Nytt fastfood-konsept har åpnet i Oslo

Vil etablere seg med sunnere hurtigmat.

Foto: Pressefoto
Først publisert

Junkfood-kjedene konkurrerer om å være først ute med det siste om dagen. For mindre enn en uke siden lanserte Burger King sin første vegetarburger, etter at konkurrentene McDonald's og Max Hamburger har hatt vegetariske alternativer på menyene sine i over ett år. 

Nå har et nytt fastfood-konsept kommet til Norge - britiske Leon.

Kjeden markedsfører seg med å selge et konsept de kaller «fremtidens fastfood» og baserer seg på mer naturlige råvarer som skal være et sunnere alternativ til andre, konkurrerende fastfood-kjeder. 

Les også: Max utvider vegetarmenyen med flere burgere og nuggets

På menyen står en rekke klassiske junkfood-retter som burger, fries og wraps. Forskjellen skal imidlertid være at restaurantkjeden blant annet ikke benytter seg av fritering, raffinert sukker og salt i like stor grad som konkurrentene sine. 

I en pressemelding sier kjeden at de bruker olivenolje i stedet for smør, krydder og urter i stedet for salt, honning i stedet for raffinert sukker og baking i stedet for frityr. 

Les også: Burger King lanserer vegetarburger

Ifølge DN har Leon et mål om å komme opp i 120-200 millioner kroner i omsetning på tre år. 

Mandag åpnet restauranten på Oslo S for kunder. Senere i sommer skal nok en avdeling åpnes i Oslo, før kjeden tar sikte på å etablere seg i Sverige.

Leon drives av Umoe Restaurants som også driver Starbucks, Peppes Pizza, Burger King og TGI Friday's i Norge. 

– Med Peppes var vi første ute med en pizzakjede. Nå tror vi det er mulig å gjøre det samme her. Vi er først ute med noe helt nytt, uttalte restaurantinvestor Jens Ulltveit-Moe til DN i fjor høst.