det. Men den livs­tids­dom­men gikk re­la­tivt fort over. At han nå hen­ger på veg­gen, sy­nes jeg er på sin plass. Da vi av­du­ket por­tret­tet, var det bare fem gjen­le­ven­de per­so­ner som hang her. Men nå er også Ari bor­te, sier Per og snur seg mot por­tret­tet av sin beste venn.

– Kun­ne du fore­stilt deg hvor stor Ari kom til å bli?

– Det kom ikke som noe sjokk ak­ku­rat. Ari had­de noe ro­jalt over seg, nes­ten mer enn kon­ge­fa­mi­li­en selv. De kon­ge­li­ge er jo opp­tatt av ikke å vir­ke jå­le­te, mens Ari gled lett inn i den rol­len. Over­gan­gen et­ter skils­mis­sen ble vel­dig tung for ham, og det slet han med. Det å skille seg fra en prin­ses­se er ikke van­lig.

– Hva øns­ker du at folk skal vite om Ari gjen­nom bo­ken?

– At Ari var et sam­men­satt men­nes­ke. Han var både en of­fent­lig og en pri­vat per­son. Jeg vil at man skal få et mye mer ny­an­sert bil­de av hvem han egent­lig var, så det­te er en gløtt bak fa­sa­den. Bo­ken er vel­dig ut­le­ve­ren­de både om meg og Ari, men jeg ville ha frem dy­na­mik­ken vår også. Det er ikke bare en bok om Ari, men også om meg. Det er en bok om et venn­skap, og den for­tvil­te si­tua­sjo­nen det er å se sin beste venn mis­te gre­pet.

Maud Angelica: – Det er så fint å være glad igjen

Måttte fortelle det negative også

Heimli mener han ikke kunne gi ut en bok som bare skrøt av hvor fan­tas­tisk Ari var.

– Jeg måt­te også få frem kom­plek­si­te­ten, for­di det var noe Ari ba meg gjø­re. Men hvis man le­ser ro­ma­nen hans «In­fer­no», er den sykt ut­le­ve­ren­de. Jeg har ikke or­ket å lese hele bo­ken, den er for «heavy», inn­røm­mer Per.

I de siste åre­ne av Behns liv var det van­ske­lig for Heim­ly å kjen­ne igjen bes­te­ven­nen. For­fat­te­ren gikk fra å være en so­si­al, ener­gisk og glad per­son til å bli en ere­mitt lig­gen­de på so­fa­en med både fy­sis­ke og psy­kis­ke pla­ger.

Nær­mest dag­lig ring­te han Per, og de kun­ne sit­te i te­le­fo­nen i fle­re ti­mer. De treng­te ikke nød­ven­dig­vis å snakke sam­men, men for­fat­te­ren ville bare vite at han var der.

– Vi var full­sten­dig ær­li­ge med hver­and­re. Vi prøv­de å hjelpe hver­and­re med å sta­ke ut kur­sen vi­de­re. Hvis jeg tab­bet meg ut, måt­te jeg få råd av Ari. Det var et evig sam­spill, men på slut­ten var det jæv­lig tungt. Han mis­tet helt ret­nin­gen. Jeg ble en evig mase­krå­ke. Jeg ba ham hol­de ut, gå tur, ta bad­stue, og lo­vet ham at det kom til å bli bedre. Men de siste åre­ne over­tenk­te han alt, gikk gjen­nom li­vet sitt i de­talj. «Hvor var det det gikk galt?» Det er jo ikke sunt å hol­de på sånn, reflekterer han.

– Selv har jeg ver­dens­mes­ter­skap i å dri­te meg ut, og skul­le jeg be­gynt å ang­re på alt det dum­me, had­de jeg ikke gjort an­net. Men det er vel­dig van­ske­lig å snakke med folk som er de­pri­mer­te, for man blir vel­dig selv­sen­trert. Vi har alle sånne da­ger – jeg også, men man kan ikke la håp­løs­he­ten ta over­hånd.

Les også: Anne Margrethe skulle bare flytte bilen. Den kvelden endret livet hennes for alltid

Prøvde å ringe Ari av gammel vane

Fort­satt er det van­ske­lig for Per å inn­se at Ari er bor­te. I ti­den et­ter døds­fal­let kom han rett til for­fat­te­rens sva­rer når han for­søk­te å rin­ge av gam­mel vane.

Da Heim­ly ny­lig for­søk­te å rin­ge Ari igjen, ble det svart i den and­re enden. «Er du ikke død li­ke­vel? Var det bare en spøk?», var det før­s­te han tenk­te. Men det skul­le vise seg at for­fat­te­rens gam­le num­mer nå er over­tatt av noen and­re.

