Pasient hadde omgangssyke - familien fikk sjokkbeskjed om kreft

Da Elna Skaraberget Slåen ringte sykehuset for å høre hvordan det sto til med faren fikk hun istedet detaljer om en annen pasient.

Foto: Turid Oddløkken (Arbeidets Rett)
Publisert

- Vi beklager sterkt det inntrufne, sier sjukehuset.

Det var 3. juledag at Amund Slåen (79) etter flere dager med omgangssyke ble sendt i ambulanse fra Folldal Bo og Servicesenter til Tynset Sjukehus, skriver Arbeidets Rett.

Da datteren Elna Skaraberget Slåen etter noen timer ringte Tynset Sjukehus for å høre hvordan det sto til, fikk hun sitt livs sjokk.

Sjokkbeskjed om kreft
- Jeg traff en sykepleier, som svarte at de holdt på å tømme magesekken hans for flere liter med væske på grunn av kreften, forteller Elna. Da hun aldri hadde hørt noe om at faren hadde kreft, ble hun naturlig nok både sjokkert og lei seg.

- Sykepleieren var veldig snar med å legge på, fordi hun måtte skynde seg inn igjen for å hjelpe legen, fortsetter Elna. Hun forteller at hun gråt og var opprørt, og derfor ringte Folldal Bo og Servicesenter der hun snakket med en av pleierne.

Fikk samme beskjed
- Jeg spurte henne om betjeningen der visste noe om dette, og om hun det i så fall var noen grunn til at jeg ikke hadde fått vite det. Dette kom like overraskende på denne pleieren som på meg, så hun lovte å ringe sykehuset, sier Elna. Da pleieren ringte dit fikk også hun samme beskjed.

- Vi hadde en tøff kveld. Vi gråt og var lei oss, og var veldig i tvil om vi skulle varsle resten av familien med en gang eller vente. Heldigvis valgte vi å vente, sier Elna.

Viste seg å være feil mann
Legen ringte senere til Elna, og det var da langt på kveld. Han fortalte det samme, om tømming av magesekk på grunn av kreft. Elna reagerte imidlertid på at han omtalte faren med feil navn.

- Pappa heter ikke (NN), sa jeg. Og han var påståelig og sa at joda, det gjør han, forteller Elna.

- Helt til det etterhvert demret for legen at han snakket om feil pasient. Det hører med til historien at jeg oppga fødselsdatoen til pappa da jeg ringte første gangen, sier Elna oppgitt.

Ikke kreft
Det viste seg da at Amund hadde en helt annen diagnose, som ikke er kreft. Elna og Ole Kenneth ble lettet over beskjeden, men støkken sitter i. Ikke minst er de opprørt på den andre familiens vegne.

- Vi vet jo navnet på den andre pasienten og hva som feiler han. Vi traff familien på sykehuset dagen etter, sier Elna. Da hun og Ole Kenneth var på besøk hos Amund 5. juledag snakket hun med en sykepleier om hendelsen.

- Hun lovte at legen skulle ringe oss samme kveld, men det gjorde han ikke, forteller Elna. Hun og familien sender nå en klage til Tynset Sjukehus.

Beklager
- Det som skjedde her på sykehuset tredje juledag, er slikt som ikke skal skje. Vi beklager sterkt det inntrufne. Det sier avdelingssykepleier Bård Sundmoen Aas ved kirurgisk/ortopedisk sengepost. Han sier at hendelsen må skrives på kontoen for rutinesvikt.

- Du kaller det rutinesvikt, men det er vel snakk om menneskelige feil i denne saken?

- Det er klart at det er menneskelige faktorer involvert. Men når noe galt har skjedd, er vi mest opptatt av å se på de systemene og rutinene vi har, slik at noe lignende ikke skal skje igjen. Vi har snakket med alle involverte parter, og kommer til ta opp denne saken på bred front i avdelingen. Vi har også et avvikssystem hvor denne hendelsen er lagt inn. Dette er noe vi tar på største alvor, sier Sundmoen Aas.

Les flere saker i Arbeidets Rett

Denne saken ble første gang publisert 03/01 2014.

Les også