– Det er snart gått to år, og det er først nå man be­gyn­ner å kjen­ne på tom­rom­met et­ter ham. Li­vet går jo vi­de­re, og det er nes­ten litt ir­ri­te­ren­de. Norge er blitt fat­ti­ge­re uten Ari, vi har mis­tet noe helt unikt, noe som vi ald­ri får igjen. Selv har jeg mis­tet hjør­ne­stei­nen i li­vet mitt. Vi var som et ek­te­par, uten els­kovs­bi­ten, med alle våre krang­ler og pro­ble­mer. Li­vet mitt er blitt fat­ti­ge­re og tom­me­re. Jeg har mis­tet min spar­ring­part­ner, og det mer­ker jeg hver dag.

<b>HEIMLYS BIL­DE:</b> – Ari er nok den jeg har fo­to­gra­fert mest i li­vet, han lik­te vel­dig godt å bli fotografert av meg. Det var som om vi viss­te at vi gjor­de det for et for­mål, sier Per.
HEIMLYS BIL­DE: – Ari er nok den jeg har fo­to­gra­fert mest i li­vet, han lik­te vel­dig godt å bli fotografert av meg. Det var som om vi viss­te at vi gjor­de det for et for­mål, sier Per. Foto: Per Hemly.

– Og så blir jeg litt ir­ri­tert, for Ari had­de så mye mer å kom­me med. Han lev­de og ån­det for kuns­ten og had­de enorm suk­sess som billedkunstner. Men det var ikke nok til å hol­de på ham. Selv om man har det jæv­lig, kom­mer det all­tid bedre ti­der. Jeg gjor­de alt jeg kun­ne for å få ham til å hol­de ut, sier Per stil­le.

Fo­to­gra­fen inn­røm­mer at han tid­li­ge­re selv har vært så langt nede at han har vur­dert å gjø­re slutt på alt.

«En­ten tar jeg li­vet mitt nå, el­ler så skal jeg leve bru­talt ær­lig res­ten av li­vet», tenk­te han på sin egen 19-års­dag. Hel­dig­vis valg­te Per det siste.

Alltid åpen og ærlig

– Jeg be­stem­te meg for all­tid å si ak­ku­rat hva jeg me­ner, så får det bris­te el­ler bære. Og den ær­lig­he­ten er ikke opp­skrif­ten på å gjø­re det bra i li­vet. Både jeg og Ari har vært sto­re i kjef­ten. Opp­skrif­ten på å gjø­re det bra i Norge er å være mid­del­må­dig. Smiske. Ikke stik­ke seg frem. Er du flink i noe, blir du fort en mål­ski­ve, men er du ær­lig og sier ak­ku­rat det du me­ner, går det ikke all­tid så bra. Men jeg vil hel­ler bygge opp li­vet mitt med slike byg­ge­stei­ner.

– Fø­ler du deg mis­for­stått?

– Ikke mis­for­stått, men stig­ma­ti­sert på en måte. I me­di­e­ne er jeg blitt vel­dig for­enk­let som en teg­ne­se­rie­fi­gur, men det kom­mer vel av at jeg stik­ker ho­det frem. Ari og jeg bruk­te me­di­e­ne be­visst i våre unge år for å bygge opp my­ten om oss selv. Da Ari ble sam­men med Mär­tha, føl­te jeg at jeg mis­tet helt kon­troll på min egen lek med me­di­e­ne. Jeg ble vink­let som ne­ga­tiv, som en Ju­das. Det var øde­leg­gen­de for meg pro­fe­sjo­nelt. I den­ne bo­ken prø­ver jeg å teg­ne et an­net bil­de av meg selv med mine gode og dår­li­ge si­der.

I dag er Per glad for at han tok så man­ge bil­der av Ari i de 25 åre­ne de kjen­te hver­and­re. Og for at TV-se­ri­en «Ari og Per» er for­evi­get på tape.

– Når jeg ser på bil­de­ne og klip­pe­ne, er han like le­ven­de som han all­tid har vært.

Heim­ly sy­nes det er fint om det kom­mer fle­re bø­ker, do­ku­men­ta­rer og fil­mer om Behn. Selv ute­luk­ker han ikke en bok til om bes­te­ven­nen med fle­re upub­li­ser­te bil­der når han har fått døds­fal­let på enda mer av­stand.

– Det vil hol­de hans liv og kunst i live om det kom­mer fle­re his­to­ri­er om Ari. Det var også hen­sik­ten med «Blods­bror», at le­ser­ne skal bli kjent med det var­me og in­klu­de­ren­de men­nes­ket han var. Det­te er ikke bare en trist his­to­rie, den er også full av hu­mor selv om den fikk en tra­gisk slutt. Jeg hå­per folk le­ser teks­te­ne hans, og ser kuns­ten hans. Han var en utro­lig dyk­tig ord­smed og billedkunstner, det er der hans arv lig­ger. Men Ari i seg selv er det stør­ste kunst­ver­ket, sier Per Heim­ly.a